مزایده‌ای برای دریافت نصف درآمد پیمانکاران صدا و سیما؟!

انحصار بد است مگر برای رسانه ملی باشد؟ مزایده‌ای برای دریافت نصف درآمد پیمانکاران صدا و سیما؟! گروه IT کمیسیون فرهنگی مجلس مقرر کرده ‌(اوایل ماه) مسؤولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده صداوسیما باشد. به نظر می‌رسد وقتی برخی مسؤولان، نگران از […]

انحصار بد است مگر برای رسانه ملی باشد؟

مزایده‌ای برای دریافت نصف درآمد پیمانکاران صدا و سیما؟!

گروه IT

کمیسیون فرهنگی مجلس مقرر کرده ‌(اوایل ماه) مسؤولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده صداوسیما باشد.

به نظر می‌رسد وقتی برخی مسؤولان، نگران از دست رفتن انحصار و کاهش مخاطبان رسانه‌ای هستند که تنها در فروردین امسال ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده، باید ایراد را در جای دیگری جست‌وجو کرد!

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که، براساس این مصوبه کمیسیون، پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیما است و مسؤولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما است و هرگونه ارایه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این خبر در آن زمان در توئیتی درباره این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

شوخی از جنس مجوز صوت و تصویر !

مهدی رحمانیان درباره مصوبه انحصار مسؤولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما، گفت: این بحث بیش‌تر همانند یک شوخی است. مگر می‌شود مباحث جدید را با همان فرمول‌های گذشته مدیریت کرد. زمانی هم می‌گفتند که برای فکس باید مجوز گرفت، اما با مرور متوجه شدند که این کار اصلاً عملی نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه عادت داریم که مسایل جدید را با پاسخ‌های کهنه جواب دهیم. این طرح هم مصادق همین رویکرد است و امیدوارم که مجلس وارد این موضوع نشود. به نظر می‌رسد که پشت این تصمیم هیچ سیاستی وجود ندارد، چراکه سایت یعنی تدبیر و اگر سیاستی وجود داشت با همان راه‌حل‌های قدیمی سراغ موضوعات جدید نمی‌رفتند.

رحمانیان درباره عملیاتی شدن این طرح در صورت تصویب، گفت: مطلقاً کسی به آن عمل نخواهد کرد. چون دلیلی ندارد. مگر گشایشی صورت گرفته که مردم بخواهند استقبال کنند؟ مردم از انسداد استقبال نخواهند کرد. ضمن این‌که اگر صداوسیما توانایی اداره دارد، خودش را اداره کند.

مدیرمسؤول روزنامه شرق طرح انحصار صوت و تصویر توسط صداوسیما را غیرمنطقی و غیرممکن برشمرد و توضیح داد: گاهی طرحی غیرمنطقی است و امکان عملیاتی شدن دارد، اما این طرح نه مطلوب و نه علمی است و به همین خاطر هم نتیجه‌ای نخواهد داشت.

قانونی که نمی‌شود رعایت کرد!

حسن‌بهشتی‌پور درباره مصوبه انحصار مسؤولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما، اظهارکرد: این کار عملاً امکان‌پذیر و شدنی نیست. پیشتر نیز مشابه این موضوع مطرح شده بود. حدود دو دهه پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد که باید انحصار خبر تنها در این خبرگزاری قرار بگیرد اما با ورود اینترنت به فضای رسانه‌ای عملاً این انحصار شکسته شد و تعداد سایت‌های خبری به مرور افزایش یافت و این ایده که تنها خبرگزاری جمهوری اسلامی باید خبر تولید کند، عملاً اصلاً امکان‌پذیر نبود.

وی با بیان این این‌که «محدودیت در فضای دیجیتال اصلاً شدنی نیست»، ادامه داد: نباید قانونی گذاشت که قانون‌شکنان آن زیاد شوند. امروز با یک آشفتگی در صوت، تصویر و خبر در فضای مجازی مواجه هستیم و هر دروغ و راستی مخابره می‌شود، اما ساماندهی این فضای آشفته باید با برنامه‌ریزی‌ باشد که مردم را به قانون‌مداری تشویق کند، ولی ارایه طرحی که هر صوت و تصویری در انحصار صداوسیما قرار بگیرد، اصلاً عملی نیست.

این کارشناس رسانه با تأکید بر لزوم ارایه تعریف مشخصی از صوت و تصویر، یادآور شد: طرح این موضوع بسیار عام است و باید جزییات آن کامل مشخص شود. به هر حال راه‌حل ساماندهی فضای مجازی انحصار نیست؛ چراکه از این طریق مردم را به سمتی سوق می‌دهیم که اصلاً قانون را رعایت نکنند. باید به فکر راهی باشیم که بتوانیم تولید صوت و تصویر را ساماندهی کنیم و نه آن‌که آن را انحصاری کنیم.

این کار اصلاً عقلانی نیست !

یک فعال رسانه‌ای در واکنش به ارایه طرح انحصار تولید صوت و تصویر توسط صداوسیما، اظهار کرد: فارغ از آسیب‌هایی که به رسانه‌ها وارد می‌شود، این کار اصلاً عقلانی نیست.

بهروز بهزادی درباره مصوبه اعطای مسؤولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما اظهارکرد: فارغ از آسیب‌هایی که ممکن است به فضای رسانه‌ای وارد شود، این کار اصلاً عقلانی و درست نیست و نمی‌تواند عملیاتی شود.

او با اشاره به لزوم توجه به آزادی و کرامت انسانی در جوامع بشری، یادآورشد: افراد باید آزاد باشند که از تکنولوژی استفاده کنند. اگر بخواهیم افراد را مدام محدود کنیم در واقع بیش‌تر خودمان را با مشکل روبه‌رو کرده‌ایم. به هر حال ما در این سال‌ها اعتراضات مردمی را نسبت به محدودیت‌ها در جامعه می‌بینیم. این کار هم نوعی محدودیت است و قاعدتاً نمی‌تواند در مجلس رأی بیاورد.

بهزادی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب این لایحه به صورت عملی در جامعه امکان‌پذیر است؟ خاطرنشان‌کرد: شاید بتوان فضای مجازی را به ضرب و زور تا اندازه‌ای کنترل کرد، ولی در عمل هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت. امروز فضای مجازی بخشی از زندگی جوانان را تشکیل داده و شبیه نفس کشیدن عده‌ای شده است و نمی‌توان آنها را از برخورداری از این فضا محروم کرد.

موضع وزارت ارشاد ؟

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که سازمان صداوسیما نمی‌تواند مرجع صدور مجوز برای فعالیت‌های خارج از این سازمان به‌صورت فراگیر باشد، گفت: اگرچه در متن مصوبه اخیر، ابهامات فراوانی وجود دارد که عدم‌توضیح درباره آن قطعاً مشکل‌ساز خواهد بود اما تأکید سازمان صداوسیما بر مدیریت فضای مجازی در حوزه صوت و تصویر به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست؛ چرا‌که کارشناسان و فعالان رسانه‌ای معتقدند آینده رسانه‌ای در جهان و ایران بر مبنای مولتی‌مدیا شکل خواهد گرفت.

سلطانی‌فر در ادامه گفت: آنچه صدا‌و‌سیما می‌تواند انجام دهد، راه‌اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی یا تلویزیون اینترنتی است که انحصارش در اختیار صداوسیماست و با برنامه‌های ویدئویی درخواستی(VOD) و همچنین با محتواهای کاربر‌محور(UGC) تفاوت ماهوی دارد.

وی تأکیدکرد: وزارت ارشاد معتقد است که انحصار صداوسیما تنها محدود به بحث تلویزیون اینترنتی(IPTV) است.

صداوسیما ۵۰ درصد درآمد شرکت‌ها را می‌خواهد

جماران در ابتدای ماه اردیبهشت مدعی شد: آذری جهرمی با بیان این‌که صداوسیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی‌گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به صورت یک‌جا در دست بگیرد، تأکید کرد: اکنون براساس این رویه، قرارداد بسته، مزایده‌ای برگزار کرده و ۵ پیمانکار انتخاب کرده‌اند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: صداوسیما در انتخاب این پیمانکاران به فعالان عرصه صوت و تصویر اعلام کرده که باید جدا از ضمانتنامه‌ها و تعهداتی به سازمان، ۵۰ درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند؛ ضمن آن‌که کسانی که فاقد مجوز این سازمان باشند با حکم مرجع قضایی تعطیل خواهند شد.

آذری جهرمی افزود: مفهوم این کار آن‌که هر شرکتی بخواهد در این عرصه وارد شده و فعالیت کند، علاوه برهزینه‌های ثابت خود، باید نیمی از درآمد آن را به صدا و سیما بدهد؛ این کار سبب افزایش قیمت تمام شده خدمات صوت و تصویر برای کاربران شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

وی تصریح‌کرد: این افزایش قیمت، در تولید محتوا برای این عرصه مانع ایجاد می‌کند.

وزیر ارتباطات مدل ورود صداوسیما به این عرصه را با توجه به مدل اقتصادی که دنبال آن است و تحلیل و تفسیری که دارد، بازدارنده رشد تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات دانست.

وی گفت: معتقدیم باید مصادیق صوت و تصویر فراگیر و نیز مصادیق انحصار با دقت مشخص و شفاف باشد تا موانعی برای فعالان بخش خصوصی ایجاد نکنیم و بتوانیم نظم و مدیریت تولید محتوا را نیز در کشور داشته باشیم.

آذری جهرمی خاطرنشان‌ساخت: این طرح کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تصدی‌گری، سبب رقابت حاکمیت با بخش خصوصی نیز می‌شود که خلاف قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است. در عین حال برای فعالان بخش خصوصی نیز هزینه دارد و بازار آنها را کوچک می‌کند.