تخصیص ۱۸۰میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خبر داد تخصیص ۱۸۰میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مهدی‌قره‌داغلی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با بیان این‌که سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۸۰میلیارد تومان اعتبار به‌منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی تخصیص داده است، گفت: با وصول بدهی‌های معوق شرکت‌های خودروساز، آنها نیز قول داده‌اند طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده را […]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خبر داد

تخصیص ۱۸۰میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی

مهدی‌قره‌داغلی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با بیان این‌که سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۸۰میلیارد تومان اعتبار به‌منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی تخصیص داده است، گفت: با وصول بدهی‌های معوق شرکت‌های خودروساز، آنها نیز قول داده‌اند طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده را از ابتدای ماه آینده به جریان بیندازند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی‌ضامنی با اشاره به انباشت تاکسی‌های فرسوده در کشور گفت: در حال‌حاضر حدود ۱۲۰هزار دستگاه از تاکسی‌های موجود در ناوگان تاکسیرانی کشور به سن فرسودگی رسیده‌اند و این امر همکاری بیش‌تر خودروسازان را می‌طلبد تا تعداد بیش‌تری تاکسی نوسازی شود .

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با بیان این‌که طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی‌ از بهمن‌ماه سال۹۴ آغاز شد، اظهارکرد: تاکنون۷۱ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و۶۱ هزار دستگاه تاکسی جدید به متقاضیان واگذار شده است. همچنین برای ۱۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده نیز اسقاط بدون جایگزین انجام شده است.

ضامنی، در خصوص زمان‌بندی ورود تاکسی‌ها به ناوگان تاکسیرانی اظهار داشت: براساس برنامه زمان‌بندی قرار است که تعداد ۱۰۰دستگاه تاکسی برلیانس در خرداد ماه توسط خودروساز تحویل داده شود و در ماه‌های بعد این تعداد سیر صعودی خواهد داشت؛ به‌طوری که تا پایان سال به عدد ۳۰هزار دستگاه برسیم.

وی ادامه داد: علت توقف دو‌مرحله‌ای این طرح عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی است. به عبارت دیگر اعتباری که گمرک موظف به «کارسازی به حساب شرکت خودروساز» بود متناسب با حجم انباشت خودروهای فرسوده نبود و همین امر منجر به توقف طرح شد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: با پیگیری‌های اتحادیه تاکسیرانی، اعلام شد که سازمان برنامه‌وبودجه مبلغ ۱۸۰میلیارد تومان در این حوزه اعتبار تخصیص داده است و با این تخصیص اعتبار ایران‌خودرو نیز تأیید کرد که ۱۰۰میلیارد تومان بدهی‌ معوق آنها در حال وصول است. بنابراین شرکت خودروساز قول داد که طرح نوسازی را در ابتدای ماه آینده به جریان بیندازد و این حدود ۴هزارو۵۰۰ نفری که پشت نوبت طرح معطل ماندند می‌توانند فرایند نوسازی تاکسی خود را تکمیل کنند.

وی تصریح کرد: در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور یکی از خودروهایی که توانست تأییدیه شورایعالی ترافیک شهرهای کشور را اخذ کرده و به سامانه تاکسیرانی کشور ورود پیدا کند، خودروی برلیانس است.

وی در ادامه صحبت‌هایش به مشخصات تاکسی برلیانس اشاره کرد و گفت: برلیانسی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است مدل ۳۲۰دنده‌دستی با قیمت کارخانه‌ای حدود ۴۳میلیون تومان است اما به افرادی که متقاضی دریافت خودرو به صورت نقدی باشند مبلغ ۲۰میلیون ریال تخفیف داده خواهد شد و در غیر این صورت افرادی که از تسهیلات تاکسیرانی استفاده کنند نرخ خودرو این قیمت است.

ضامنی، با بیان این‌که ثبت‌نام تاکسی برلیانس از هفته‌گذشته آغاز شده است و متقاضیان زیادی داشته است، گفت: یکی از دلایل استقبال خوب از این طرح این است که تسهیلات این خودرو نیاز به ضامن ندارد و افراد می‌توانند با ارایه چک به صورت هر ۶ماه اقساط خود را پرداخت کند و خودروی خود را دریافت کنند.

به گفته ضامنی، پس از انجام ثبت‌نام طبق برنامه زمان‌بندی، خودروساز موظف است نسبت به تأمین ناوگان از خردادماه اقدام کند.

وی در ادامه افزود: همچنین در این طرح مدت بازپرداخت به تشخیص و انتخاب مالک از ۲۴ تا ۴۸ ماه قابل تغییر است و به فراخور مدت بازپرداخت، نرخ سود بانکی اقساط نیز متغیر است، ولیکن میانگین نرخ سود تسهیلات ۱۶ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که نماینده خودروسازی‌ سایپا در ناوگان تاکسیرانی کشور خودرو پراید است و تا پایان سال‌جاری تمامی خودروهای پراید که وارد ناوگان تاکسیرانی شده‌اند به سن فرسودگی می‌رسند و باید از چرخه تاکسیرانی خارج شوند؛ خودرو برلیانس به نوعی می‌تواند نماینده جدیدی از خودروسازی سایپا در ناوگان تاکسیرانی کشور باشد.