خراسان‌شمالی استانی معدنی

خراسان‌شمالی استانی معدنی محمدقره‌داغلی – استان خراسان‌شمالی از ذخایر معدنی فراوانی برخوردار است ولی تاکنون برنامه‌ریزی بلندمدت برای بهره‌برداری از ذخایر این استان انجام نشده. اکتشاف معادن جدید و بهره‌برداری از آن می‌تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال استان سرعت دهد. خراسان‌شمالی جزو نخستین استان‌هایی بود که در این راستا، شورای معادل تشکیل داد […]

خراسان‌شمالی استانی معدنی

محمدقره‌داغلی – استان خراسان‌شمالی از ذخایر معدنی فراوانی برخوردار است ولی تاکنون برنامه‌ریزی بلندمدت برای بهره‌برداری از ذخایر این استان انجام نشده. اکتشاف معادن جدید و بهره‌برداری از آن می‌تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال استان سرعت دهد. خراسان‌شمالی جزو نخستین استان‌هایی بود که در این راستا، شورای معادل تشکیل داد و آن را فعال کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در استان خراسان‌شمالی ۲۹ماده معدنی با یک میلیارد تن ذخیره شناسایی شده که برای استخراج این مواد ۲۳۵پروانه بهره‌برداری صادر شده است. از این تعداد ۱۳۱معدن فعال، ۷۰معدن غیرفعال و ۳۴معدن هم مورد ماده۲۰ (۶ماه بلااستفاده) است و برای دو‌هزارو۲۳۶ نفر اشتغالزایی شده است. و ظرفیت استخراج اسمی معادن خراسان‌شمالی ۱۱میلیون و ۲۱۰ هزار تن است.

اکثر معادن خراسان‌شمالی در درجه‌بندی معادن جزو درجه‌بندی ۳و۴ است

خراسان‌شمالی حدود دومیلیون تن ذخایرمعدنی دارد که مهم‌ترین مواد معادن استان شامل سنگ‌لاشه، مرمر، مرمریت، بوکسیت، آهن، مس، باریت، مارن، پوکه‌معدنی و سنگ‌های تزیینی، آهک وسرب بدون فرآوری است.

بیش از دودرصد ذخایر شناخته شده کشور در استان خراسان‌شمالی قرار دارد و بیش از یک‌میلیارد تن ذخایر شناخته شده این استان را در برمی‌گیرد و برای ۳۳۶ سال ذخیره معدنی دارد.

در بهمن‌ماه سال گذشته با انجام آزادسازی ۲۲۸ فقره محدوده اکتشافی مطابق بخشنامه‌های وزارت‌صمت که شامل محدوده‌های بلاعارض ابطالی، پروانه‌های اکتشاف ابطالی، باقیمانده محدوده‌های پروانه اکتشاف و باقیمانده گواهی کشف است.

یکی از اقدامات مهمی که منجر به کشف ذخایرمعدنی می‌شود استفاده از روش ژئوفیزیک هوایی است.

پیش از دولت یازدهم میزان فعالیت در بخش ژئوفیزیک هوایی ۱۸۰هزار کیلومتر بود که این میزان در دولت یازدهم به ۴۰۰هزار کیلومتر رسیده و نزدیک به ۲/۵برابر شده است.

انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی به طول ۱۸۳۰۰کیلومتر خطی تاکنون در این استان انجام شده است و گفتنی است که در عملیات ژئوفیزیک هوایی آب‌های کارستی این استان نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

دو پهنه شناخته شده از ۹پهنه زمین‌شناسی، در این استان قرار دارد، که پهنه بینالود و کپه‌داغ از مهم‌ترین آنها هستند. که دارای کانی‌های فلزی و غیرفلزی پرکاربرد است.

در مطالعات ژئوفیزیک هوایی این استان در یکی از مناطق جنوبی خراسان‌شمالی یک معدن طلا شناسایی شده است.

مهم‌ترین معادن استان را بوکسیت جاجرم، سنگ‌آهک منطقه سیساب، کانی‌های فلزی و مرمر را می‌توان عنوان کرد.

۸معدن باریت در این شهرستان دارای پروانه بهره‌برداری و ۳معدن نیز دارای گواهی کشف است. از این ۸معدن دومعدن غیرفعال هستند، ذخیره معادن باریت استان ۷۲هزار تن است که سالانه ۹۰۰۰تن نیز از آن ماده معدنی استخراج می‌شود.

نبود کارخانجات میکرونیزه مهم‌ترین مشکل معادن باریت استان است. گفتنی است؛ باریت‌های برداشت شده در استان از نوع درجه دو و۳ هستند.

گلوکونیت، یک ماده معدنی جدید کشف شده در این استان بوده که اکنون مورد توجه قرار گرفته است، که در تولید کودهای پتاسیم استفاده می‌شود.

در مطالعات انجام شده، ۴۰محدوده امیدبخش فلزی در خراسان‌شمالی کشف شده و با اقداماتی که در پروژه ژئوفیزیک هوایی انجام می‌شود راستی‌آزمایی شده و مشخص می‌شود.

این استان دارای یک میلیون‌و۵۹۹هزار تن ذخیره ماده معدنی هماتیت، دو میلیون و ۷۹۰هزار تن سنگ‌آهن و ۵۰هزارتن سنگ‌آهن پلاسری است.

دو میلیون تن ذخیره ماده معدنی مس در این استان وجود دارد، بیش‌تر ذخایر ماده معدنی مس در منطقه سنخواست جاجرم قرار دارد.

یکی از ظرفیت‌های معدنی در استان معادن مرمر است و نبود زمینه فرآوری این محصول سبب می‌شود تا سنگ‌‌ها به‌صورت خام از استان خارج شود. استان فاقد کارخانه‌های فرآوری سنگ‌های تزیینی است.

تهیه نقشه یکپارچه گسل‌های استان و زمین‌شناسی نوار مرزی (توتلی و غلامان با مقیاس ۱: ۱۰۰٫۰۰۰ و غلامان ۱: ۲۵۰٫۰۰۰ که با چاپ این نقشه‌ها کل نقشه‌های زمین‌شناسی استان در این مقیاس‌ها کامل می‌شود.

تهیه نقشه‌های ژئوشیمی و نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی از معادن استان

طرح تکمیلی فولاد اسفراین با ارزش ۶۰۰میلیارد تومان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح فاز نخست طرح تولید آلومینیم مجتمع آلومینای جاجرم با ظرفیت ۴۰هزار تن تا پایان مهر امسال، با بهره‌برداری از این کارخانه، ۳۰۰نفر به‌طور مستقیم و ۱۰۰۰نفر به صورت غیرمستقیم وارد چرخه اشتغال می‌شوند. سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این طرح نیز به ترتیب ۹۵ میلیون یورو و ۱۵۰۰ میلیارد ریال است.۳۰درصد از پودر آلومینیم مورد نیاز کشور در این مجتمع تولید می‌شود.