تدوین رسمی سند ایمن‌سازی معادن

تدوین رسمی سند ایمن‌سازی معادن محمدقره‌داغلی- ایمنی در معادن نیز یکی از مؤلفه‌هایی است که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد معادن، مسایل انسانی و اجتماعی و حتی زیست‌محیطی دارد که می‌تواند در رسیدن به این توسعه پایدار اثرگذار باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، امروزه وجود معادن مختلف و حجم وسیع فعالیت‌های معدنی در کشور حوادث حین کار […]

تدوین رسمی سند ایمن‌سازی معادن

محمدقره‌داغلی- ایمنی در معادن نیز یکی از مؤلفه‌هایی است که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد معادن، مسایل انسانی و اجتماعی و حتی زیست‌محیطی دارد که می‌تواند در رسیدن به این توسعه پایدار اثرگذار باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، امروزه وجود معادن مختلف و حجم وسیع فعالیت‌های معدنی در کشور حوادث حین کار متعددی را در پی داشته است.

به‌طور کلی در یک تقسیم‌بندی کلی علل ایجاد حوادث حین کار را می‌توان از جنبه‌های فنی و مادی مانند طراحی ناصحیح روش‌کار، محیط‌کار، وجود نقایص فنی دستگاه‌ها، شرایط نامناسب فیزیکی محیط‌کار و نیز جنبه‌های انسانی و مدیریت ناصحیح بررسی کرد، با توجه به حادثه سال‌گذشته معدن زغال‌سنگ زمستان یورت که علت اصلی حادثه ناشی از ضعف سیستم تهویه در معدن مذکور بود و با اشاره به جایگاه شورایعالی حفاظت فنی و به دلیل اهمیت بحث ایمنی در معادن این شورا در خصوص سیاستگذاری با رویکرد پیشگیری از حوادث در معادن کشور مسأله ایمنی کارگاه‌های کشور با شدت و جدیت پیگیری می‌کند

عزم وزارت‌تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در برخورد با نقایص ایمنی کارگاه‌هایی کشور است همین امر سبب شد که در دی‌ماه سال‌گذشته بیانیه راهبری ایمن‌‌سازی معادن کشور (برامک) در ۱۹ماده توسط اعضای شورایعالی حفاظت فنی به پاسداشت یاد قربانیان معدن زغال‌سنگ زمستان یورت تصویب شود. این بیانیه در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه شرایط کار مطابق با استانداردهای معتبر، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت‌عالی، در عرصه نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات ایمنی و آموزش و ارتقای فرهنگ ایمنی کار تدوین شده است.

اهم اقدامات انجام شده طی یک سال‌گذشته را در راستای حمایت‌های مادی و ارتقای شاخص‌های ایمنی و پیشگیری از حوادث مشابه در آن حوزه را از جمله نصب سیستم تهویه مکانیزه در آن معدن و همچنین تدوین سند برنامه راهبری ایمن‌سازی معادن کشور (برامک) در شورایعالی حفاظت فنی را می‌توان نام برد‌.

در مفاد۱۹ ماده‌ای بیانیه راهبری ایمن‌سازی معادن کشور (برامک) بر نقش شورایعالی حفاظت فنی به عنوان پارلمان ملی ایمنی کشور تأکید شده است. در این سند از کلیه دستگاه‌ها و واحدهای متولی در حوزه‌های مختلف به منظور ارتقای ایمنی در معادن کشور و به ویژه در معادن زغال‌سنگ کمک خواسته شده است، بر نقش و وظیفه همگانی واحدهای متولی در پیشبرد اجرای مفاد این سند اشاره شده است‌.

گفتنی است؛ در این رابطه بیش از ۵معدن ناایمن در اجرای ماده۱۰۵ قانون کار توسط بازرسان کار کشور در سال‌گذشته به مراجع قضایی معرفی و پیگیری‌های لازم انجام شود‌.

چندی پیش در این مورد احمدمشیریان معاون روابط کار وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی به اهمیت آیین‌نامه‌های حفاظت فنی اشاره و اظهار کرد: وجود کارهای سخت و زیان‌آور به عنوان یک حمایت تلقی می‌شود که باید با سالم‌سازی محیط‌کار و اجبار کارفرمایان برای رعایت اصول ایمنی، مشاغل سخت و زیان‌آور را به حداقل رساند.

وی افزود: در بحث آیین‌نامه‌های حفاظت فنی باید اولویت‌دهی شود و سپس به تدوین و بازنگری پرداخته شود.

مشیریان تأکید کرد: بحث معادن که مورد تأکید وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی است باید در اولویت قرار گیرد.

علی‌مظفری، مدیر کل بازرسی کار و دبیر شورایعالی حفاظت فنی نیز گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، نرخ آمار حوادث ناشی از کار سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش نداشته است و امیدواریم که در سال‌جاری روند کاهشی در حوادث ناشی از کار را شاهد باشیم.

دبیر شورایعالی حفاظت فنی همچنین گزارشی از عملکرد شورایعالی در سال ۹۶ را ارایه کرد و با اعلام آیین‌نامه‌های در دست تدوین و بازنگری آن شورا برای سال‌جاری گفت: با توجه به گسترش صنایع و قدیمی بودن برخی آیین‌نامه‌ها، بازنگری آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این رابطه بخشی با عنوان اظهارنظر در خصوص آیین‌نامه‌های حفاظت فنی در وبگاه اداره کل بازرسی کار ایجاد شده است که مراجعین می‌توانند از سراسر کشور ضمن ارسال نظر خود در خصوص تدوین آیین‌نامه جدید و یا بازنگری آیین‌نامه‌های موجود، با دریافت شماره رهگیری فرایند موضوع را پیگیری کنند.

مظفری در ادامه در خصوص فرم‌های تهیه شده جهت گزارش دهی مشاغل سخت و زیان آور به کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی توضیحات لازم را ارایه و اعضای حاضر اعمال نظر کردند.