موتورسواری به قصد کشت!

کلاه؛ معجزه جان موتورسواری به قصد کشت! گروه اجتماعی- موتورسیکلت وسیله‌ای که هم بزنی و هم بخوری، جانت به خطر افتاده است! خیابان‌ها را که نگاه کنی هر روز موتورسوارانی را می‌بینی که برخی به خاطر بی‌احتیاطی خودشان و برخی هم به خاطر بی‌احتیاطی رانندگان بر کف خیابان افتاده‌اند و اگر صدایی برای فریاد کشیدن […]

کلاه؛ معجزه جان

موتورسواری به قصد کشت!

گروه اجتماعی- موتورسیکلت وسیله‌ای که هم بزنی و هم بخوری، جانت به خطر افتاده است!

خیابان‌ها را که نگاه کنی هر روز موتورسوارانی را می‌بینی که برخی به خاطر بی‌احتیاطی خودشان و برخی هم به خاطر بی‌احتیاطی رانندگان بر کف خیابان افتاده‌اند و اگر صدایی برای فریاد کشیدن داشته باشند، یعنی خدا به آنان خیلی رحم کرده است.

وسیله دو چرخ موتوری این روز‌ها علاوه بر آلودگی هوا، جان راننده، سرنشین و حتی عابر پیاده را به خطر انداخته است!

آمار‌ها از مرگ موتورسوارانی خبر می‌دهند که به هوای زودتر رسیدن دستشان را از روی گاز برنمی‌دارند اما عاقبت کار دیگران هم برایشان عبرت نمی‌شود!

برابر آمارهای سازمان پزشکی قانونی ۳۳ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در پایتخت را در سال گذشته موتور‌سیکلت‌سواران شامل شدند که این موضوع از آمار بالای موتورسیکلت‌سواران از کل تصادفات مرگبار حکایت دارد.

انگار کار از نداشتن کلاه ایمنی، عبور از محل ممنوعه، انجام حرکات نمایشی و حمل بیش از حد بار و مسافر با موتورسیکلت گذشته و برخی موتورسواران به قصد کشت رانندگی می‌کنند!

مؤمنی، رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی در همین ارتباط می‌گوید: مهم‌ترین علت مرگ موتورسیکلت‌سواران ضربه به سر به دلیل نداشتن کلاه ایمنی بوده که در همین راستا مأموران راهنمایی و رانندگی نسبت به برخورد و اعمال قانون موتورسوران متخلف اقدام می‌کنند؛ همچنین حرکت بین خودرو‌ها جزو مواردی است که می‌تواند منجر به تصادف شود و موتورسیکلت‌سواران باید از جابه‌جایی بار‌های حجیم با موتور خودداری کنند، چرا که این موضوع علاوه بر این‌که تخلف محسوب می‌شود، احتمال وقوع تصادف را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

تقاطع‌های مرگبار!

بنا بر آمار‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌های حادثه‌خیز برای موتورسواران، چهارراه‌ها و تقاطع‌های خیابان ها  است. قطعاً همه ما شاهد این‌گونه رفتار موتورسوار‌ها بوده‌ایم. موتورسوارهایی که بی‌هیچ توجهی به چراغ قرمز دست را روی گاز گذاشته تا از تقاطع‌ها رد شوند؛ وای به روزی که موتورسوار عجله نیز داشته باشد! در واقع می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات موتورسواران بی‌توجهی به چراغ قرمز در تقاطع‌‌ها است، به همین دلیل موتورسواران حتماً باید در تقاطع‌‌ها بایستند و مأموران پلیس در صورت مشاهد چنین تخلفی حتی می‌توانند موتورسیلکت را توقیف کنند.

رانندگی بدون گواهینامه

در خیلی از شهر‌ها و روستاهای کشور که بروی جوانان و حتی نوجوانانی را می‌بینی که بر زین موتور نشسته و رانندگی می‌کنند! این در حالی است که طبق قانون رانندگی با موتورسیکلت بدون داشتن گواهینامه موتورسیکلت جرم محسوب می‌شود؛ همچنین راکبان موتورسیکلت باید توجه داشته باشند که باید فرمان موتورسیکلت را با هر دو دست نگه داشته و رانندگی در حال صحبت با تلفن همراه و موارد نظیر آن احتمال وقوع تصادف را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

جمع کردن طرفدار به چه قیمتی؟!

شبکه‌های مجازی را که نگاه کنی پر است از جوانان و نوجوانانی که با شیرین‌کاری خود پشت موتور می‌خواهند برای خود در شبکه‌های اجتماعی طرفدار جمع کنند؛ غافل از این‌که انجام حرکات نمایشی خطرناک جز به خطر انداختن جانشان سود دیگری ندارد.

کلاه، معجزه جان!

با همه این اوصاف و عللی که برای مرگ موتورسواران ذکر شد، گذاشتن یک کلاه ایمنی مطمئن می‌تواند جلوی وقوع بسیاری از تلفات جانی را بگیرد. بنابر آمارهای پلیس بسیاری از موتورسواران تنها به علت این‌که سرشان به زمین یا جدول برخورد کرده، جانشان را از دست داده‌اند و این در شرایطی است که هر موتورسوار باید از کلاه ایمنی مناسب استفاده کند؛ حال آن‌که کلاه را گران نیز خریداری کند.

آمار:

* در حال حاضر ۱۰ میلیون موتورسوار در کشور داریم که یک سوم آنها گواهینامه موتور ندارند

* در ۶۲ درصد تصادفات رانندگی، موتورسواران یا عامل تصادف هستند و یا در بروز آن نقش دارند

* سالانه ۱۸ تا ۲۸ هزار نفر در اثر تصادفات جاده‌ای که موتورسواران در آن نقش دارند، جان خود را از دست می‌دهند