چالش دانش‌آموز، درس و موادمخدر!

نگاهی به نگرانی محصلین در شب‌های امتحان چالش دانش‌آموز، درس و موادمخدر! گروه اجتماعی- نگرانی از گرایش دانش‌آموزان به موادمخدر، نگرانی همیشگی جامعه است چرا که دانش‌آموزان امروز، آینده‌سازان فردا هستند. برهمین اساس برنامه شناسایی، درمان و مددکاری دانش‌آموزان در معرض خطر و دارای اختلال سوء‌مصرف موادمخدر از سال تحصیلی ۹۲-۹۳ در مدارس کشور با […]

نگاهی به نگرانی محصلین در شب‌های امتحان

چالش دانش‌آموز، درس و موادمخدر!

گروه اجتماعی- نگرانی از گرایش دانش‌آموزان به موادمخدر، نگرانی همیشگی جامعه است چرا که دانش‌آموزان امروز، آینده‌سازان فردا هستند. برهمین اساس برنامه شناسایی، درمان و مددکاری دانش‌آموزان در معرض خطر و دارای اختلال سوء‌مصرف موادمخدر از سال تحصیلی ۹۲-۹۳ در مدارس کشور با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت‌بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی کشور با محوریت ستاد مبارزه با موادمخدر آغاز شده است.

قبل از اجرای طرح اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان، سازمان‌های مختلف سابقه‌ای در مداخلات مربوط به درمان و بازتوانی دانش‌آموزان درگیر با اختلالات سوء‌مصرف موادمخدر نداشتند. در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ دستگاه‌های همکار طرح اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان اعم از وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت‌بهداشت، سازمان بهزیستی کشور و قوه‌قضاییه نسخه به‌روزرسانی شده شیوه‌نامه اجرایی این طرح را تهیه و تدوین کرده‌اند.

ریتالین خوراک شب‌های امتحان!

یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های شب‌های امتحان ریتالین است! ماده‌ای که باعث فعالیت بیش‌تر کرتکس مغز می‌شود و در شب‌های امتحان و کنکور میان دانش‌آموزان مشاهده شده است. این دارو برای افراد عادی بسیار مضر است چراکه برای اختلالات کسانی که درگیر مشکلات ذهنی هستند به‌کار می‌رود. اما متأسفانه مصرف داروهای محرک در میان دانشجو و دانش‌آموز از این بابت باب می‌شود که دیر شروع به مطالعه می‌کنند و می‌خواهند یک شبه دوپینگ کنند. غافل از این‌که بعد از یک مدت برایشان دلهره و بی‌قراری می‌آورد و حتی اعتیادآور است.

موضوع این است که چه مصرف این دارو‌ها چه مصرف موادمخدر در ابتدا به افراد حس خوبی می‌دهد و نوجوان متوجه عواقب آن نیست. گاهی والدین هم نمی‌توانند متوجه ریزه‌کاری‌های تغییر رفتار در دانش‌آموز باشند. اما به هر حال توجه والدین به تغییرات مشخص بچه‌هایشان می‌تواند کمک‌کننده مهمی در این راستا باشد. تغییر در خواب، خوردوخوراک و تغذیه می‌تواند نشانه‌های مهمی باشد.

چه باید کرد؟

در واقع اضطراب از سبک زندگی و مسایل روان‌شناختی برمی‌خیزد. برای کاهش اضطراب باید مهارت‌های شناختی را افزایش داد اما متأسفانه یک عده به سراغ روش‌های مضر می‌روند و قابلیت زندگی و مهارت‌های زندگی در این افراد به شدت پایین می‌‌آید. من معتقدم این اتفاق بیش‌تر محصول یادگیری غلط است و مدارس بهترین محل ارتباط اولیا با دانش‌آموز هستند. باید کاری کنند والدین راه درست رفتار کردن با اضطراب دانش‌آموزان را بیاموزند. خانواده‌ها باید یاد بگیرند چگونه با استرس کودک و نوجوانشان رو‌به‌رو شوند. چون استرس ذات زندگی است و ما نباید نگران تکلیف دادن و حتی رقابت میان دانش‌آموزان باشیم. الان متأسفانه به سمتی رفته‌ایم که می‌گوییم به دانش‌آموزان تکلیف ندهیم تا مضطرب نشوند اما این روش در طول زمان مضر است. آنها باید از کودکی سطحی از اضطراب را تجربه کنند و بتوانند راه مدیریت آن را یاد بگیرند. شما یک پایش بکنید ببینید واقعاً در مدارس و دانشگاه‌های ما چقدر مهارت زندگی به فرزندانمان یاد می‌دهند.

اعتیاد دانش‌آموزان به معنای مصرف موادمخدر در مدرسه نیست

در همین ارتباط، حبیب‌ا…‌مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته است: آمار ۱۰هزار نفری دانش‌آموزان معتاد در کشور، به معنای مصرف موادمخدر توسط آنها در مدرسه نیست. اقدام آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی کشور به همراه چندین دستگاه دیگر در شناسایی دانش‌آموزان معتاد در قالب طرح «نماد» امری مهم و قابل‌توجه در کنترل و پیشگیری از ابتلای سایر دانش‌آموزان به آسیب اعتیاد است و به عنوان گلوگاهی مهم در این زمینه به شمار می‌رود.