دست به دست تا دلار تقلبی!

نگاهی به آشفته بازار سفره‌های ارزی زیرزمینی دست به دست تا دلار تقلبی! مسعود طاهری- دلار، کالایی که این روز‌ها به رغم قاچاق اعلام شدنش در بازارهای زیرزمینی رکورد می‌شکند؛ پول ینگه دنیا با تحولات اخیر سیاسی، ارزشمندتر از قبل شده است و بسیاری حاضرند تا برای خرید آن سر و دست بشکنند! تأثیر ترامپ […]

نگاهی به آشفته بازار سفره‌های ارزی زیرزمینی

دست به دست تا دلار تقلبی!

مسعود طاهری- دلار، کالایی که این روز‌ها به رغم قاچاق اعلام شدنش در بازارهای زیرزمینی رکورد می‌شکند؛ پول ینگه دنیا با تحولات اخیر سیاسی، ارزشمندتر از قبل شده است و بسیاری حاضرند تا برای خرید آن سر و دست بشکنند!

تأثیر ترامپ بر قیمت دلار

از روزی که ترامپ سکان هدایت آمریکا را به دست گرفت، روزنه‌های امید برای داشتن جهانی آرام کاهش یافت! ترامپ پیش از به قدرت رسیدن به صراحت از پوچ بودن قراردادهای قبل از ریاستش سخن گفت و بعد از به قدرت رسیدن نیز یکی‌یکی آنها را کنار گذاشت. خروج آمریکا از قرارداد بین‌المللی محیط‌زیست جهان، قرارداد برجام و در نهایت خروج از شورای حقوق بشر جهان به خوبی نشان داد که ترامپ چگونه رییس‌جمهوری خواهد بود؛ اما شاید بیش‌ترین تأثیر وی بر اقتصاد جهانی بود، جایی که ترامپ به جنگ قدرت‌های اصلی اقتصاد جهان همچون چین، آلمان و فرانسه رفت. وی با ادعاهایی همچون کسری تجاری توانست آرای عمومی را برای افزایش قیمت تعرفه‌های اقتصادی آمریکا بر کشورهای یاد شده و حتی اتحادیه اروپا جلب کند و اینگونه بود که دلار آمریکا نیز تحت تأثیر رفتارهای ترامپ با نوساناتی مواجه شد.

دلارهای تقلبی در بازار

در همین ارتباط، غلامحسن‌طاهری، کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفته: پس از افزایش سرسام‌آور نرخ ارز‌های خارجی در ایران، دلار و یوروی تقلبی در بازار‌ سیاه به‌طور گسترده‌ رواج یافته است. غلامحسن‌طاهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت دلار‌های تقلبی در بازارسیاه می‌گوید: با داغ شدن بازار ارز‌های خارجی در ایران، اسکناس‌های تقلبی ۱۰۰، ۵۰ و ۲۰ دلاری رشد چشمگیری داشته و عده زیادی از مردم متأسفانه بدون آگاهی از این مسأله اقدام به خرید ارز کردند. گفته می‌شود در بازار فردوسی تهران که محل تجمع فروشندگان ارز است، روزانه ده‌ها هزار دلار و یوروی تقلبی دست‌به‌دست می‌شود. پس‌ از این‌که دولت صرافی‌‌ها را از خریدوفروش ارز منع کرد، تقاضا برای ارز به سمت بازار آزاد هدایت شده و این بازار به محلی برای خریدوفروش حجم عظیمی از دلار و یوروی تقلبی تبدیل شده است. در رابطه با این‌که چگونه دلار غیرتقلبی خریداری و قابل شناسایی باشد، اولین مسأله آن است که باید به صرافی‌های مجاز و همچنین شعب ارزی و یا ارزی- ریالی بانک‌ها تا حد امکان برای خرید دلار مراجعه کرد تا از دریافت اصل این اسکناس اطمینان یافت. اما در مورد تشخیص اصل بودن اسکناس دلار براساس آنچه در سایت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در رابطه با فیوچر‌های امنیتی دلار اعلام شده، باید گفت که در حال حاضر این بانک ۷ اسکناس یک دلاری، دو، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می‌کند که دارای ۷ فاکتور امنیتی هستند که می‌توان آن را از نوع تقلبی دلار تشخیص داد.

هفت‌گانه شناسایی دلار تقلبی

روش‌های کاربردی و سریع تشخیص اصل بودن دلار که معمولاً استفاده می‌شوند عبارتند از:

۱ – جنس اسکناس: راحت‌‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن اسکناس دلار لمس آن هست، چون از نوعی کتان ویژه ساخته شده که در بازار به صورت تجاری فروخته نمی‌شود. به همین دلیل اگر مدتی با این اسکناس‌‌ها سر و کار داشته باشید در عمل به راحتی با لمس کردن آن متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی و کتانی بودن اسکناس اصل خواهید شد.

 ۲ – وضوح بالا: گوشه‌های اعداد و شکل‌ها دارای نوک تیزی‌هایی است که در اسکناس‌های تقلبی این تیزی‌‌ها به شکل گرد چاپ می‌شوند و به عبارتی شکل‌ها دارای وضوح و دقت کافی نیستند. دلیل آن هم پایین بودن کیفیت پرینتر‌‌ها یا دیگر روش‌های معمولی چاپ اسکناس تقلبی است که قابلیت چاپ این تیزی‌‌ها را با وضوح و جزییات بالا ندارند.

۳ – تکراری نبودن شماره سریال‌ها: این روش به ویژه برای کنترل اسکناس با تعداد بالا خیلی سریع عمل می‌کند، چون با بر زدن سریع اسکناس‌‌ها می‌شود شماره سریال‌‌ها را کنترل کرد که به شکل خیلی تابلو همه از یک نوع نباشند! (چون چاپ اسکناس‌های تقلبی با شماره سریال‌های مختلف کار سختی است و به همین دلیل معمولاً آنها را بین اسکناس‌های دیگر پخش می‌کنند.) اگر دسته اسکناس کاملاً نو باشد شماره سریال‌‌ها از ۰۰ تا ۹۹ خواهند بود و اگر هم خیلی نو نباشند که به صورت تصادفی خواهند بود.

۴ – براق بودن یکی از عددها: در هر ۴ گوشه اسکناس دلار، عدد اسکناس نوشته شده (۱۰۰، ۵۰، ۲۰ و…) که یکی از آنها حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می‌زند.

روش‌های زیر برای کنترل موردی می‌توانند استفاده شوند و خیلی برای تعداد بالا استفاده نمی‌شوند:

۵ – برجسته بودن برخی نوشته‌ها: برخی از نوشته‌های اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری برجسته هستند. برای نمونه اگر در اسکناس ۱۰۰ دلاری با دست روی عبارت United States of America بکشید، می‌بینید که برجسته است.

۶ – تصویر نامرئی: در قسمت سفید رنگ اسکناس مثل اسکناس‌های خودمان تصویر رییس‌جمهور موردنظر وجود دارد که با گرفتن در نور دیده‌ می‌شود.

۷ – نوار امنیتی: مشابه اسکناس‌های ریال، اگر اسکناس دلار را مقابل نور بگیرید یک نوار امنیتی درون اسکناس مشاهده می‌شود.