ماراتن پیام‌رسان‌های داخلی ! !

ماراتن پیام‌رسان‌های داخلی ! ! گروه IT پیام‌رسان‌هایی که به امید رقابت با تلگرام و امثال آن یکی پس از دیگری می‌آیند و همگی بلا استثنا با چالش بزرگ و مشترکی مواجه هستند: این‌که چگونه اعتماد کاربر ایرانی را جلب کنند؟ مقایسه پیام‌رسان‌های ایرانی به منظور پیدا کردن بهترین جایگزین برای تلگرام به موضوع روز […]

ماراتن پیام‌رسان‌های داخلی ! !

گروه IT

پیام‌رسان‌هایی که به امید رقابت با تلگرام و امثال آن یکی پس از دیگری می‌آیند و همگی بلا استثنا با چالش بزرگ و مشترکی مواجه هستند: این‌که چگونه اعتماد کاربر ایرانی را جلب کنند؟

مقایسه پیام‌رسان‌های ایرانی به منظور پیدا کردن بهترین جایگزین برای تلگرام به موضوع روز جامعه تبدیل شده است که همین دغدغه، یک سؤال در ذهن کاربران ایجاد کرده است؛ کدام پیام‌رسان ایرانی بهتر است؟

مهم‌ترین مشکلی که کارشناسان به پیام‌رسان‌های بومی وارد می‌دانند، امن نبودن این اپلیکیشن‌هاست. بسیاری از عدم اطمینان به امنیت و حریم خصوصی کاربران در این پیام‌رسان‌‌ها سخن می‌گویند و برخی مشکلات زیرساختی که البته قابل رفع هستند.

بیسفون

مهم‌ترین ویژگی مثبت پیام‌رسان بیسفون، سرعت نسبتاً بالاتر انتقال دیتاست. این اپلیکیشن از پیام‌های رمزگذاری شده پشتیبانی نمی‌کند، اما امکان تماس صوتی و تصویری را به‌ کاربرانش می‌دهد.

بیسفون در دو نسخه اندروید و ‌ای او اس، در حال حاضر برای اکثر گوشی‌های هوشمند قابل استفاده است؛ هر چند برای استفاده از بیسفون در کامپیوتر با مشکل مواجه خواهید شد. علاوه بر این، بیسفون از ساخت و استفاده از گروه نیز پشتیبانی می‌کند.

با این اپلیکیشن به خدماتی مشابه کانال‌های تلگرامی نیز دسترسی خواهید داشت. ظاهر نسبتاً زیبای بیسفون نیز یک برگ برنده برای این پیام‌رسان داخلی بوده و آن‌ را از سایر اپلیکیشن‌های فارسی متمایز می‌کند. در نهایت، این برنامه از انواع ایموجی و استیکرهای فارسی نیز بهره‌مند شده است. امنیت اطلاعات در بیسفون، حد قابل قبولی دارد.

بله

در مقایسه پیام‌رسان‌های ایرانی اپلیکیشن بله جایگاه خاص خود را دارد. این اپلیکیشن، علی‌رغم پشتیبانی از ویژگی‌های اصلی تلگرام، نظیر کانال و گروه، خدمات ویژه‌ای به شما ارایه می‌کند. با پیام‌رسان بله قادر خواهید بود که از طریق گوشی و به سادگی هر چه تمام‌تر نسبت به تسویه‌ حساب‌های خود اقدام کنید. انتقال وجه از کارتی به‌کارت دیگر و پرداخت قبوض از ویژگی‌های پشتیبانی شده در این اپلیکیشن است. در واقع بله را می‌توان به نوعی پیام‌رسان ویژه نقل و انتقالات مالی دانست!

اپلیکیشن بله با سرمایه‌گذاری بانک ملی ساخته شده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد. علاوه بر این، پشتیبانی فنی و امنیتی در این اپلیکیشن را یکی از قوی‌‌ترین شرکت‌های حاضر در ایران به عهده دارد.

در واقع می‌توان گفت که پیام‌رسان بله یک اپلیکیشن خاص است که برخی از امکانات آن حتی فراتر از تلگرام است؛ اما صبر کنید، بله ناکاستی‌های بسیاری نیز دارد. به عنوان مثال در اپلیکیشن بله امکان ساخت و استفاده از ربات وجود ندارد.

از تماس صوتی و تصویری رایگان نیز در بله خبری نیست اما یک ویژگی خوب در این برنامه، احتمال رشد اپلیکیشن بله را تقویت می‌کند. این اپ تنها ویژه موبایل‌های هوشمند نیست؛ چراکه هم‌اکنون نسخه قابل نصب ویندوز آن نیز موجود است.

علاوه بر این، اپ بله با پشتیبانی از خدمات تحت وب، امکان اجرای تحت هر دستگاه دیگری را نیز خواهد داشت.

ایتا

اپلیکیشن ایتا را می‌توان کپی تلگرام نامید. احتمالاً، هوشمندانه‌‌ترین اقدام برای جایگزینی تلگرام ارایه این پیام‌رسان ایرانی بوده است؛ چراکه به نظر می‌رسد، هدف از ابتدا ساخت اپلیکیشنی با امکانات تلگرام و مشابه با آن بوده است. کاربران این اپلیکیشن دیگر نیازی به یادگیری منوهای مشابه نخواهند داشت. روند ثبت نام، ایجاد کانال، گروه و… همگی به مانند تلگرام، در ایتا انجام می‌پذیرد. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

پشتیبانی از انتقال اطلاعات کانال و اعضا به‌طور مستقیم از تلگرام است!

برای انتقال کانال از تلگرام به ایتا، باید از مسیر تعیین شده اقدام کنید! ابتدا باید نسبت به ثبت کانال در سامانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کرده، سپس درخواست انتقال اطلاعات کانال تلگرامی را به ایتا بدهید! هر چند که این مسأله ممکن است طنزآمیز به نظر برسد، اما واقعیت دارد!

محل و شکل قرارگیری منوها، دسترسی‌ها، دستورالعمل ایجاد کانال و… کاملاً مشابه تلگرام است. این مسأله، علاوه بر محسنات بسیاری که دارد، ممکن است به مذاق برخی کاربران خوش نیاید، چراکه تقریباً بومی‌سازی خاصی در این اپلیکیشن صورت نگرفته است.

گپ

این اپلیکیشن نیز کم و بیش شباهت‌هایی به تلگرام دارد، هر چند که ایتا نمی‌شود! در گپ قادر به ساخت گروه، ساخت و مدیریت کانال، چت و… خواهید بود.

البته، گپ با سایر اپلیکیشن‌های داخلی یک تفاوت اساسی دارد. در گپ، به امنیت اطلاعات کاربران توجه بیش‌تری شده است، در واقع اطلاعات کاربران به صورت رمزگذاری شده ارسال و دریافت خواهد شد. این مسأله، پیام‌رسان گپ را به عنوان یک اپلیکیشن جدی در جایگزینی تلگرام مطرح می‌کند. در واقع در صورتی‌که حفظ حریم خصوصی برای شما اولویت داشته باشد، گپ در بین اپلیکیشن‌های ایرانی، اولین گزینه خواهد بود.

علاوه بر این، گپ حسن دیگری نسبت به اکثر همتایان داخلی خود دارد. اپلیکیشن گپ علاوه بر پشتیبانی از پلتفرم اندروید و ‌ای او اس، قابلیت نصب بر روی ویندوز و لینوکس را نیز دارد، بنابراین نیازهای اولیه کاربران بیش‌تری را رفع خواهد کرد.

سروش

احتمالاً پر بحث‌‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان ایرانی، سروش باشد؛ چراکه علی‌رغم ظاهر حرفه‌ای این اپلیکیشن و ارایه امکانات متنوع، در مبحث امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران نیز دچار اشکالات جدی است. این مسأله، زمانی پر بحث‌تر نیز می‌شود که تبلیغات فراوانی حول و حوش این اپلیکیشن صورت گرفته است.

احتمالاً پیام‌رسان سروش در آینده نسبت به رمزگذاری بسته‌های تبادل شده اقدام خواهد کرد و برخی اشکالات اساسی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد آنها بحث شده است را برطرف خواهد کرد.

به هر حال، تیم توسعه اپلیکیشن سروش در رابطه با چرایی عدم توجه کافی به مباحث امنیتی این اپلیکیشن، تاکنون توضیحی ارایه نداده‌اند که البته در همین روزهای اخیر به محض انتشار مشکلات امنیتی تیم فنی سروش درصدد رفع آن بر می‌آیند.

در اپلیکیشن پیام‌رسان سروش، همانند پیام‌رسان بله، امکان تبادلات مالی را خواهید داشت. به صورتیکه پرداخت قبوض، خرید شارژ و… به سادگی از طریق آن انجام می‌پذیرد. سروش از ظاهر نسبتاً حرفه‌ای و جذاب‌تری در مقایسه با همتایان خود نیز برخوردار است.

سروش تقریباً از تمامی امکانات تلگرام پشتیبانی می‌کند، البته تقریباً؛ چراکه به عنوان مثال، در سروش امکان چت خصوصی محرمانه -رمزگذاری شده‌ـ را نخواهید داشت، در جای دیگر، عدم پشتیبانی سروش از ساخت و استفاده از ربات، در آینده کاربران حرفه‌ای را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اپلیکیشن سروش، امکانات دیگری نیز دارد. من‌جمله، پشتیبانی از تماس صوتی رایگان که آن را از تلگرام متمایز می‌کند. همچنین توانایی تغییر پوسته و… ظاهر زیباتری به این اپلیکیشن میبخشد.

البته به‌طور کلی تمرکز بیش‌تری بر روی این پیام‌رسان صورت گرفته است و تقریباً اولین پیام‌رسان ایرانی است که در سطح گسترده‌ای توسط مسؤولین هم تبلیغ می‌شود.

ویسپی

شاید قراردادن اپلیکیشن ویسپی در بین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ایرانی، در نگاه اول چندان درست به نظر نرسد. هر چند شایعات و شواهد وطنی بودن این اپلیکیشن به حدی زیاد است که تصمیم گرفتیم ویسپی را نیز در بین اپلیکیشن‌های داخلی مورد بررسی قرار دهیم.

در پیام‌رسان ویسپی می‌توانید به صورت رایگان با برخی کشورهای دنیا، نظیر آمریکا و استرالیا، تماس تلفنی داشته باشید! در این تماس تلفنی، گیرنده تماس نیازی به استفاده از اینترنت یا اپلیکیشن ویسپی نخواهد داشت و تماس شما را به مانند یک تماس معمولی دریافت خواهد کرد.

ویسپی، از امکانات شبکه‌های اجتماعی نیز پشتیبانی می‌کند! به بیان دیگر، همانند زمانی که در اینستاگرام یا فیس‌بوک به گشت و‌گذار می‌پردازید، قادر به اشتراک گذاشتن پست یا پسندیدن تصاویر اشتراکی سایر کاربران خواهید بود.

اپلیکیشن Wispi نیز از تماس صوتی و تصویری رایگان بهره‌مند شده است. بنابراین در صورتیکه هر دو طرف مکالمه، ویسپی را بر روی گوشی خود نصب کرده باشند، تنها کافیست هزینه‌های نسبتاً پایین اینترنت را بپردازند.

از طرف دیگر، ویسپی امکانات برخی اپلیکیشن‌‌ها که پیش از این فیلتر شده‌اند را در اختیار شما قرار خواهد داد. به عنوان مثال، در ویسپی امکان پیدا کردن افراد نزدیک و دوستیابی هوشمند را خواهید داشت! در واقع ویسپی فقط جایگزین تلگرام نیست، بلکه جایگزینی برای بی‌تالک، تانگو و… نیز محسوب می‌شود.

آی گپ

به عنوان یک اپلیکیشن کراس پلتفرم و قابل دسترس در iOS، اندروید، ویندوز، لینوکس و مرورگر، ‌ای گپ پیام‌رسانی است که امکان چت و گفت‌و‌گو در محیطی امن را برایتان فراهم می‌کند.

به ادعای سازندگان‌ای گپ؛ محافظت یکپارچه محتوا به وسیله دو الگوریتم خاص صورت می‌گیرد که نه تنها افراد شخص ثالث، بلکه حتی خود توسعه‌دهندگان هم نمی‌توانند به مکالمات خصوصی‌تان دسترسی داشته باشند.

تیم‌ ای گپ در طراحی این پیام‌رسان تلگرام را الگوی مستقیم خود قرارداده، طوری که در بدو ورود احساس کار با یکی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام را خواهید داشت.

در ‌آی گپ امکان ساخت گروه‌هایی با ظرفیت نهایتاً ۵۰۰۰ نفر را دارید، یا اگر مخاطبین‌تان بیش از اینها هستند می‌توانید کانال بسازید و آن را به کمک ادمین‌های دیگر مدیریت کنید. آی گپ محدودیتی برای ارسال فایل‌های سنگین هم پیش پایتان قرار نداده؛ عکس، ویدیو، موزیک، اسناد، پیام‌های صوتی و فرمت‌های مختلف فایل را می‌توانید با سرعتی بالا برای دیگران بفرستید.

بالاخره کدام پیام‌رسان نصب شود؟!

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، متوجه شده‌اید که یک پاسخ مشخص برای این سؤال وجود ندارد. کاربران مختلف با توجه به نیاز‌ها و اولویتهای خود می‌توانند نسبت به انتخاب اپلیکیشن مورد نظر خود اقدام کنند؛ چراکه در حال حاضر، هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های معرفی شده به‌طور مطلق بدتر یا بهتر از دیگری نیست.

اما با این قدم‌های رو به جلو، هیچ بعید نیست که پیام‌رسان‌های ایرانی در آینده به سطحی از مقبولیت برسند تا دیگر محتاج استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی نباشیم و بتوانیم با گسترش محصولات داخلی و حمایت از آنها به اشتغالزایی، افزایش درآمد و پیشرفت مردم کشور خودمان کمک کنیم.

هرچند با در نظر گرفتن اولویت‌ها، به عنوان مثال امنیت بالاتر، تیم توسعه و پشتیبانی قوی‌تر و یا امکانات بیش‌تر، انتخاب بسیار ساده‌ای پیشِ روی کاربران قرار خواهد داشت.

———

منابع: تکراتو؛ زوبیتو؛ جی اس‌ام؛ زومیت