جا گذاشتن سازندگان داخلی از مناقصات گازی!

جا گذاشتن سازندگان داخلی از مناقصات گازی! سمیه مهدوی- برجام نقض شد، مشتریان نفتی یکی‌یکی از موضع خود عقب‌نشینی می‌کنند و با بهانه‌های واهی امضای قرارداد را به تأخیر می‌انداختند. پرتامینای اندونزی با تهدیدات ترامپ برای توسعه میدان منصوری دست نگه داشته است و در عین حال زمزمه‌هایی برای جا خالی دادن توتال از قرارداد […]

جا گذاشتن سازندگان داخلی از مناقصات گازی!

سمیه مهدوی- برجام نقض شد، مشتریان نفتی یکی‌یکی از موضع خود عقب‌نشینی می‌کنند و با بهانه‌های واهی امضای قرارداد را به تأخیر می‌انداختند. پرتامینای اندونزی با تهدیدات ترامپ برای توسعه میدان منصوری دست نگه داشته است و در عین حال زمزمه‌هایی برای جا خالی دادن توتال از قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شنیده می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، تکلیف مناقصات میادین نامشخص مانده و اینگونه که از ظواهر امر بر می‌آید آینده روشنی نمی‌تواند پیشِ روی این طرح‌ها برای جذب مشتریان خارجی وجود داشته باشد. چه بسا در این شرایط مسؤولان باید به فکر جایگزین کردن پیمانکاران ایرانی به جای خارجی‌ها باشند. اما معلوم نیست تا چه حد بازار داخلی می‌تواند به استاندارد، کیفیت و تکنولوژی شرکت‌های ایرانی تکیه کند و چه میزان از نقدینگی موجود کفاف شکاف‌های سرمایه‌ای پروژه را خواهد داشت.

این امر حتی در امر خرید و فروش نفت و محصولات زیرمجموعه نیز سایه خود را پهن کرده است و برخی از خریداران نفتی را سر دوراهی قرارداده تا میزان واردات نفت از ایران را کاهش داده و سپس متوقف کنند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شرایط بین‌المللی ایران در اوضاع مناسبی قرار ندارد. حال اگر در این اوضاع بلبشو بر اثر بی‌اعتنایی و بی‌اعتمادی به سازندگان و پیمانکاران داخلی به تنها گزینه باقی مانده یعنی سازندگان و شرکت‌های داخلی نیز بهایی داده نشود، سرانجام این کشتی بحران‌زده نفتی چه خواهد شد و آیا می‌تواند در امواج طوفان‌زده در ساحل امنی پهلو بگیرد؟!

در شرایطی که یکی از محوریت‌های اصلی در وزارت نفت حمایت از کالای داخلی و بومی‌سازی است، مواردی دیده و شنیده می‌شود که به روند حمایت از سازندگان داخلی اعتراضاتی صورت می‌گیرد.

«ال پی جی» یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند در صورت داشتن فضایی مناسب اهرم صادرات کشور را در جهتی مناسب حرکت دهد. در سال ۲۰۱۷، صادرات «ال پی جی» ایران در مجموع، به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید و بالا‌ترین رقم ماهیانه در همین سال به ماه اوت، با ۴۲۳ هزار تن مربوط می‌شد.

مخازن ال. پی. جی از ارزآور‌ترین بخش‌های پالایشگاه‌های گازی هستند، به‌گونه‌ای که با صادر کردن گاز مایع ذخیره شده در آنها امکان صادرات روزانه ۱٫۵میلیون یورو گاز مایع فراهم شود.

رویگردانی از شرکت‌های ایرانی

درحالی‌که در صنعت ال. ان. جی امکان بومی‌سازی ساخت مخازن آن در داخل وجود دارد اخباری مبنی بر رویگردانی از سوی شرکت‌های ایرانی شنیده می‌شود.

با توجه به این‌که ایران در جمع ۱۰ کشور دارنده دانش طراحی و ساخت مخازن گاز مایع ال. پی. جی قرار دارد، برخی برای تأمین نیاز خود به سراغ شرکت‌های خارجی می‌روند. بی‌اعتمادی آنها به سازندگان داخلی تا حدی است که حتی سازندگان داخلی را به مناقصه‌هایی که برگزار می‌کنند، دعوت نکرده‌اند.

ایران تنها دارنده توانایی در صنعت مخازن ال. پی. جی (گاز مایع) در خاورمیانه است، دستیابی به دانش طراحی و ساخت مخازن ال. پی. جی از مصادیق اصلی اقتصاد مقاومتی است. ساخت مخازن ال. پی. جی از پیچیده‌‌ترین بخش‌های ساخت پالایشگاه به شمار می‌رود، زیرا از نظر مسایل ایمنی بسیار حساس است به‌طوری که دمای این مخازن باید زیر ۵۰ درجه سانتیگراد باشد.

عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که از سال ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت در مخازن ال. پی. جی آغاز شد، گفت: ابتدا به عنوان پیمانکار در ساخت این مخازن در فازهای ۴، ۵، ۶، ۷ و ۸ پارس‌جنوبی فعالیت می‌کردیم، اما کار اصلی برعهده شرکت‌های بین‌المللی قرار داشت؛ با توجه به نیاز کشور به دانش ساخت مخازن ال. پی. جی با مشارکت یک شرکت انگلیسی- اسکاتلندی، تلاش شد که دانش ساخت و طراحی مخازن ال. پی. جی نیز کسب شود که این روش در فازهای ۹ و ۱۰ و همچنین پروژه ان. جی. ال جزیره سیری به‌کار گرفته شد.

ضرر ۳۰ میلیون یورویی از بی‌اعتمادی به بازار داخلی

غلامرضا‌زینلپور با اشاره به اجرای اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی، اظهارکرد: دانش ساخت این مخازن در زمان اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی بومی‌سازی شد، با بومی‌سازی این مخازن از خروج بخش قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود. اکنون در حال ساخت مخازن فازهای ۱۴، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ هستیم که تا سال آینده همگی آنها به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی برخی مجتمع‌های پتروشیمی در استفاده از ساخت داخل، گفت: متأسفانه برخی شرکت‌ها با وجود این که دانش طراحی و ساخت این مخازن استراتژیک در کشور وجود دارد به سراغ شرکت‌ها و لایسنسورهای (عرضه‌کنندگان دانش فنی) خارجی می‌روند. این دسته از کافرمایان و شرکت‌های پتروشیمی به سراغ شرکت‌هایی رفته‌اند که در دوران تحریم، با کشورمان همکاری نمی‌کردند.

زینلپور با بیان این‌که ساخت مخازن ذخیره‌سازی ال. پی. جی (گاز مایع بوتان و پروپان) ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است، اظهارکرد: خرید خارجی این مخازن تا ۱۰۰ میلیون یورو هزینه دارد، اما خرید آنها به قیمت ۷۰ میلیون یورو از داخل کشور امکان‌پذیر است.