قارچ؛ قاتل جدید!

بعد از مسمومیت ۸۰۰ نفر و کشته شدن چندین نفر قارچ؛ قاتل جدید! گروه اجتماعی- نه تفنگ، نه چاقو سلاح سرد و نه حتی گاز! بعد از انواع و اقسام قتل با ابزار مختلف قاتلی جدید در تهران کشف شد که به گفته پلیس و دیگر مقامات تاکنون چندین کشته بر جای گذاشته، آن هم […]

بعد از مسمومیت ۸۰۰ نفر و کشته شدن چندین نفر

قارچ؛ قاتل جدید!

گروه اجتماعی- نه تفنگ، نه چاقو سلاح سرد و نه حتی گاز! بعد از انواع و اقسام قتل با ابزار مختلف قاتلی جدید در تهران کشف شد که به گفته پلیس و دیگر مقامات تاکنون چندین کشته بر جای گذاشته، آن هم بدون این‌که ابزاری در دستش باشد. اسم این قاتل خطرناک چیزی نیست جز قارچ!

چند روز از پیدایش این نوع قاتل سمی گذشته اما مهم بودن مسأله باعث شده تا اذهان بسیاری درگیر این موضوع شوند.

اگر قبلاً صحبت از قارچ‌های سمی و خطرناک بودن آنها در جامعه شده بود، این بار توزیع قارچ‌های سمی جان مردم را گرفت.

قارچ وحشی یا سمی

قارچ گیاهی است که تشخیص سمی بودن یا نبودنش اصلاً آسان نیست و حتی برخی کارشناسان نیز به این مسأله اذعان دارند که تنها در آزمایشگاه می‌توان از سمی بودن یا نبودنش اطمینان حاصل کرد.

در واقع نمی‌توان منبع قضاوتی درباره سمی بودن یا نبودن قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند، مشخص کرد؛ به همین دلیل قارچ‌هایی که بسته‌بندی مطمئنی دارند و تولید کننده آنها نیز از سازمان‌های مربوطه مانند جهاد کشاورزی مجوز دارند، مورد تأیید هستند.

همچنین در موارد مسمومیت اخیر کسانی مسموم شدند که نزدیک ۵۰ سال است قارچ کوهی مصرف می‌کنند؛ با وجود این باز هم گمراه شدند. ما هیچ وقت اپیدمی مسمومیت با قارچ را تجربه نکرده بودیم. یکی از دلایل آن نیز می‌تواند وفور و دسترسی زیاد مردم به این قارچ‌‌ها باشد.

خطر قارچ‌های سمی در بهار

در همین ارتباط، جلال‌الدین میرزای رزاز، رییس انجمن تغذیه ایران می‌گوید: هر سال در فصل بهار به دلیل بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد سبزیجات کوهی مانند قارچ‌‌ها رشد خوبی دارند. در چند سال اخیر مانند امسال بارش بهاری نداشتیم. این بارش‌‌ها در مناطق خاصی که این مسمومیت‌ها اتفاق افتاد، بیش‌تر بوده‌ است. این روند به نظر کمی غیرطبیعی می‌رسد. مراکز درمانی ما نیز تا این اندازه با مراجعه به علت مسمومیت با قارچ مواجه نبودند. یکی دیگر از دلایل شیوع این مسمومیت‌ها، سهل‌انگاری مصرف‌کنندگان است؛ آنها در ساعات اولیه مسمومیت که نشانه‌های تهوع، اسهال و استفراغ بروز کرده است، به مرکز درمانی مراجعه نکردند. این در حالیست که این مشکل ظرف چند ساعت پیشرفت می‌کند و ارگان‌هایی مانند کبد درگیر می‌شوند.

نشانه‌های اولیه

زرد شدن سفیدی چشم بعد از بروز نشانه‌های اولیه مسمومیت مانند تهوع، استفراغ و اسهال نشان می‌دهد که کبد فرد دچار اختلال شده است؛ به همین دلیل بیمار باید در دقایق اولیه بعد از استفاده از این قارچ‌‌ها به مرکز درمانی مراجعه کند.

عوامل افزایش مسمومیت‌های قارچی

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز می‌گوید: همواره در دو فصل بهار و پاییز شاهد مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ هستیم. چند عامل باعث افزایش این مسمومیت‌ها می‌شود. افزایش میزان و تعداد بارندگی‌‌ها در رویش این قارچ‌‌ها بسیار مؤثر است. مبحثی که امسال به خصوص در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی و همچنین همدان شاهد بودیم. از آنجا که رطوبت خاک بیش‌تر می‌شود. رشد این قارچ‌‌ها نیز افزایش می‌یابد. باید تأکید کنم که این مسمومیت‌ها صرفاً به دلیل مصرف قارچ‌های وحشی که به صورت خودرو در مناطق جنگلی و کوهستانی رشد می‌کنند و ارتباطی با قارچ‌های خوراکی فروشگاه‌ها که برچسب دارند ندارد. تأکید می‌کنم که به قارچ‌های مناطق جنگلی و صحرایی یا قارچ‌هایی که توسط دستفروش‌ها به فروش می‌رسند به هیچ وجه اعتماد نشود. شکل ظاهری این قارچ‌‌ها نمی‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که به لحاظ خوراکی سالم هستند. حتی شناسایی قارچ‌های سمی از خوراکی برای متخصصان نیز بسیار سخت است. ممکن است برخی محلی‌‌ها بگویند که این قارچ‌‌ها را می‌شناسند اما نباید به هیچ وجه به این حرف‌‌ها اعتماد کرد. توصیه اکید وزارت بهداشت آن است که قارچ‌‌ها را به صورت بسته‌بندی شده و از فروشگاه‌ها و مراکز خرید تهیه کنید. تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر به علت مصرف قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شده‌اند. مسمومیت ناشی از این قارچ‌‌ها نیز ۳ مرحله دارد. در مرحله اول علائم بیماری طی ۶ ساعت تا ۳ روز پس از مصرف ظاهر می‌شود که معمولاً یک‌سری علائم گوارشی شامل تعوع، استفراغ و گاهی اسهال‌های حجیم است. این موارد با درمان ساده علامتی برطرف می‌شوند اما ممکن است بعد از ۲۴ ساعت تا حداکثر ۴ روز مرحله دوم بیماری شروع شود. البته اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در همان مرحله اول درمان می‌شوند.

به هر حال اگر به دامنه کوه‌ها می‌روید و با انواع و اقسام قارچ‌ها مواجه شدید، اقدام به خوردنش نکنید که این قاتل بی‌رحم، منتظر یک لحظه غفلت شماست.