نظم بازار لوازم‌یدکی از کنترل خارج شده است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو مطرح کرد نظم بازار لوازم‌یدکی از کنترل خارج شده است مهدی‌قره‌داغلی- در حال‌حاضر حدود ۱۲۰ هزار واحد فروش لوازم‌یدکی در سرتاسر ایران وجود دارد که به‌طور متوسط حداقل ۳کارمند در هر واحد مشغول به‌کار هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، با توجه به افزایش قیمت ارز و تأثیر تورم حاصل از آن […]

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو مطرح کرد

نظم بازار لوازم‌یدکی از کنترل خارج شده است

مهدی‌قره‌داغلی- در حال‌حاضر حدود ۱۲۰ هزار واحد فروش لوازم‌یدکی در سرتاسر ایران وجود دارد که به‌طور متوسط حداقل ۳کارمند در هر واحد مشغول به‌کار هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با توجه به افزایش قیمت ارز و تأثیر تورم حاصل از آن بر لوازم‌یدکی و از آنجا که بخش زیادی از لوازم‌یدکی بازار و همچنین مواداولیه مورد نیاز قطعه‌سازان از خارج از کشور تأمین می‌شود، صنف فروشندگان لوازم‌یدکی وابستگی بسیار زیادی به ارز دارند و افزایش قیمت دلار بر فعالیت این صنف نیز تأثیر زیادی داشت. علاوه بر نوسانات نرخ ارز و رشد ۲۰درصدی نرخ دستمزدهای امسال و ورود قطعات بی‌کیفیت و قاچاق لوازم‌یدکی نیز مزیت بر علت شده که این صنف با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند.

در پی افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۰درصدی در اقلام مختلف لوازم‌یدکی در بازار هستیم و در شرایط فعلی عدم ثبات قیمت ارز باعث ایجاد مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان شده است و با توجه به رکودی که بر صنف لوازم‌یدکی حاکم شده، دولت باید با استفاده از کارشناسان این صنف تمهیداتی را به‌کار گیرد تا مشکل صنف لوازم‌یدکی حل شود درغیر این صورت بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان ورشکست شده و یا مجبور به تعطیلی کار خواهند شد.

در این زمینه غلامرضابخشی‌زاده رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات خودرو با اشاره به تأثیر افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم‌یدکی اظهار داشت: بحران ناخواسته افزایش قیمت ارز بر بازار همچنین قیمت لوازم‌یدکی بی‌تأثیر نبوده است، اما در حال‌حاضر عواملی مانند میزان سرمایه، میزان موجودی کالا، بدهی‌ها و کالاهای متوقف شده در گمرک از اهمیت بیش‌تری نسبت به نرخ ارز در صنف لوازم‌یدکی برخوردار هستند.

بخشی‌زاده اظهار داشت: در حال‌حاضر فقط فروشندگانی که بدهی دارند برای جلوگیری از برگشت چک و رفع نیاز مالی اقدام به فروش لوازم خود می‌کنند؛ نظم بازار از کنترل خارج شده است و بیش‌تر فروشندگان تمایلی به فروش ندارند و به انتظار ثبات بازار دست نگه داشته‌اند.

وی با توجه به آخرین وضعیت بازار لوازم‌یدکی گفت: رکود شدیداً بر بازار لوازم‌یدکی حاکم است و افرادی که در شرایط فعلی کالاهای خود را به فروش می‌رسانند افراد ریسک‌پذیری هستند زیرا هر چند به علت این‌که قبلا کالا را ارزان خریداری کرده‌اند در این شرایط سود می‌کنند، اما ممکن است در آینده کالایی را که خریداری می‌کنند نتوانند با سود خوبی به فروش برسانند.

وی در ادامه افزود: در حال‌حاضر خریداران نیز فقط برای رفع نیاز، کالا خریداری می‌کنند چنانچه قبلا خریداران شهرستانی همیشه در تعداد بالا سفارش می‌دادند اما در حال‌حاضر فقط اگر مجبور باشند و گاهی فقط یک عدد کالا سفارش می‌دهند و منتظر شرایط بازار هستند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات با اشاره به تک نرخی شدن ارز تصریح کرد : خوشبختانه پس از اقدام به موقع دولت وضعیت کمی آرام‌تر شده است و چنانچه بازار ارز ثبات پیدا کند وضعیت بازار بهتر هم خواهد شد.

وی در ادامه افزود: راهی که دولت در پیش گرفته است راه درستی است فقط باید راهکاری برای ترخیص کالاهای در گمرک مانده ارایه دهند تا مشکل این دسته از افراد نیز مرتفع شود و بتوانند هر چه زودتر کالاهای خود را دریافت کنند.

این در حالی است که چندی پیش برخی اخبار از احتکار قطعات یدکی خودرو به گوش رسید که دلیل آن از سوی فروشندگان لوازم‌یدکی، رصد بازار ارز و دریافت مجوز افزایش قیمت بود که این امر سبب عدم‌عرضه آن به بازار بود. البته در این زمینه وحیدمنایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هشدار داد در صورت مشاهده احتکار با این موضوع برخورد می‌شود.