همسان‌سازی حقوق‌ها از رویا تا واقعیت

همسان‌سازی حقوق‌ها از رویا تا واقعیت مسعود طاهری- همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها، آرزویی که سال‌هاست فکر بازنشستگان را به خود مشغول کرده؛ بازنشسته‌هایی که تنها یک هدف دارند: برقراری عدالت! وقتی تورم از درآمد پیشی می‌گیرد، تنها راهی که برای بقا باقی می‌ماند، افزایش درآمد‌هاست. حال چه این افزایش درآمد برای حقوق بگیران فعلی باشد چه […]

همسان‌سازی حقوق‌ها از رویا تا واقعیت

مسعود طاهری- همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها، آرزویی که سال‌هاست فکر بازنشستگان را به خود مشغول کرده؛ بازنشسته‌هایی که تنها یک هدف دارند: برقراری عدالت!

وقتی تورم از درآمد پیشی می‌گیرد، تنها راهی که برای بقا باقی می‌ماند، افزایش درآمد‌هاست. حال چه این افزایش درآمد برای حقوق بگیران فعلی باشد چه حقوق بگیران بازنشسته‌ای که سال‌های پیش به این مرز و بوم خدمت کرده‌اند.

متأسفانه مدت‌‌ها می‌شد که خبری از عدالت اجتماعی در زمینه حقوقی برابر را شاهد نبودیم و بودند و هستند بازنشسته‌هایی که با شرایط یکسان با همتایان خود از حقوق بسیار پایین‌تری برخوردار بوده و هستند!

از این رو یکی از انتظارات بازنشستگان از دولت همسان‌سازی حقوق‌ها بود تا حداقل کم‌تر از همتایان خود حقوق نگیرند؛ حقوقی که با توجه به وضعیت اقتصاد فعلی هر چه قدر هم باشد، کفاف زندگی امروز را به خوبی نمی‌دهد.

آمار حقوق‌بگیران

* در بودجه سال۱۳۹۷ بیش از ۷۰هزارمیلیاردریال برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ۴۰هزار میلیاردریال برای حقوق‌بگیران نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد تصویب شده است.

 *۷۰ درصد از کارکنان دولت زیر ۲۵میلیون ریال حقوق می‌گیرند.

* امسال نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و سایر مسؤولان ارشد افزایش حقوق نداشتند.

* سقف میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷؛۲۰درصد شاغلان با پایین‌‌ترین حقوق است.

* یک‌هزار نفر از کارکنان دولت پاداش بازنشستگی بیش از ۴میلیارد ریال دریافت می‌کنند.

ابلاغ نحوه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

چندی قبل، هیأت‌وزیران مصوب کرد که حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح به میزان ۱۰درصد افزایش می‌یابد.

همسان‌سازی حقوق در اولویت برنامه‌های تأمین‌اجتماعی

سیدتقی‌نوربخش، رییس سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در سفر به اردبیل و دیدار با نماینده ولی فقیه این شهر گفت که در دولت تدبیروامید با یک رشد ۱۰۵درصدی در پرداخت مستمری به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی روبه‌رو هستیم؛ ‌همچنین همسان‌سازی حقوق در اولویت برنامه‌های ما قرار گرفته که سازمان گام‌های مؤثری را در این زمینه برداشته و انتظار می‌رود این حمایت‌ها همچنان مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

گفتنی است که هرازچندگاهی تجمعی از سوی بازنشستگان در خصوص همسان‌سازی حقوق‌ها برگزار می‌شود. به‌طور مثال اوایل همین ماه بود که تعدادی از بازنشستگان بانک‌های دولتی در تجمعی آرام اعتراض خود را نسبت به عدم همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان با کارمندان دولت اعلام کردند. این افراد کارمندان بازنشسته بانک‌های صادرات، رفاه، ملی و سپه بودند که در اعتراض عدم همسان‌سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان با کارمندان دستگاه‌های دولتی، در خیابان برزیل تجمع کردند.

حال با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیا طرح همسان‌سازی حقوق بازنسشته با توجه به بودجه ۷هزار میلیاردتومانی در سال‌جاری محقق می‌شود یا همچنان درب برای بازنشستگان به روی یک پاشنه می‌چرخد؟!