معطلی پیمانکاران پروژه خط آهن قزوین- رشت

معطلی پیمانکاران پروژه خط آهن قزوین- رشت رامین شاهی- پروژه ریلی خط آهن قزوین- رشت به عنوان یکی از کلیدی‌‌ترین طرح‌های ریلی است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از آن می‌توان به اتصال کامل ریلی آب‌های گرم جنوب کشور به دریای خزر مطمِئن شد تا ایران بتواند از ظرفیت‌های عظیم جغرافیایی خود به بهترین […]

معطلی پیمانکاران پروژه خط آهن قزوین- رشت

رامین شاهی- پروژه ریلی خط آهن قزوین- رشت به عنوان یکی از کلیدی‌‌ترین طرح‌های ریلی است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از آن می‌توان به اتصال کامل ریلی آب‌های گرم جنوب کشور به دریای خزر مطمِئن شد تا ایران بتواند از ظرفیت‌های عظیم جغرافیایی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند و ضمن ارزآوری برای کشور، در فضای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه خود، جهان و اقتصاد پیرامون خود را به خود وابسته کرده و گره بزند. حال براساس اصلاحیه هیأت دولت مدیریت و تکمیل پروژه ریلی قزوین-رشت به «شرکت ساخت» منتقل شده است تا به کمک این اصلاحیه امید به بهره‌برداری از طرح به ۶ ماه آینده موکول شود هر چند قرار بود در تابستان امسال این طرح توسط پیمانکاران تمام شود ولی نوعی بلاتکلیفی به‌وجود آمده است و کار‌ها عقب افتاده است و باید هر چه سریعتر با رفع مشکلات این موضوع حل شود.

طی ۶ ماه آینده ساخت راه‌آهن قزوین-رشت به اتمام می‌رسد

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن، از بازگشت پروژه راه‌آهن قزوین-رشت به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل براساس اصلاحیه هیأت دولت خبر داد. داریوش یزدانی با اشاره به پروژه ساخت راه‌آهن قزوین- رشت که طبق مصوبه دولت از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به شرکت راه‌آهن منتقل شده بود، گفت: مدیریت و تکمیل این پروژه مجدد طبق اصلاحیه‌ای از سوی هیأت دولت به شرکت ساخت و توسعه منتقل شد. وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت راه‌آهن، طی ۳ الی ۶ ماه آینده ساخت راه‌آهن قزوین-رشت به اتمام می‌رسد و سپس برای بهره‌برداری به شرکت راه‌آهن منتقل می‌شود. پیش از این خیرا…خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود، از ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین-رشت فقط ۳٫۵ کیلومتر باقی‌مانده است و برخی نقاط نیز بنا بر ترددهای مردمی دچار قطعی هستند، ازاین‌رو با تهیه دو دستگاه زیرکوب و تنظیم‌کننده ریل با هدف افزایش سرعت زیرکوبی، تمام تلاش خود را برای رسیدن به شرایط بهره‌برداری انجام خواهیم داد. معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به تغییر دستگاه اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا گفت: طبق برنامه‌ و زمان‌بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، اواخر تابستان سال جاری برای افتتاح این پروژه پیش‌بینی‌شده بود اما با تغییر دستگاه اجرایی از سوی دولت، ‌پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده‌اند که امیدواریم با رفع این بلاتکلیفی در زمان مقرر راه‌آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد.

پروژه راه‌آهن قزوین- رشت در آغاز سال ۹۷ افتتاح می‌شود

پیش از این در آبان ماه سال گذشته سخنگوی دولت با بیان این‌که مسؤولان وزارت راه و شهرسازی وعده افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت را در آغاز سال ۹۷ به ما داده‌اند، گفت: حاضر نیستم به این دوستان بیش‌تر از این زمان بدهم. سخنگوی دولت با بیان این‌که پروژه ریلی بعدی از مراغه به ارومیه است، افزود: راه‌آهن قزوین- آستارا یکی دیگر از پروژه‌های ریلی ماست که فراتر از اتصال چند استان و حتی شبکه سراسری محسوب می‌شود و با تکمیل کریدور شمال-جنوب، کشورهای همسایه را به همدیگر متصل می‌کند. وی با بیان این‌که قطعه قزوین- رشت با توجه به تلاش همه مسؤولان جزو برنامه‌های امسال است، تصریح کرد: این پروژه باید همزمان به سمت بندرانزلی نیز برود، زیرا از یکسو برای بنادر و دریانوردی گیلان و از سوی دیگر برای منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین بسیار دارای اهمیت است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور راه‌آهن گیلان را ظرفیت بزرگی دانست که می‌توانیم محموله‌های جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه را از این مسیر به آنها برسانیم و گفت: در توافقات قبلی بحث بر این بود که از چابهار کالاهایی را که از هند وارد کشور می‌شود، از این مسیر به آستارا و در نهایت به جمهوری آذربایجان برسانیم تا از این کشور‌ها به روسیه منتقل شود.

نوبخت، این بازدید را در راستای پیگیری مشکلات فنی پروژه راه‌آهن بین استان‌های قزوین و گیلان دانست و تأکیدکرد: امیدواریم که براساس برنامه و تعهدات سال ۹۶، بتوانیم این قطعه را تکمیل کنین و به انجام برسانیم و استمرار آن را تا انزلی و آستارا داشته باشیم. وی ادامه داد: رییس‌جمهور به جهت توافقاتی که با رؤسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان طی روزهای گذشته داشتند، بر تکمیل کریدور شمال- جنوب از طریق راه‌آهن گیلان تأکید کردند و از این بابت باید بتوانیم از ظرفیت‌های فنی پیمانکاران داخلی استفاده کنیم. سخنگوی دولت با بیان این‌که سازمان برنامه و بودجه موظف شده نیازهای اعتباری پروژه مذکور را تأمین کند، متذکر شد: پیشرفت کار به خوبی احساس می‌شود و امیدواریم شاهد به ثمر نشستن تلاش مهندسان کشورمان در بخش وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران راهسازی باشیم و همه مساعی برای این است که مردم ما از رفاه بیش‌تری برخوردار گردند. نوبخت افزود: تاکنون حدود ۷۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز امسال مربوط به پروژه راه‌آهن قزوین- رشت براساس گزارش ۷ماهه پرداخت شده و از نظر مالی هیچ مشکلی برای این پروژه نداریم. همچنین تخصیص ۹۰ میلیارد تومانی نیز انجام گرفته است لذا توصیه می‌کنم ذهن جامعه درگیر موارد مالی نشود. وی خواستار توجه به آثار راه‌آهن قزوین- رشت در راستای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و منطقه شد و خاطرنشان‌کرد: تکمیل این پروژه حتی از نظر سیاست بین‌المللی نیز موجب تقویت کشور می‌شود و می‌تواند عاملی برای تحکیم روابط سیاسی بین ایران و کشورهای همسایه باشد. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این‌که مسؤولان وزارت راه و شهرسازی وعده افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت را در آغاز سال ۹۷ به ما داده‌اند، گفت: حاضر نیستم به این دوستان بیش‌تر از این زمان بدهم لذا امیدوارم نهایت تلاش خود را برای به هرچه زودتر به بهره‌برداری رساندن این پروژه داشته باشند. خوشبختانه در این بازدید کار را شدنی می‌بینم. نوبخت یادآور شد: همان‌گونه که آزادراه رشت- قزوین به بهره‌برداری رسیده و خودرو‌ها به سهولت در آن رفت و آمدن دارند، به زودی صدای سوت قطار از این مسیر شنیده می‌شود تا پیام توسعه را برای همگان برساند.