اقتصاد مقاومتی نیازمند انتخاب‌ هوشمندانه پروژه‌های عمرانی است

اقتصاد مقاومتی نیازمند انتخاب‌ هوشمندانه پروژه‌های عمرانی است گروه اقتصاد کلان – بی‌تردید هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند بدون تعامل و تجارت با سایر کشور‌ها و ملت‌ها اقتصادی قدرتمند و پایدار برای خود ایجاد کند لیکن معنی این سخن این نیست که در تولید کالاهای اساسی خود را وابسته به غیر بدانیم و به نام […]

اقتصاد مقاومتی نیازمند انتخاب‌ هوشمندانه پروژه‌های عمرانی است

گروه اقتصاد کلان – بی‌تردید هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند بدون تعامل و تجارت با سایر کشور‌ها و ملت‌ها اقتصادی قدرتمند و پایدار برای خود ایجاد کند لیکن معنی این سخن این نیست که در تولید کالاهای اساسی خود را وابسته به غیر بدانیم و به نام توسعه، پاشنه آشیل اقتصادمان را در دستان سایر کشور‌ها قرار دهیم. اقتصاد مقاومتی راهبردی است که به دنبال خودکفایی اقتصاد ایران از جزر و مدهای بازار‌های جهانی که عموماً زیر نفوذ قدرت‌های غربی است، شکل می‌گیرد. ایران به لحاظ تاریخی با قدرت‌های غربی چالش دارد لذا توجه به اقتصادمقاومتی می‌تواند کشور را برای دهه‌ها واکسینه کند. در این میان تشخیص درست اولویت انتخاب پروژه‌های عمرانی موضوعی راهبردی و کلیدی در شرایط بد مالی است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی است.

گزارش کمیسیون ویژه اصل ۴۴ درباره نحوه اجرای قانون تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درباره نحوه اجرای قانون تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را قرائت کرد. در نشست علنی دیروز (چهارشنبه، ۲۳ خردادماه) مجلس شورای اسلامی رحیم زارع گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را قرائت کرد که براساس این گزارش در تصویب نامه تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شده است وزرای کابینه به علاوه رؤسای سازمان‌های اصلی (اعم از سازمان صدا و سیما) و معاونین رییس‌جمهور در این ستاد عضو داشته باشند. همان‌طور که مشخص است اکثریت قریب به اتفاق اعضای این ستاد از قوه مجریه بوده و هیچ عضوی از قوای دیگر در این ستاد عضویت ندارد. همچنین در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده که براساس ماده ۳ قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دولت اجرای قوانین مربوط به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرارداده و در لوایح ارسالی خصوصاً برنامه پنجساله و بودجه‌های سنواتی این سیاست‌ها و احکام قانونی مرتبط را مدنظر قرار دهد اما مفاد این ماده نیز به صورت کاملاً حداقلی اجرا شده است.

تعصبات سازمانی کنار گذاشته شود

مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

راه تحقق اقتصاد مقاومتی مشارکت و همدلی تمام دستگاه‌ها و قوا است و با تعصبات سازمانی و رفتارهای انفرادی نمی‌توان بر فشارهای اقتصادی فائق آمد لذا مگر هدف از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، پیشرفت اقتصادی، دفع تکان‌های اقتصادی و… نیست؟ مگر این سیاست‌ها برای تسهیل امر تجارت و رشد اقتصاد تدوین نشده‌اند که تا این میزان در اجرا ناکام مانده‌اند؟ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روشن و شفاف است و اگر چه دولت باید متولی اجرای این سیاست‌ها باشد، اما تمام قوا و دستگاه‌ها باید در کنار قوه مجریه بوده و از آن حمایت کنند، چرا که اکنون در جریان جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم و نه تنها این تشکیلات به درستی تشکیل و تداوم نیافته است، بلکه خروجی جلسات باید به درستی پایش شوند که این اتفاق نیز رخ نداده است، ضمن آن‌که بخش خصوصی در این ماجرا نقش شفاف و روشنی ندارد، در حالی‌که ما باید از ظرفیت آنها برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

گودرزی با انتقاد از تعصب‌های سازمانی در اجرای سیاست‌های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی تأکیدکرد: باید با تمام ظرفیت قوا وارد شویم نه با تعصب‌های سازمانی، در واقع مشکل اجرای قانون است، اما در صورت رفتارهای فراقوه‌ای می‌توان بر این مشکل فائق شد.

 

اقتصاد مقاومتی در شعار تحقق نمی‌یابد

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان

اقتصاد مقاومتی در شعار تحقق نمی‌یابد و لازمه آن توجه به اشتغال دائم است و امروز ۳ قوه دایر است اما بایر؛ متأسفانه اقدامی برای بهبود تولید انجام نمی‌شود فقط جلسه تشکیل می‌شود و در واقع به گفتار درمانی تبدیل شده است لذا اشتغال دائم باید در دستور کار قرار گیرد، اقتصاد مقاومتی در شعار تحقق نمی‌یابد و در واقع اصل ۴۴ غارت و چپاول است. متأسفانه تنها هزینه‌های جاری افزایش یافته، اقتصاد مقاومتی را باید از خود شروع کرد و ضمانت اجرایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد، مسؤولان باید به خود سخت بگیرند و وقتی می‌توانند از اقتصاد مقاومتی صحبت کنند که خود آن را باور داشته باشند.

 

شاه بیت اقتصاد مقاومتی تولید است

شهروز برزگر کلشانی، نماینده مردم سلماس در مجلس

نماینده مردم سلماس در مجلس اولین راهکار حمایت از تولید داخل را باور به تحقق اصل ۴۴ دانست. اولین راهکار حمایت از تولید داخل باور به تحقق اصل ۴۴ است. باید عدالت را پیشه کار خود قرارداد و مسیر‌ها را برای رسیدن به سند چشم‌انداز توسعه هموار کرد. همچنین دولت با اجرای این اصل و قوه قضاییه نیز با مساعدت‌های لازم باید مردم را تشویق کنند تا وارد عرصه کارساز تولید شوند. وی با بیان این‌که، همچنین باید گفت بخش خصوصی توان ورود به برخی پروژه‌ها را ندارد، افزود: علت این موضوع یا توان مالی ضعیف یا قوانین دست و پاگیر است که بخش خصوصی انگیزه‌ای برای ورود به طرح‌های بزرگ را ندارد، بنابراین می‌طلبد تمامی قوا انگیزه لازم را ایجاد کنند. شاه بیت اقتصاد مقاومتی تولید است، متأسفانه تولیدات صنعتی از نظر کیفیت توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارند، یکی از عوامل موانع تولید مسایل سیاسی کشور، منطقه و جهان است.

 

خطای تشخیص در انتخاب پروژه‌های مقاومتی علت تکان‌های ارزی بوده است

هادی قوامی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

خطای تشخیص در انتخاب پروژه‌های مقاومتی علت تکان‌های ارزی و اقتصادی در پایان سال ۹۶ است . همچنین هدف‌های اساسی نظارت بر دو پایه است، ابتدا تأمین منظور قانون‌گذار بدین معنا که قانون‌گذار در این قانون ۴ ماده مصوب کرده است و از دولت به عنوان مجری قانون انتظار است زمینه اجرایی این ۴ ماده را فراهم کند لذا این‌که می‌گویند قانون ابهام دارد و به همین دلیل کامل اجرایی نشده است و در ادامه نتوانسته‌ایم نظر قانونگذار را تأمین کنیم، مسلماً قابل قبول نیست و به یقین تخلف صورت گرفته است و اگر آنچه که ما در این مواد آورده بودیم، توسط دولت اجرایی و عملیاتی شده بود و این اجرا بر روی شاخص‌های اقتصادی تأثیر داشت و هدف اقتصاد مقاومتی محقق شده بود، به یقین تاکنون اقتصاد را مقاوم‌سازی کرده بودیم، اما اینگونه نیست، چرا که اگر اقتصاد مقاوم‌سازی شده بود، تکان‌های ناشی از بازار ارز و کسب و کار اتفاق نمی‌افتاد و نیز اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین نمی‌شدند، دولت باز هم اهدافی چون پروژه‌های عمرانی را پیگیری کرده و به یقین آنها را به عنوان عملکرد خود گزارش می‌داد ولی متأسفانه دچار خطای تشخیص در انتخاب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شده‌ایم، چرا که اگر به مفهوم درست اقتصاد مقاومتی رسیده بودیم، شرایط اینگونه نبود.