سوگند شانزدهمین شهردار

کلیددار بهشت رسمی شد سوگند شانزدهمین شهردار گروه اجتماعی- محمد علی نجفی دقیقاً بعد از ۷ ماه و ۲۱ روز ریاست بر شهرداری تهران استعفای خود را در بیست و یکمین روز سال جاری تقدیم شورای شهر کرد تا شهر تهران دوباره دچار چالشی به نام مدیریت شهری شود. نجفی که یکی از نزدیک‌ترین افراد […]

کلیددار بهشت رسمی شد

سوگند شانزدهمین شهردار

گروه اجتماعی- محمد علی نجفی دقیقاً بعد از ۷ ماه و ۲۱ روز ریاست بر شهرداری تهران استعفای خود را در بیست و یکمین روز سال جاری تقدیم شورای شهر کرد تا شهر تهران دوباره دچار چالشی به نام مدیریت شهری شود.

نجفی که یکی از نزدیک‌ترین افراد به حسن روحانی، رییس‌جمهور بود، بعد از پیروزی لیست امید در انتخابات شورای شهر به عنوان گزینه اصلی شهر تهران مطرح بود و توانست با آرای قاطع نمایندگان جدید شواری شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.

جنجال‌های دوران نجفی

در دوران ریاست وی بر شهرداری تهران جنجال‌های زیادی از سوی منتقدانش به پا شد که مهم‌ترین آن مربوط به گزارش ۱۰۰ روزه وی بر مسند شهردار تهران بود. نجفی در این گزارش، اتهاماتی همچون استخدام غیرقانونی ۱۳ هزار پرسنل شهرداری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری نیمی از پروژه‌های شهری بدون انجام مناقصه و… را متوجه محمد باقر قالیباف، شهردار پیشین پایتخت کرد؛ اتفاقی که با واکنش حامیان و جناح سیاسی نزدیک به وی مواجه شد.

جشن روز زن و فشارهایش!

اما یکی از مهم‌ترین علل استعفای نجفی از شهردار تهران بودن را به دلیل برگزاری جشن روز زن می‌دانند. جشنی که در آن دختران زیر ۸ سال با اجرای حرکات موزون به ایفای نقش پرداختند؛ بازتاب وسیع و جنجالی این اتفاق که حتی تا بازجویی از دختران خردسال نیز ادامه یافت، فشار بسیاری را بر نجفی وارد کرد به‌طوری‌که مدتی بعد از آن خبر استعفایش در رسانه‌ها منتشر شد.

۲۸ نفر کاندید شهردار تهران

پس از استعفای نجفی از ریاست شهر تهران، اعضای شورای شهر تلاش‌های خود را برای انتخاب نفر جدید با معیارهایی همچون اصلاح‌طلب بودن، پاکدستی و… آغاز کردند و در نهایت ۲۸ نفر به عنوان کاندیداهای اولیه شهرداری تهران معرفی شدند.

آغاز ۷ خوان شورا

در نهایت از بین ۲۸ نفر ابتدایی، اعضای شورای شهر تهران، افشانی، حسینی مکارم، حناچی، میرزایی، حجتی، انصاری لاری و حسینی را کاندید نهایی پست شهردار تهران کردند. از بین اسامی نامبرده شده، انصاری لاری و حسینی انصراف خود را اعلام کردند و دیگر اعضا برنامه‌هایشان را ارایه کردند.

افشانی شهردار تهران شد

با تشریح برنامه‌های کاندیدا‌ها و همچنین در پی انصراف حجت میرزایی از رقابت‌های کاندیداتوری شهرداری تهران، اعضای شورای شهر نهایتاً از میان افشانی، حسینی مکارم، حناچی که به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته بودند، افشانی و حسینی مکارم را به عنوان دو گزینه نهایی شهرداری تهران انتخاب کردند تا کار انتخاب شهردار تهران به یک قدمی سرنوشت‌ساز برسد و در نهایت با در نظر گرفتن یک هفته تنفس برای بررسی دقیق‌تر دو کاندیدای راه یافته به نیمه نهایی، نهایتاً محمدعلی‌افشانی را با ۱۹ رأی موافق، یک رأی سفید و یک رأی مخالف راهی خیابان بهشت شد.

تأیید وزارت کشور

۲۳ اردیبهشت ماه محمدعلی‌افشانی به عنوان شهردار منتخب انتخاب شد و همان روز محسن‌هاشمی رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که پرونده وی را برای دریافت حکم از سوی وزیر کشور، به وزارت کشور ارسال کرده است و نهایتاً پس از ۳ روز در ۲۶ اردیبهشت ماه حکم افشانی به عنوان شهردار تهران از سوی رحمانی فضلی، وزیر کشور صادر شد و در جلسه عصرگاهی که با حضور استاندار، اعضای شورای شهر و… برگزار شد به وی تقدیم شد و افشانی به عنوان شهردار شانزدهم پایتخت با همراهی اعضای شورای شهر به ساختمان «بهشت» رفت و اتاق خود را تحویل گرفت.

دیروز افشانی به عنوان شانزدهمین شهردار تهران سوگند یاد کرد تا وارث شهری ۸ میلیونی با مشکلات عدیده باشد. از آلودگی هوای تهران گرفته تا مشکل درآمدزایی و نفروختن تراکم برای اداره شهر تهران. پاسخ به این‌که آیا افشانی می‌تواند در مسیر موفقیت گام ‌بردارد یا خیر، تنها یک راه دارد و آن دادن زمان به وی برای ارایه برنامه‌هایش است.