مهر، ماه خوشحالی معلمان می‌شود؟

نگاهی به طرح رتبه‌بندی معلمان در برنامه ششم توسعه مهر، ماه خوشحالی معلمان می‌شود؟ گروه اجتماعی- معلم؛ قشر زحمتکشی که بزرگ‌ترین منبع تغییر فرهنگ در جهان به شمار می‌رود. معلم کسی است که با وجود ابزارهای نوین آموزشی همچنان به گچ تخته وفادار است و با گچ تخته خوردن نانی به خانه می‌برد. معلمی در […]

نگاهی به طرح رتبه‌بندی معلمان در برنامه ششم توسعه

مهر، ماه خوشحالی معلمان می‌شود؟

گروه اجتماعی- معلم؛ قشر زحمتکشی که بزرگ‌ترین منبع تغییر فرهنگ در جهان به شمار می‌رود.

معلم کسی است که با وجود ابزارهای نوین آموزشی همچنان به گچ تخته وفادار است و با گچ تخته خوردن نانی به خانه می‌برد.

معلمی در ایران کار آسانی نیست و معلم باید علاوه بر سر و کله زدن با دانش‌آموزان با مجموعه آموزشی بالای سرش نیز سر کله بزند! از حقوق پایین گرفته که کفاف زندگی امروز را نمی‌دهد تا جواب دادن به مسؤول رده بالای خود در خصوص کارهای کرده و نکرده!

بر همین اساس مجلس طرحی را به میدان فرستاد تا بلکه بتواند با آن گرهی از مشکلات جامعه معلمی باز کند و باعث رفاه و بهبودی شرایط معیشت زندگی معلمان شود. طرح نظام رتبه‌بندی معلمان، طرحی که در برنامه ششم توسعه آمده است و در خرداد ماه ۹۲ مجلس آن را به عنوان تکلیفی قانونی برای دولت قرار داد.

آذرماه سال قبل بود که سیدمیرحمایت‌میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از الزام دولت برای اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ خبر داد و گفت که مجلس دولت را مکلف به اجرای بند ۲ ماده ۶۳ قانون برنامه ۵‌ساله ششم توسعه کرده است.

وعده بطحایی برای به ثمر نشستن طرح

وزیر آموزش و پرورش در خصوص این طرح گفته: با عنایت نمایندگان در برنامه ششم و تکلیف دولت طرح نظام رتبه‌بندی معلمان را مبتنی بر نظام پرداخت براساس تخصص و شایستگی آماده کردیم. پیش‌نویس این طرح در شورایعالی آموزش و پرورش بررسی و به دولت فرستاده شد. در کمیسیون اجتماعی دولت به آن اشکال وارد شد و مجدداً به وزارت آموزش و پرورش برگشت داده شد. امیدواریم تا پایان مهر ماه براساس تکلیف مجلس بتوانیم آن را در دولت تصویب کرده و بعد به مجلس ارسال کنیم. بر این اساس با توجه به آغاز مرحله اول اجرای نظام رتبه‌بندی به میزان اندکی وضعیت معیشتی معلمان بهبود پیدا کرده و امیدواریم قدم‌های جزیی‌تری را در سال ۹۷‌برداریم.

نیاز ۸ هزار میلیارد تومانی اجرای طرح

اما یکی از مهم‌ترین موانع بر سر اجرای هر طرح معمولاً موانع مالی است. در طرح رتبه‌بندی معلمان نیز برآورد‌ها از نیاز میلیارد‌ها تومان برای اجرای این طرح خبر می‌دهند. در همین ارتباط، ناصرسلیمان‌زاده، سرپرست امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: ۸ هزار میلیارد تومان حداکثر رقمی است که برای اجرای طرح رتبه‌بندی درخواست داریم و اگر مراجع تصویب‌کننده با درصد پایین‌تری موافقت کنند، قطعاً مبلغ کم‌تری برای طرح اختصاص می‌یابد.

واکنش مجلس به پرداخت ۳۰۰ هزار تومانی

روح ا… بابایی‌صالح، نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس گفته که باید برای اجرای سند تحول بنیادین و نظام رتبه‌بندی معلمان زمان‌بندی مشخص کرد؛ وعده زبانی فایده‌ای ندارد و فقط یک درمان لفظی است. وی با انتقاد از بلاتکلیف ماندن نظام رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: هدف نظام رتبه‌بندی این نبود که فقط به‌طور میانگین ۳۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شود؛ آیا برای نظام ارتقا و ادامه تحصیل فرهنگیان کاری انجام شده است؟ بار‌ها در خصوص رفع موانع ادامه تحصیل فرهنگیان تذکر داده‌ایم اما فقط وعده داده شده است.

به هر شکل آن‌طور که از شواهد پیداست تنها مشکل فعلی اجرای این طرح کلان، مشکل مالی است و دولت در تلاش است تا به همراه مجلس راهی برای تأمین اعتبار آن پیدا کند. طرحی که می‌تواند در شرایط سخت کنونی یاری‌دهنده قشر زحمتکش معلم باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا طبق وعده‌های جدید وزیر آموزش و پرورش و دیگر مقامات ارشد وزارت آموزش و پرورش آیا مهرماه سال‌جاری می‌تواند ماهی باشد که معلمان مدت‌ها است چشم به راهش هستند.