آشفتگی بازار خودرو با ورود نقدینگی‌های سرگردان

آشفتگی بازار خودرو با ورود نقدینگی‌های سرگردان مهدی‌قره‌داغلی-  بازار خودروی کشور در هفته‌های گذشته روزهای پرالتهابی را تجربه کرد که همچنان ادامه دارد مشکلات بازار خودرو از زمانی آغاز شد که جریان ثبت سفارش‌‌ها و افزایش تعرفه‌ها پیش آمد، این ماجرا‌‌ها قبل از موضوع برجام و خروج آمریکا ار برجام بود. به دنبال افزایش قیمت […]

آشفتگی بازار خودرو با ورود نقدینگی‌های سرگردان

مهدی‌قره‌داغلی-  بازار خودروی کشور در هفته‌های گذشته روزهای پرالتهابی را تجربه کرد که همچنان ادامه دارد مشکلات بازار خودرو از زمانی آغاز شد که جریان ثبت سفارش‌‌ها و افزایش تعرفه‌ها پیش آمد، این ماجرا‌‌ها قبل از موضوع برجام و خروج آمریکا ار برجام بود.

به دنبال افزایش قیمت ارز، بخش بزرگی از نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور به سمت بازار خرید خودرو سوق پیدا کرد.

سیاست‌های نادرست وزارت صنعت، معدن‌وتجارت به ویژه در دولت گذشته و تصمیمات اشتباه و مکرر وزیر وقت و دخالت‌های بی‌جا، افزایش تعرفه، انحصار واردات و… باعث جمع شدن مشکلات و هجوم افزایش موج نگرانی از تورم به صورت همزمان در بازار خودرو شده است.

این در حالی است که سطح ر‌‌ها بودن نقدینگی در اقتصاد ایران به قدری زیاد است که وارد هر حوزه‌ای بشود آن را دچار نوسانات شدید می‌کند.

ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازارهایی همچون مسکن، ارز، طلا و سکه و این بار خودرو در حالی است که می‌توان با اخذ تصمیم‌هایی عقلانی و بهبود نظام اقتصادی و مالیاتی، نسبت به کنترل اوضاع اقدام کرد.

در آشفته بازار فعلی اقتصاد بیماری که مملو از رانت است، تعریف یک نظام مالیاتی و جلوگیری از فعالیت‌های غیرتولیدی می‌تواند تا اندازه زیادی مانع از سود بردن عده‌ای خاص شود. اقتصاد کشور نیازمند جراحی است و در این پیوند باید هرگونه رودربایستی را کنار گذاشت.

در این زمینه امرا… امینی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد علامه‌طباطبایی درباره چرایی افزایش قیمت خودرو و بروز نابسامانی در بازار آن اظهار داشت: امروز خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای و ابزاری برای سفته‌بازی تبدیل شده است.

امینی افزود: : بازار خودرو در ایران از دو جنبه عرضه و تقاضای آن قابل بررسی است که در هر دو زمینه با مشکل مواجه است زیرا به دلیل عملکرد انحصاری خودروسازان، این صنعت در ایران همواره مشکل‌ساز است، زیرا انحصارگر همواره به دنبال بالا بردن قیمت است نه بهبود کیفیت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بروز مشکلاتی همچون نگهداری خودرو‌‌ها در انبار، کاهش عرضه، باز نشدن سایت فروش اینترنتی و غیره از جمله مواردی است که خودروسازان برای دستیابی به اهداف انحصارگرایانه خود بهره می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با وضعیتی رو‌به‌رو هستیم که نقدینگی‌های سرگردان زیادی در دست افراد است و نمی‌دانند چگونه سرمایه‌گذاری کنند، تولید در کشور قفل شده و هر روز افراد به کانال‌های مختلفی از جمله طلا، سکه، ارز، خودرو و … برای حفظ ارزش پولشان سرک می‌کشند.

همچنین به نظر سیدجوادحسینی‌کیا، عضو هیأت‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که هم پول پرفشار در اختیار مافیای قدرت و هم نقدینگی سرگردان در اختیار عموم مردم عامل ایجاد و دامن زدن به نابسامانی‌های اقتصادی چند ماه اخیر است. مافیای ثروت و قدرت به محض جابه‌جایی پول پرفشار به بازارهای مختلف موجب ایجاد شوک و نگرانی در عموم جامعه و دامن زدن به جو ناامنی اقتصادی می‌شوند که این مسأله موجب ایجاد عطش و صف خرید در سرمایه‌های خرد شده و موجب ادامه یافتن نابسامانی‌‌‌ها و آشفتگی‌های اقتصادی در بازارهای مختلف از جمله مسکن، ارز، سکه و طلا و خودرو می‌شود البته نقطه آغاز سرازیر شدن سیل نقدینگی به بازار خودرو، ارز، سکه و طلا و مسکن پس از آن اتفاق افتاد که نقدینگی مؤسسات مالی و اعتباری دچار دست‌اندازی سوء‌استفاده‌گران شد. با التهاب در این بازار‌‌ها جو نگرانی و ابهام و تشدید عطش طرف تقاضا و صعودی شدن قیمت‌ها در این بازار‌‌ها شد.

وی افزود پرداخت ارز ۴۲۰۰تومانی برای تأمین مواد اولیه وارداتی قطعه‌سازان و لوازم‌یدکی وارداتی را موجب جلوگیری از تداوم نابسامانی‌های قیمتی در بازار خودرو دانست.