مهم‌ترین موانع و چالش‌های تجارت الکترونیک در ایران

مهم‌ترین موانع و چالش‌های تجارت الکترونیک در ایران   گروه تجارت – مجتبی قدیری تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک واژه‌ای است که در ساده‌‌ترین تعریف عبارت است از: یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره، سفارش، تحویل، پرداخت و ارایه خدمات پشتیبانی که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بنابراین تجارت الکترونیک روشی است که براساس آن اطلاعات، محصولات […]

مهم‌ترین موانع و چالش‌های تجارت الکترونیک در ایران

 

گروه تجارت – مجتبی قدیری

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک واژه‌ای است که در ساده‌‌ترین تعریف عبارت است از: یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره، سفارش، تحویل، پرداخت و ارایه خدمات پشتیبانی که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بنابراین تجارت الکترونیک روشی است که براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شبکه‌های ارتباطات کامپیوتری خرید و فروش می‌شود.

باید یادآور شد از سال ۱۹۹۱ میلادی تجارت الکترونیک به عنوان برآیند دو انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهانی شدن و به عنوان یکی از مظاهر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی مطرح بوده و مزایای فراوان آن شامل حذف محدودیت‌های زمانی ‌و مکانی در تجارت، کاهش هزینه‌های مبادلاتی، دسترسی تولیدکنندگان و فروشندگان به مشتریان زیاد، دسترسی مصرف‌کنندگان به تأمین‌کنندگان کالا و خدمات در سطح وسیع و… موجب توجه به این پدیده شده است. باید یادآور شد در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیکی در جهان می‌گذرد این فعالیت رشد بی‌سابقه‌ای را در کشورهای پیشرفته داشته و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک با سرعت شگفت‌انگیزی در سطح جهان توسعه یابد.

 

تجارت الکترونیک در ایران

تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا بوده و در مراحل اولیه خود قرار دارد و اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مدنظر باشد، اما به نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است. از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی نیز باعث شده که اطمینان لازم در این زمینه وجود نداشته باشد.

رتبه تجارت الکترونیک ایران

طبق وعده وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت رتبه جهانی تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۰ با ۹ پله رشد نسبت به سال ۱۳۹۵ در جایگاه ۶۰ کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.

مهم‌ترین موانع و چالش‌های تجارت الکترونیک

فقدان زمینه‌های حقوقی ‌و قانونی لازم برای تجارت الکترونیک

محدودیت خطوط ارتباطی و سرعت پایین آنها

نبود بستر‌ها و تجهیزات شبکه‌ای و ارتباطی لازم برای دسترسی سریع و آسان مردم به اینترنت

نبود شبکه اصلی تجارت الکترونیک در کشور و الزام‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن

هزینه اولیه قابل توجه برای مؤسسه‌ها و شرکت‌های کوچک و عدم وجود انگیزه برای سرمایه‌گذاری

کمبود دانش IT

پشتیبانی نکردن شرکت‌های تجاری فعال جهانی حوزه تجارت الکترونیکی از کشورمان و نبود مراکز و شرکت‌های دولتی و خصوصی ارایه‌دهنده خدمات تجارت الکترونیک در کشور.

نبود راهکار برای دریافت مالیات و حقوق گمرکی

عدم سازوکار مناسب برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

نبود امنیت لازم برای انجام مبادلات و تبادل اطلاعات

عدم کارت‌های اعتباری بین‌الملل و سایر کارت‌های خرید الکترونیکی

عدم فرهنگسازی مناسب و پایین بودن سطح آگاهی و توجه مردم به الکترونیک و فناوری اطلاعات در کشور