ورود ۱۰۰ هزار خودرو به کشور با تخلف

رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس مطرح کرد ورود ۱۰۰ هزار خودرو به کشور با تخلف مهدی‌قره‌داغلی – رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی گفت: براساس گزارش دستگاه‌های امنیتی بیش از یکصدهزار خودرو با تخلف وارد کشور شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، امیرخجسته افزود: بیش از آن‌که ثبت‌سفارش خودرو ممنوع شود ۵ […]

رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس مطرح کرد

ورود ۱۰۰ هزار خودرو به کشور با تخلف

مهدی‌قره‌داغلی – رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی گفت: براساس گزارش دستگاه‌های امنیتی بیش از یکصدهزار خودرو با تخلف وارد کشور شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، امیرخجسته افزود: بیش از آن‌که ثبت‌سفارش خودرو ممنوع شود ۵ خانواده، خودروهای لوکس وارد کرده بودند که پس از اعلام ممنوعیت ۶ماهه ثبت‌سفارش خودرو آنها را فروختند.

وی گفت: پس از اعلام ممنوعیت ثبت‌سفارش خودرو از ۱۳ تا۲۱/۱۰/۹۵ ۳۴هزار خودرو در سامانه ثبت‌سفارش وزارت‌صنعت، معدن‌و‌تجارت هر شب از ساعت دو تا ۴ بامداد ثبت شد که اسناد آن موجود است. از این تعداد وارداتِ ۶هزارو۴۸۱ خودرو قطعی شده است.

وی گفت: این‌که می‌گویند سامانه ثبت‌سفارش در آن مدت هک شده است چنین چیزی نیست بلکه ورود به این سامانه غیرقانونی است و ورود این خودرو‌ها نیز قاچاق محسوب می‌شود.

رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس افزود: تحقیق و تفحص را با امضای ۵۰ نماینده از گمرکات آغاز کردیم و مشخص شد که گمرک از ورود این خودرو‌ها در عین ممنوعیت واردات اطلاع داشته است. گروه مشخص شده به وسیله مجلس در گمرک برای ادامه بررسی‌ها مستقر می‌شود.

وی تأکید کرد: نباید این طور باشد که ۳۰دستگاه نظارتی واردات غیرقانونی خودرو را می‌بینند اما به دوش یکدیگر می‌اندازند. از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم قدرتمند وارد این مسایل شوند.

وی افزود: در جلسه با رییس گمرک و مسؤولان وزارت‌صنعت، معدن‌وتجارت به آنان خواهیم گفت که ۶هزارو۴۸۱ خودرو، چطور و از چه طریقی وارد کشور شده است.

خجسته گفت: چند ماه است که از وزارت‌ صنعت، معدن‌وتجارت خواسته‌ایم فهرست تعداد ال.سی‌های باز شده، ثبت‌سفارش ۳۴ هزار خودرو و تضامین گمرکی که پرداخت نشده است به ما اعلام کنند اما تاکنون چنین فهرستی به ما داده نشده است. سامانه نیما کار خوبی بود اما از آن بد استفاده شد.

وی گفت: براساس این سامانه به ورود کالا‌ها ارز دولتی اختصاص می‌یابد اما برخی شرکت‌های وارد کننده کالاهای خود را با نرخ ارز آزاد در بازار می‌فروشند.

وی افزود: در حالی که خودروسازان داخلی با قیمت ارز دولتی قطعات را وارد می‌کنند با چه مجوزی قیمت خودروهای خود را افزایش دادند؟

سامانه گمرک هم هک شده است

در این زمینه علی‌علی‌آبادی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: از ۱۳/۱۰/۹۵ تا ۲۲/۱۰/۹۵ بیش از ۳۴ هزار خودرو ثبت‌سفارش شد و در آن تاریخ سامانه ثبت‌سفارش به صورت خودکارشناسانه بود.

وی افزود: این ثبت‌سفارش‌ها به صورت غیرفعال درآمده و به معنای آرشیو کردن و دیده نشدن آنها در سامانه است.

علی‌آبادی گفت: اگر ثبت‌سفارش ۳۴هزار خودرو از آرشیو خارج شود غیرقانونی است.

وی افزود: همان گونه که در سامانه ثبت‌سفارش برای ثبت ۳۴هزار خودرو نفوذ شد در سامانه گمرک نیز این اتفاق افتاد و بیش از هزارو۹۰۰ خودرو از گمرک ترخیص شد که غیرقانونی است.

علی‌آبادی گفت: در حالی که واردات ۶هزارو۴۸۱ خودرو غیرقانونی است برای برخی از آنها چگونگی ایجاد شدنش اشکال دارد اما برای برخی مانند ثبت‌سفارش اولیه ۳نماینده رسمی این موضوع اصالت داشته اما تمدید آن یا واریز کارمزد غیرقانونی بوده است.

وی افزود: برخی نیز در دوره توقف ثبت‌سفارش، واردات خودرو را ثبت کرده‌اند که غیرقانونی است.

علی‌آبادی گفت: این مسأله را با نامه رسمی به سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده و گمرک ارسال کردیم و هیچگاه ورود ۶هزار و ۴۸۱ خودرو و ثبت‌سفارش ۳۴ هزار خودرو را تکذیب نکردیم.

وی افزود: سامانه ثبت‌سفارش بجز خودرو برای ۸هزار تعرفه گمرکی است و براین اساس اِشکالاتی که در ثبت‌سفارش‌ها انجام می‌شود به حراست و شرکت پیمانکار اعلام می‌شود.

علی‌آبادی گفت: در جریان این بررسی‌ها به واردات غیرقانونی ۶هزارو۴۸۱ خودرو پی برده شد.

وی افزود: پیش از۲۸/۴/۹۶ ثبت‌سفارش‌های قانونی که ۶ ماه اعتبار داشتند وجود داشت و براین اساس خودروهایی که از گمرک ترخیص می‌شدند مشخص نبود چه زمانی ثبت‌سفارش شدند.

علی‌آبادی گفت: زمانی که گمرک از ما استعلام کرد رسماً به آنان اعلام کردیم از۲۸/۴/۹۶ تا  ۹/۱۰/۹۶ هیچ ثبت‌سفارش خودرویی انجام نشده است.

وی افزود: هر کس که از ما مسأله را پیگیری کند شفاف پاسخ می‌دهیم اما این‌که گفته می‌شود در نیمه شب سامانه ثبت‌سفارش باز شد و عده‌ای ثبت‌سفارش خودرو کردند تشویش ذهن مردم است زیرا اگر کسی توان نفوذ به سامانه داشته باشد در روز نیز می‌توانست این کار را انجام دهد.

علی‌آبادی گفت: پیش از دستور رییس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن‌وتجارت اقدام‌ها را درباره واردات غیرقانونی ۶هزارو۴۸۱ خودرو انجام دادیم و آن را به سازمان تعزیرات اعلام کردیم.

علی‌آبادی گفت: فهرست افراد ثبت‌ سفارش‌کننده ۳۴هزار خودرو و واردکنندگان ۶هزارو۴۸۱ خودرو را به رییس کمیسیون اصل ۹۰ ارایه کرده‌ایم.