باشگاه نفت و مزایده، دو یار جدانشدنی!

به بهانه دریافت حکم مزایده توسط بیرانوند باشگاه نفت و مزایده، دو یار جدانشدنی! مسعود طاهری- اسم باشگاه نفت و مزایده با هم گره خورده‌اند! از زمانی که نفت تهران قهرمان جام حذفی شد تا الان که به دسته پایین‌تر سقوط کرده است، مدت زمان زیادی نمی‌گذرد. اما نگاهی به‌ کارنامه چند ساله باشگاه تهرانی […]

به بهانه دریافت حکم مزایده توسط بیرانوند

باشگاه نفت و مزایده، دو یار جدانشدنی!

مسعود طاهری- اسم باشگاه نفت و مزایده با هم گره خورده‌اند! از زمانی که نفت تهران قهرمان جام حذفی شد تا الان که به دسته پایین‌تر سقوط کرده است، مدت زمان زیادی نمی‌گذرد.

اما نگاهی به‌ کارنامه چند ساله باشگاه تهرانی نشان می‌دهد که مزایده بخشی جدایی‌ناپذیر از آن بوده است.

باشگاه ۵۰ ساله و قدیمی تهران چند سالی است که به دست و پا زدن افتاده و برای بقای خود محتاج جیب پولداران شده است.

نمانیده سابق ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصلی که گذشت به دسته پایین‌تر سقوط کرد تا بیش از پیش تابوت فوتبالی را احساس کند. تابوتی که تاکنون گلوی بزرگانی همچون تیم فوتبال بانک ملی، بهمن و… را گرفته است.

تاریخچه

باشگاه فوتبال نفت نوین تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است و در لیگ دسته اول فوتبال ایران رقابت می‌کند. بازی‌های خانگی تیم نفت تهران در ورزشگاه تختی تهران انجام می‌گیرد. این تیم از موفق‌‌ترین تیم‌های فوتبال حاضر در لیگ برتر در چند سال اخیر بوده است. نفت تهران در جام حذفی ۹۶–۱۳۹۵ به مقام قهرمانی رسید. در اولین حضورش در جمع تیم‌های آسیایی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۵ تیم نفت موفق شد تا مرحله یک چهارم نهایی پیش برود. باشگاه نفت تهران در سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را با نام باشگاه صنعت نفت تهران در عرصه رسمی فوتبال ایران با حضور در مسابقات دسته دوم کشور شروع کرد. تیم فوتبال نفت قبل از انقلاب اسلامی مربیانی چون حمید شیرزادگان، ایرج سده و بازیکنانی با سابقه مثل داود پهلوانی، محمد مایلی‌کهن و مصطفی توکلی را در ترکیب خود داشت که با این تیم و مربیانی که ذکر شد، توانستند قهرمان جام حذفی باشگاه‌های تهران شوند. کاپ قهرمانی آن دوره از جام حذفی هم‌اکنون در باشگاه ورزشی تهرانسر که محل تمرینات و مسابقات تیم نفت بود، موجود است. با تلاش‌های افرادی چون ناصرفریادشیران، مربی تیم و محمدعلیپور، رییس سازمان فوتبال این تیم، تیم نفت توانست پس از سال‌ها انتظار و تلاش جایگاه خود را تغییر داده و در سال ۱۳۸۵ به لیگ دسته یک و در سال ۱۳۸۹ به لیگ برتر کشور راه یابد.

دوران واگذاری

امتیاز تیم فوتبال نفت به علت موانع قانونی پس از ۳۶ سال حمایت مالی این وزارتخانه در هشتم تیر ۱۳۹۵ به شرکت بهنام‌پیشروکیش فروخته شد که پس از مشکلات فراوان به‌وجود آمده در شهریور ۱۳۹۶ مالکیت باشگاه نفت به درخواست مجمع سهامداران باشگاه نفت (وزارت نفت) از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به صورت مشروط به حمیدرضاجهانیان (شرکت نفت طلاییه) داده شد. از خاطرات دوران ریاست جهانیان بر این باشگاه می‌توان به حضور علی‌کریمی به عنوان سرمربی نفت و چالش‌های او و عادل‌فردوسی‌پور در برنامه ۹۰ یاد کرد.

بحرانی‌‌ترین دوران نفت تهران

آذر ۱۳۸۹ بود که محمدرضا‌رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور ایران پس از سفر استانی به استان مرکزی از انتقال این تیم به اراک خبر داد. پس از مخالفت‌هایی که در محافل ورزشی با این تصمیم دولت صورت گرفت، سیداحمدلطفی‌آشتیانی، نماینده اراک در مجلس باشگاه نفت تهران را «هدیه دولت به مردم استان مرکزی» نامید و وی با شرکت در سیاسی‌‌ترین برنامه نود در تاریخ اذعان کرد «واگذاری این تیم به اراک مصوبه هیأت دولت است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد و عادل‌فردوسی‌پور نیز نمی‌تواند این مصوبه را لغو کند؛ اما لطفی سخنگوی باشگاه نفت تهران اعلام کرد: «انتقال نفت تهران به استان مرکزی منتفی می‌شود». لطفی تمام سعی خود را به کار گرفت تا با انتقال باشگاه نفت محبوبیتی به دست آورده و برای بار دوم وارد مجلس شود، ولی رأی نیاورد و سر انجام این انتقال نیز انجام نشد.

از مزایده اموال تا مزایده باشگاه

بازیکنان سابق نفت تهران به سرکردگی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان فعلی پرسپولیس به دلیل بدهکاری میلیاردی باشگاه نفت از این باشگاه شکایت کردند و بعد از حدود ۳ سال توانستند حکم مزایده اموال باشگاه نفت همچون توپ و میز و… را بگیرند! اما کار به اینجا نیز ختم نشد و بیرانوند توانست حکم مزایده باشگاه را نیز دریافت کند تا بلکه بتواند با استفاده از آن به حق و حقوق خود برسد. اتفاقی که قطعاً نابودی خوشایند طلبکاران باشگاه خواهد بود و آنان نیز از این اتفاق استقبال کردند.