عطر طلای سرخ در بورس کالا پیچید

اتفاقی بی‌نظیر در جهان عطر طلای سرخ در بورس کالا پیچید مسعود طاهری- ایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است. زعفران؛ محصولی است که برای به دست آوردن هر کیلو از آن باید زحمت و صبر داشت و سالی یکبار آن را درو کرد. گیاهی که بیش‌ترین تقلب را در بازار دارد و هر کسی […]

اتفاقی بی‌نظیر در جهان

عطر طلای سرخ در بورس کالا پیچید

مسعود طاهری- ایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است. زعفران؛ محصولی است که برای به دست آوردن هر کیلو از آن باید زحمت و صبر داشت و سالی یکبار آن را درو کرد. گیاهی که بیش‌ترین تقلب را در بازار دارد و هر کسی می‌تواند با پا گذاشتن روی وجدان و انسانیت خویش، حتی نخ را به خورد مشتریانش دهد! در این بین سازوکارهایی ارایه شده تا بلکه بورس کالا بتواند از گران شدن طلای سرخ و تغییر ناگهانی آن در بازار جلوگیری کند.

قیمت زعفران در بازار

افزایش دو میلیون تومانی زعفران طی یک ماه به خوبی نشان‌دهنده اوضاع خاص‌‌ترین گیاه ایرانی است. در کشوری که ممکن است ظرف چندماه نرخ ارزش آن به شدت بالا رود، بالا رفتن قیمت‌ها مسأله تازه‌ای نیست اما بالا رفتن دو میلیون تومانی گیاهی مثل زعفران تعجب همگان را برانگیخته است. زعفران طی یک ماهی که گذشت قیمت‌های باورنکردنی را تجربه کرد. قیمت زعفران در بازار داخل از کیلویی ۴ میلیون تومان با رشد دو میلیون تومانی به ۶ میلیون تومان رسیده است!

علل افزایش قیمت زعفران

برخی‌ها علت افزایش زعفران را برداشت سالیانه آن می‌دانند و معتقدند با دور شدن از فصل برداشت با کاهش عرضه و افزایش تقاضا مواجه می‌شویم و این موضوع موجب افزایش قیمت می‌شود. از سوی دیگر سازمان تعاونی روستایی محصول کشاورزان را با هدف کمک به آنها خریداری کرده، ولی هنوز به صورت گسترده در بازار عرضه نکرده است. کارشناسان معتقدند اگر سازمان تعاونی روستایی زعفران خریداری شده را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد هم به ثبات قیمت و هم به حفظ و نگهداری بازار‌های جهانی زعفران کمک می‌کند که این موضوع به نفع کشاورزان و صادرکنندگان است.

زعفران و بورس کالا

سال گذشته بود که بحث عرضه زعفران در بورس کالا مطرح شد. در بازاری که واسطه‌ها حرف اول را می‌زنند، بورس کالا بهترین مکانیسم برای این کار است. در واقع بورس کالای ایران به کمک توسعه این بخش آمده و پس از عرضه این محصول در بازار فیزیکی، اکنون به فکر حضور طلای سرخ در کنار سکه طلا در بازار آتی است. در واقع بزرگ‌ترین مزیت شفاف‌سازی قیمت‌ها در معاملات فیزیکی و قراردادهای آتی بورس کالا این است که کشاورز قدرت تصمیم‌گیری خواهد داشت و زمانی که از قیمت واقعی با خبر باشد، دیگر راضی به فروش محصول با قیمت ارزان به واسطه‌ها نیست؛ به این ترتیب، بورس کالا موجب منفعت تولید‌کننده می‌شود.

زعفران و سازمان تعاون روستایی

تاکنون بحث خرید زعفران از کشاورزان در اختیار سازمان تعاون روستایی بوده است و چون تولید بیش از نیاز بازار است به همین دلیل سازمان تعاونی روستایی وارد خرید توافقی زعفران شده که این موضوع به معنای آن است که متناسب با افزایش تولید، بازار‌های زعفران توسعه پیدا نکرده است.

گفتنی است بهره‌گیری از ظرفیت بورس کالا برای کشف واقعی قیمت این محصول و صادرات یکپارچه با حضور خود تجار زعفران و در اختیار گرفتن نبض بازار و قیمت زعفران جهان، اقدام بزرگی است که به حمایت همه جانبه نیاز دارد و امیدواریم با همدلی مسؤولان و فعالان بازار این محصول، سرانجام شاهد رسیدن سود واقعی حاصل از تولید زعفران به کشور خودمان باشیم.

آمار

* سهم ایران در تولید جهانی زعفران حدود ۹۰ درصد است

* گردش مالی زعفران حدود ۸ میلیارد دلار سالیانه در جهان است