ثبت سفارش بدون تخصیص ارز ارزشی ندارد

فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی ثبت سفارش بدون تخصیص ارز ارزشی ندارد گروه تجارت- مجتبی قدیری افزایش تمدید و صدور کارت بازرگانی  مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در سی ‌و نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران به مشکلاتی ارزی و بلاتکلیفی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه پیش نامه‌ای به آقای رییس‌جمهور […]

فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی

ثبت سفارش بدون تخصیص ارز ارزشی ندارد

گروه تجارت- مجتبی قدیری

افزایش تمدید و صدور کارت بازرگانی

 مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در سی ‌و نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران به مشکلاتی ارزی و بلاتکلیفی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه پیش نامه‌ای به آقای رییس‌جمهور نوشتیم و در عین تشکر از تلاش دولت برای کنترل نسبی هیجانات بازار، به اشکالات سیاست ارزی اتخاذ شده پرداختیم و پیشنهادهایی برای بهبود آن مطرح کردیم. از نظر اتاق تهران، قیمت تعیین شده برای ارز، واقعی نیست و همین مسأله باعث شده است که تقاضا برای ارز افزایش پیدا کند، خود دولت هم اعلام کرده است که ظرف حدود دو ماه نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار تقاضای باز شدن ال‌سی وجود داشته است. ما هم در اتاق به شکل دیگری شاهد همین موضوع هستیم تا جایی که تقاضا برای تمدید و صدور کارت بازرگانی افزایش یافته است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، افزایش تقاضا برای کارت بازرگانی مقداری جای سؤال دارد.

ممنوع کردن خرید و فروش ارز عامل افزایش قیمت ارز است

‌خوانساری همچنین ممنوع کردن خرید و فروش ارز و قاچاق تلقی کردن آن را دلیلی دیگر بر افزایش قیمت خواند و گفت: پیشنهاد ما این بود که خرید و فروش ارز کالاهای صادراتی با قیمت توافقی صورت گیرد که می‌تواند منجر به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد شود و به جای تهدید به فرصتی برای افزایش صادرات تبدیل شود. کما این‌که در دهه‌های گذشته تجربه‌ای که ترکیه در این زمینه داشت بسیار موفق بود و باعث شد که حجم صادرات آنها که حدود ۳ میلیارد دلار بود امروز به ۱۶۰ میلیارد دلار برسد. وی با تأکید بر این‌که ارز تخصیص یافته دولتی باید به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد، افزود: قطعاً دولت نمی‌تواند تضمین کند که همه تقاضای ارزی کشور را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌کند. من یک مثال ساده را مطرح ‌می‌کنم که چند روز پیش با آن برخورد کردم، در یکی از پیام‌های تبلیغاتی برای تورهای خارجی نوشته بودند ۷ شب تور مالزی با اقامت در هتل ۴ ستاره دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. اگر دو نفر به این سفر بروند مجموعا باید ۵ میلیون تومان پرداخت کنند در شرایطی که دولت به هر کدام از این افراد ۱۰۰۰ یورو هنگام خارج شدن از کشور ‌می‌دهد و اگر آنها این مبلغ را در بازار به فروش برسانند حدود دو تا ۳ میلیون تومان مازاد به دست ‌می‌آورده‌اند و عملاً نه تنها هزینه تورشان رایگان ‌می‌شود که یک میلیون تومان هم در سود می‌برند. یعنی عملاً به خاطر مابه‌التفاوت ارزی، سفر خارجی برای آنها رایگان خواهد بود. دولت باید بداند که هر چه دیرتر برای اصلاح سیاست ارزی تصمیم بگیرد، بیش‌تر ذخایر کشور خالی ‌می‌شود.

خواب مسؤولان دولتی؟

مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز با اشاره به آمار اعلام شده از سوی محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت مبنی بر ثبت سفارش نزدیک به ۲۰ میلیارد دلاری در دو ماه نخست سال، گفت: باید پرسید که این میزان از هجمه برای ثبت سفارش و استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات به چه معنی است و آیا باید منتظر واردات بیش از ۱۵۰ میلیارد دلاری برای سال جاری باشیم و تولید داخلی را تهدید شده بدانیم؟ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به فعالیت سامانه نیما، گفت: متقاضیان دریافت ارز با مراجعه به سامانه نیما، با سختی و دشواری‌های زیادی برای دریافت ارز مورد نیاز خود مواجه ‌می‌شوند. وی افزود: با توجه به شرایط پیش آمده برای اقتصاد کشور، به راستی آیا مسؤولان دولتی نمی‌دانند که تصمیماتی که اتخاذ کرده‌اند، منجر به این اتفاقات شده است. از نظر من مسؤولان دولتی خود نیز می‌دانند که وضعیت چگونه است اما برخی خود را به خواب زده‌اند و کسی که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد.

مشکلات ارزی را با بخشنامه حل نمی‌کنند

پورقاضی با اشاره به این‌که به نظر ‌می‌رسد، دولت علت پدیدار شدن این مشکلات اقتصادی را اقتصادی نمی‌داند، افزود: گویا این رسانه‌ها هستند که این مشکلات را ایجاد کرده‌اند. این نگرش‌ به مشکلات اقتصادی، راهگشا نیست و وارد کردن اتهام به رسانه‌ها، به حل مشکلات کمکی نمی‌کند. وی‌ ادامه‌داد: کجای دنیا مشکلات ارزی را با بخشنامه حل کنند؟ بنابراین برای حل این مشکلات، پذیرفتن‌ مکانیزم بازار، یک پیش‌شرط است.

فعالان اقتصادی را سرکار‌ گذاشته‌اید

این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به سخنان رییس سازمان توسعه تجارت در مورد‌ ثبت سفارش کالا و واردات آنها گفت: شما یک عده بازرگان‌ و مدیر صنعتی را سرکار گذاشته‌اید. سازوکارهای تجاری قفل شده‌ و‌ در عین حال نه ‌می‌توانیم کالا بخریم و نه بفروشیم.‌ نگران آن هستیم که موجودی مواداولیه در انبارهایمان تا یک ماه آینده به پایان برسد و نتوانیم وارد کنیم. باید بگویم، وضعیت کاملاً بحرانی است.

۲۸ میلیارد دلار ثبت سفارش در ۳ ماه

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت، با بیان این‌که طی ۳ ماه ابتدای سال جاری حدود ۲۸ میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته است، به انتقاد از برخی اظهارنظر‌ها در خصوص حجم بالای ثبت سفارش برای واردات پرداخت و گفت: این میزان ثبت سفارش تا زمانی که ارز برای آن تخصیص نیافته و تأمین نشده، هیچ‌گونه ارزشی ندارد. خسروتاج افزود: در حال حاضر در ستاد اقتصادی دولت موضوع ۲۰ درصد گروه‌های کالایی که خارج از محصولات پتروشیمی و معدنی بوده و الزامی برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات این بخش به سامانه نیما وجود ندارد، مطرح است و باید بررسی شود که اگر ارز صادراتی این گروه از کالا‌ها در بازار آزاد عرضه و مبادله شود چه میزان بر روی نرخ ارز اثرگذار خواهد بود.

فعالان اقتصادی را بلاتکلیف گذاشته‌اید

محمد لاهوتی با اشاره به سخنان خسروتاج گفت: شما به این نکته اشاره داشتید که این میزان ثبت سفارش، تعهدی برای واردات ایجاد نمی‌کند. اما قانونی تحت عنوان قانون بهبود مستمر فضای کسب‌ و کار وجود دارد که دولت را به ایجاد شفافیت و رفع بلاتکلیفی فعالان اقتصادی مکلف ‌می‌کند. این‌که به میزان ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته و شما ‌می‌گویید که این میزان واردات قطعی نیست، نافی شفافیت است. این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: دولت نه پیمان‌سپاری ارزی و نه ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های واردات را به‌طور رسمی اعلام ‌می‌کند. این‌که فعالان اقتصادی حدود دو یا ۳ ماه برای واردات بلاتکلیف بمانند، پسندیده نیست.

توقف صادرات غذایی به فروشگاه‌های خارجی

حسن فروزان‌فرد دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: بخشی از صادرات کشور در حوزه موادغذایی به صادرات کالاهای مصرفی فروشگاه‌های ایرانی خارج از کشور برمی‌گردد در حالی‌که کالاهای این بخش توسط نمایندگان این فروشگاه‌ها در داخل ایران به صورت ریالی خریداری ‌می‌شود و هیچ‌گونه ارزی مبادله نمی‌شود و به دلیل مشکلات و ابهامات پیش آمده در بازار ارز کشور، از ابتدای امسال تاکنون صادرات این بخش عملاً متوقف شده است.

به پیامدهای اجرایی تصمیمات توجهی نشده است

علی سنگینیان، دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، نیز گفت: به نظر ‌می‌رسد در مورد تبعات اجرایی تصمیماتی که در دولت و بانک مرکزی اتخاذ شده، فکری نشده است و این تصمیمات بیش‌تر برای کنترل بازار ارز صورت گرفته است. وی‌ با اشاره به مشکلاتی که برای واردکنندگان ایجاد شده گفت: کسانی که پیش از تاریخ صدور نخستین بخش‌نامه یعنی ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ نیز اقدام به ثبت سفارش‌ کرده بودند، موظف شده‌اند درخواست خود را با ارز متقاضی ثبت کنند و این فرایند‌ طولانی شده است. رییس کمیسیون بازار پول‌ و سرمایه اتاق تهران ادامه‌داد: پیش از این ۶۰ تا ۷۰‌ درصد‌ تجارت کشور از‌ طریق صرافی‌‌ها صورت ‌می‌گرفت. حال چگونه ممکن است که ظرف دو تا ۳ ماه، این نقل و انتقالات مالی تجارت به سیستم بانکی منتقل شود. این مسایل موجب نگرانی در مورد‌ پدید آمدن کسری کالا در ماه‌های آینده ‌می‌شود.