قیمت خودرو با ارز ۴۲۰۰تومانی کاهش نمی‌یابد

قیمت خودرو با ارز ۴۲۰۰تومانی کاهش نمی‌یابد مهدی‌قره‌داغلی -با توجه با اقدام دولت در تک‌نرخی کردن دلار و کاهش قیمت قابل توجه آن به ۴۲۰۰تومان، باید قیمت خودروهای وارداتی به میزان قابل قبولی و در حداقل‌‌ترین حالت در حدود ۲۰درصد کاهش یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هرچند انتظار می‌رفت قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند اما […]

قیمت خودرو با ارز ۴۲۰۰تومانی کاهش نمی‌یابد

مهدی‌قره‌داغلی -با توجه با اقدام دولت در تک‌نرخی کردن دلار و کاهش قیمت قابل توجه آن به ۴۲۰۰تومان، باید قیمت خودروهای وارداتی به میزان قابل قبولی و در حداقل‌‌ترین حالت در حدود ۲۰درصد کاهش یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، هرچند انتظار می‌رفت قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند اما واقعیت این است که متأسفانه عمدتاً شرکت‌های واردکننده خودرو سودجویانه با هر نوسان صعودی ارز، قیمت خودرو‌ها را افزایش داده و حتی با کاهش قیمت ارز نیز بهای نهایی خودرو‌ها را تغییر نمی‌دهند.

بهانه بسیاری از واردکنندگان برای عدم کاهش قیمت‌ها با توجه به کاهش نرخ ارز، تعلق نگرفتن دلار دولتی به آنها، بالا بودن تعرفه واردات خودروهای خارجی، حذف واردکنندگان متفرقه از بازار و دستورالعمل‌ها و ضوابط پیچیده و گا‌هاً مبهم وزارت صنعت، معدن‌و‌تجارت عنوان می‌شود.

به‌طور قطع با تک‌نرخی شدن نرخ ارز در مدار ۴۲۰۰تومان تنش‌ها در بازار خودرو به این زودی کاهش نمی‌یابد و قیمت‌ها به روال گذشته برنخواهد گشت اما اثرات هیجانی آن قابل دفع خواهد بود که لازمه کنترل این اوضاع صبوری مصرف‌کنندگان است چرا که در صورت ادامه رفتارهای هیجانی این وضعیت به بحرانی بزرگ تبدیل خواهد شد.

به گفته کارشناسان با تأکید بر این‌که با اختصاص ارز تک‌نرخی در صنعت تنها راه چاره نیست و باید دلار با این نرخ در بازار جاخوش کند تا شاهد اثرات آن باشیم

این در حالی است که زمانی تزریق و فروش دلار ۴۲۰۰تومانی می‌تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد که نهادهای نظارتی بر تعیین قیمت از سوی نمایندگی شرکت‌های واردکننده نظارت داشته باشند. به‌طور قطع با تعیین این میزان قیمت لازم است هرگونه قیمت‌گذاری از سوی شرکت‌های نمایندگی مجاز براساس این قیمت انجام شود و برای شرکت‌های واردکننده نیز این الزام ایجاد شود که هرگونه تعیین قیمت را براساس این میزان قیمت ارز انجام دهند.

در این زمینه فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که حتی در صورت تخصیص کامل این ارز نیز قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

احتشام‌زاد در پاسخ به این‌که تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی مصوب دولت به واردکنندگان خودرو آغاز شده است؟ اظهار کرد: تاکنون تعداد بسیار کمی از واردکنندگان خودرو توانسته‌اند ارز ۴۲۰۰تومانی را دریافت کنند.

وی با بیان این‌که حجم ارز تخصیص یافته به واردکنندگان خودرو به هیچ وجه پاسخگوی تقاضا نیست، خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر تعداد قابل‌توجهی از واردکنندگان خودرو در صف انتظار تخصیص ارز هستند زیرا در مصوبه دولت تصریح شده که ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰تومان در اختیار تمام واردکنندگان قرار ‌گیرد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این باور عمومی که با تخصیص ارز رسمی (۴۲۰۰تومانی) به واردکنندگان خودرو باید شاهد کاهش قیمت‌ها در این بازار باشیم زیرا واردکنندگان خودرو که پیش از این از ارز میانگین ۶۰۰۰تومانی بازار آزاد برای واردات استفاده می‌کردند با تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی، هزینه‌های ارز مصرفی آنها کاهش یافته است بنابراین متناسب با آن قیمت خودروهای وارداتی نیز باید کاهش یابد، اظهار کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخ‌های فعلی می‌شود زیرا همزمان با افزایش نرخ ارز رسمی از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو نیز از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته که به معنای افزایش ۱۴درصدی هزینه‌های واردات خودرو در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه با تخصیص ارز رسمی به واردکنندگان هزینه‌های واردات خودرو از ناحیه نرخ ارز مصرفی کاهش می‌یابد اما از آن سو شاهد افزایش مبنای گمرکی محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستیم که در مجموع می‌توان گفت افزایش پایه گمرکی با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در مجموع تغییری در قیمت خودرو‌ها نخواهیم داشت.