اژدهای چند سر فساد به خاک خواهد افتاد!

اژدهای چند سر فساد به خاک خواهد افتاد!  گروه اقتصاد کلان، مبارزه با انواع فساد اداری و مالی از اهداف بلند کشور است و در این راه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته اما متأسفانه همچنان مشکلات باقی مانده و با شفافیت اقتصادی فاصله داریم. هرچند برای مبارزه با فساد باید به دنبال راه کارهای کلان و […]

اژدهای چند سر فساد به خاک خواهد افتاد! 

گروه اقتصاد کلان، مبارزه با انواع فساد اداری و مالی از اهداف بلند کشور است و در این راه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته اما متأسفانه همچنان مشکلات باقی مانده و با شفافیت اقتصادی فاصله داریم. هرچند برای مبارزه با فساد باید به دنبال راه کارهای کلان و قانونی بود تا بستر و زمینه بروز انواع مفاسد خشکانده شود و در این راه از سوی مسؤولان و کارشناسان راه کارهای مناسبی مطرح شده است که لازم‌الاجرا است و باید با ارزیابی نحوه خروجی و موفقیت ان دستورالعمل‌ها به دنبال تغییرات مثبت و اصلاحات ریشه‌ای‌تر بود.

 

فساد برای اقتصاد کشور، نکبت است

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس

 فساد بحث جدی در کشور است و علی‌رغم این‌که شعارهایی در زمینه مبارزه با فساد داده می‌شود، اما کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است، البته سازوکارهای قانونی برای مقابله با فساد وجود دارد، اما در عمل بین اقدامات صورت گرفته و آنچه که باید عملیاتی شود فاصله وجود دارد، لذا انتظار ما این است که نهادهای قانونی با جدیت بیش‌تری کار خود را در زمینه مبارزه با فساد انجام دهند و یک عزم ملی در مجلس، دولت و به ویژه قوه قضاییه که باید در این زمینه پیشتاز باشد نیاز است باید گفت فساد برای اقتصاد کشور نکبت است و آثار فساد فراتر از مسایل اقتصادی است و در این شرایط باید جدی‌تر با فساد برخورد شود.

 

بهترین راه پیشگیری از بروز مفاسد گسترش دولت الکترونیک است

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

فساد عنوان گسترده‌ای است که قابل تقسیم به فساد اخلاقی، مالی و سیاسی است و پرونده فسادی پیدا نمی‌کنید که سرنخ آن بانک نباشد. دادوستدها، تأمین مالی‌ها، تقاضا‌ها و پاسخ به آنها باید الکترونیک باشد. اگر دولت الکترونیک شکل بگیرد فساد از بین می‌رود لذا فساد مالی زمانی معنا پیدا می‌کند که فردی خارج از ضوابط قانونی از منافع و منابع عمومی بهره‌مند شود. موضوع بحث مربوط به بخش عمومی، امانات و منابع متعلق به عموم مردم است. اگر فردی از این منابع بر خلاف قوانین و عرف برداشت و استفاده کند، این وضعیت را فساد عنوان می‌کنند. از سویی یکی از ریشه‌های فساد در فرهنگ غلطی است که بر مسؤولان و دولتمردان حاکم شده است، عنوان کرد: براساس آن فرهنگ، نوعی چشم و هم‌چشمی پدید می‌آید. فردی که توانسته به جایی برسد و به امکاناتی دست پیدا می‌کند، دیگران تلاش می‌کنند که با او همسان‌سازی کنند. یکی از منشأهای فساد، بزرگ بودن دولت خصوصاً دولتی است که منابع مالی گسترده‌ای در اختیار دارد و اگر در همه دستگاه‌های ما دادوستد‌ها و ارتباطات به صورت الکترونیک انجام بگیرد امکان فساد بسیار کاهش پیدا می‌کند. هیچکس نباید به دستگاه‌ها مراجعه شخصی داشته باشد و با مدیران و کارشناسان بانک‌ها چهره‌به‌چهره روبه‌رو شود. این روبه‌رویی چهره‌به‌چهره، منشأ فساد است این بزرگی، ناکارآمدی و فساد را پدید می‌آورد و خود دولت با منابع مالی که دارد، منشأ رانت می‌شود و رانت همان فساد است. علت عمده بزرگ بودن دولت ما، درآمد نفتی است. دولت بزرگ با منابع مالی گسترده‌، منشأ بروز فساد می‌شود.

تصدی‌گری‌ها نباید توسط دولت انجام گیرد مگر در جاهایی که صرفاً جنبه حاکمیتی دارد و در این حوزه‌ها نیز باید به اندازه ضرورت باشد. هرچه این امر فراتر از ضرورت باشد، موجب بزرگی بی‌حکمت دولت می‌شود که منشأ فساد است از سویی به این دلیل که نرخ ارز در اختیار دولت است، از این راه نیز کسب درآمد می‌کند و این موجب می‌شود که ارز ناشی از نفت تبدیل به ریال و ریال به اقتصاد تزریق شود و بودجه دولت به درآمد نفت اتکا پیدا کند. از این حجم عظیم از ارز که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، عده‌ای برخوردار می‌شوند و عده‌ای دیگر برخوردار نمی‌شوند. برخوردار شدن یک عده از این ارز سبب رانت می‌شود و منشأ فساد است همچنین یکی از منشأهای فساد امضاهای طلایی است و این ممکن است در بانک، سیستم اداری مربوط به صنعت و معدن و یا سازمان امور مالیاتی باشد. ممکن است افرادی شرکت‌های صوری ایجاد و تقاضای تسهیلات ‌کنند و بانک‌ها بدون دقت که این امر به‌کارشناسان برمی‌گردد، وام‌‌ها و تسهیلات سنگین می‌دهند. منشأهای فساد برای ما روشن است و باید جلوی آن گرفته شود که عمده آن مسأله پیشگیری است. هزینه پیشگیری بسیار کم و هزینه مبارزه بسیار سنگین است همچنین بهترین راه پیشگیری این است که دولت الکترونیک به‌طور کامل ایجاد شود. در همه دستگاه‌های ما دادوستد‌ها و ارتباطات به صورت الکترونیک انجام بگیرد. در این صورت امکان فساد بسیار کاهش پیدا می‌کند. هیچ کس نباید به دستگاه‌ها مراجعه شخصی داشته باشد و با مدیران و کارشناسان بانک‌ها چهره به چهره روبه‌رو شود. این روبه‌رویی چهره به چهره، منشأ فساد است. برای جلوگیری از فساد باید تمام مراجعات به دستگاه‌ها سیستمی و الکترونیک شود. در این صورت هزینه‌های پیگیری کار‌ها کاهش پیدا می‌کند واسطه‌ها از بین می‌روند.  

 

نصرا…پژمانفر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس

به تعبیر مقام معظم رهبری که درباره فساد فرمودند «اژدهای هفت‌سر» است که وقتی یک سرش بریده می‌شود سرهای دیگر رشد می‌کند. یک بخش فساد، فساد مالی است که در برخی گروه‌ها جریان دارد. این گروه‌ها نمی‌گویند دنبال منابع مالی هستند بلکه به شیوه‌ای عمل می‌کنند که افراد و جریان‌های مختلف را در دام خود گرفتار کنند. به عنوان نمونه وقتی یک معاون وزیر درباره شبکه ملی اطلاعات اینگونه شبهه‌افکنی می‌کند و می‌گوید «سؤال مردم درباره شبکه ملی اطلاعات این است که مسأله شنود در این شبکه چه می‌شود؟» چه باید کرد؟ در حالی که همین معاون وزیر به خوبی می‌داند شبکه ملی اطلاعات به معنی اینترانت نیست به معنی این نیست که بتوان در زندگی خصوصی مردم سرک کشید.