صنعت پتروشیمی درِ بازار خام فروشی را تخته می‌کند

ضرورت همگرایی دولت با بخش خصوصی صنعت پتروشیمی درِ بازار خام فروشی را تخته می‌کند گروه انرژی- درحالی که سکان هدایت صنعت پتروشیمی در دستان خصوصی‌ها قرار گرفته است روزبه‌روز مطالبات و خواسته‌هایشان از نهاد و ارگان‌های دولتی بیش‌تر می‌شود. حال این صنعت که برای شکوفایی و ادامه حیات خود نیازمند حمایت از جانب دولتی‌ها […]

ضرورت همگرایی دولت با بخش خصوصی

صنعت پتروشیمی درِ بازار خام فروشی را تخته می‌کند

گروه انرژی- درحالی که سکان هدایت صنعت پتروشیمی در دستان خصوصی‌ها قرار گرفته است روزبه‌روز مطالبات و خواسته‌هایشان از نهاد و ارگان‌های دولتی بیش‌تر می‌شود. حال این صنعت که برای شکوفایی و ادامه حیات خود نیازمند حمایت از جانب دولتی‌ها است همچنان در بلاتکلیفی به سرمی برد. گویا توجه و اعتماد، به‌عنوان دو رکن اساسی در بده‌بستان‌های بخش خصوصی ودولتی جایگاه خود را نتوانسته به درستی پیدا کند.

جذب سرمایه‌گذاران برای پروژه‌های نیمه‌کاره پتروشیمی با جذاب کردن بازار و قراردادهای منعقد شده به وقوع خواهد پیوست که این امر مستلزم چراغ سبز نشان دادن دولتی‌ها به شرکت‌های خصوصی است. هرچند پیش از این برای تزریق پول و بودجه به پروژه‌های کلنگ خورده چشم امید مدیران به‌دنبال شرکت‌های خارجی بود اما با باز شدن باب تحریم‌های جدید، دیگر نمی‌توان روی آنها حساب باز کرد. پس با این تفاسیر فقط یک گزینه دیگر باقی می‌ماند و آن هم رجعت به سمت بخش خصوصی فعال است. بنابراین برای محقق شدن این امر باید زمینه‌سازی مناسبی صورت بگیرد و فقط عملکرد مسؤولان بر روی وعده‌وعید‌ها متوقف نشوند. یکی از مشکلاتی که اخیراً دامن پتروشیمی‌ها را گرفت نوسان نرخ ارز بود که بازار محصولات پتروشیمی و بورس کالا را ملتهب کرد، به‌طوری که برخی مصرف‌کنندگان بخش پایین‌دستی انتقادهایی را نسبت به کمبود عرضه محصولات پتروشیمی مطرح کردند؛ در این امر می‌توان گفت اجرای سیاست جدید ارزی دولت، انگیزه پتروشیمی‌‌ها برای ارایه محصولات به بازار داخلی را افزایش داد. اما باید دید در سایر چالش‌های پیش‌رو متولیان این امر چندمرده‌حلاج خواهند بود؟

تأثیرگذاری مثبت در اشتغالزایی

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به این که پتروشیمی نقش مهمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایفا می‌کند، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی به ویژه در صنایع پایین‌دستی می‌تواند افزون بر تأثیر مثبت در رشد اقتصادی بر اشتغالزایی نیز تأثیرگذار باشد و همگرایی دولت، مجلس و بخش خصوصی می‌تواند هدف‌گذاری‌های انجام شده را محقق کند.

فرهادفزونی، بیان کرد: جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی در صنعت پتروشیمی سبب شتاب بخشی در روند اشتغالزایی می‌شود و بدون تردید تقویت صنعت پتروشیمی توسعه اقتصادی کشور را به همراه دارد و می‌تواند ارکان اقتصاد ایران را تقویت کند.

وی افزود: صنعت پتروشیمی می‌تواند سبب دور شدن ایران از خام‌فروشی شود، همچنین این صنعت علاوه بر تولید ثروت می‌تواند زنجیره ارزش را در صنایع پایین‌دستی تکمیل و همراه با ایجاد اشتغال محصولات متنوعی را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

فزونی با بیان این‌که صنعت پتروشیمی ایران با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین و با تکیه بر کارشناسان خبره خود مسیر توسعه را با شتاب می‌پیماید، تصریح کرد: پتروشیمی نقش مهمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایفا می‌کند و مجتمع‌های پتروشیمی علاوه بر تأمین نیاز داخل با صادرات انواع محصولات پتروشیمی در تأمین ارز مورد نیاز کشور تأثیرگذار بوده و باید از این صنعت بیش از گذشته حمایت کرد و در این مسیر اتاق بازرگانی تهران و در مجموع بخش خصوصی آماده هرگونه همکاری و تعامل است.

ضرورت حضور رگولاتوری

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که نیاز به نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی ضروری است، گفت: رگولاتوری می‌تواند نقش سازنده‌ای را برای این صنعت پیشرو در تمامی بخش‌ها از جمله تولید و صادرات ایجاد کند.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند صنعت پتروشیمی ایران را طی سال‌های آینده متحول کرده و منجر به افزایش ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمی ‌شود، عنوان کرد: امیدوارم تا پایان برنامه ششم توسعه، ایران به یک قدرت بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه و جهان تبدیل شود، زیرا چنین پتانسیلی در این بخش مشاهده می‌شود.

 

ورود به فاز جدید سرمایه‌گذاری

اما در این میان کانال دیگری برای تزریق پول به رگ‌های پروژه‌های نیمه‌کاره ایجاد شده است که اذهان را از دو عامل شرکت‌های خارجی و داخلی به سمت آن منحرف می‌کند و آن هم جذب سرمایه‌های مردمی است.

بازار سرمایه می‌تواند در تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی با توجه به وجود روش‌های مختلف موجود نقش‌آفرین باشد.

مرتضی‌عزیزی، مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت‌وگاز پارسیان درباره امکان استفاده از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی از مسیر بازار سرمایه به نیپنا، گفت: شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند از ابزارهای مختلف موجود در بازار سرمایه با بررسی دقیق و کارشناسی با هدف تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای خود استفاده کنند.

وی افزود: اولین اوراق سلف منتشر شده در صنعت پتروشیمی برای پتروشیمی‌های پردیس و شیراز منتشر شد و هرچند چالش‌های مختلفی را تجربه کرد اما در تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای این دو پتروشیمی اثربخش بود.

عزیزی تصریح کرد: اکنون باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی استفاده کرد تا شاهد بهره‌برداری زودتر از این سرمایه‌های ملی باشیم.

فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که افزون بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه که می‌تواند سرمایه‌های مردم را جذب کند و در طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار دهد، اوراق سلف نیز به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور و مطمئن می‌تواند در تأمین مالی طرح‌ها کارساز باشد، در صندوق سرمایه‌گذاری پروژه سرمایه‌ لازم برای اجرای پروژه با مشارکت آحاد مردم تأمین می‌شود و به این منظور، مالکیت پروژه و منافع حاصل از آن به سهام قابل‌عرضه در بازار سرمایه تبدیل می‌شود و مردم سهام‌دار پروژه می‌شوند.