۶۰ درصد کودکان کار و خیابان اتباع بیگانه‌اند

رییس سازمان بهزیستی کشور ۶۰ درصد کودکان کار و خیابان اتباع بیگانه‌اند زهراقره‌داغلی- رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بندپی در مورد ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز گفت: از میان کودکان پذیرش شده ۶۰درصد آنها اتباع بیگانه هستند. همچنین از ۴۰درصد باقیمانده نیز ۶۰درصد غیرتهرانی هستند. دو نامه نیز از سوی سازمان بهزیستی به وزارت […]

رییس سازمان بهزیستی کشور

۶۰ درصد کودکان کار و خیابان اتباع بیگانه‌اند

زهراقره‌داغلی- رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بندپی در مورد ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز گفت: از میان کودکان پذیرش شده ۶۰درصد آنها اتباع بیگانه هستند. همچنین از ۴۰درصد باقیمانده نیز ۶۰درصد غیرتهرانی هستند. دو نامه نیز از سوی سازمان بهزیستی به وزارت امورخارجه فرستاده شده است که این مسأله به شکل تخصصی و ریشه‌ای حل شود. به‌طوریکه اگر خانواده‌ای درآمد کافی ندارد بهزیستی و کمیته امداد معیشت آنها را تأمین کند. همچنین برای ۱۰۱هزار کودک واجد شرایط مقطع ابتدایی محروم از تحصیل نیز شرایط تحصیل فراهم شود. پیشنهاد ما این است که در صورت دستگیری ۳باره این کودکان از خانواده آنها سلب حضانت شود. قوه قضاییه نیز به دنبال راهکارهای حقوقی این مسأله است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پذیرش ٧١ هزارو۶٠٠ معتاد در مراکز ماده ١۵ و ١۶ گفت: اظهارت اخیر قوه قضاییه درباره انتقال معتادان به بازداشتگاه کهریزک، مربوط به خرده‌فروشان بوده‌، این در حالی است که سازمان بهزیستی تنها مسؤول صدور مجوز برای مراکز نگهداری از معتادان است.

انوشیروان محسنی‌بندپی در نشست این سازمان به مناسبت هفته بهزیستی افزود: ظرفیت مراکز استان‌ها برای پذیرش معتادان متجاهر تا حتی ۶ماه فراهم است و کمبود جا نداریم.

وی افزود: بر خی نگاه‌ها به لحاظ علمی و تخصصی قابل قبول نیست و باید از نگاه اردوگاهی خودداری کرد.

بندپی با بیان این‌که برنامه سال ٩٧ در مورد معتادان اشتغال و توانمندسازی آنهاست اظهار کرد: با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ١١ استان دنبال پیگیری وضعیت اسکان و اشتغال ٣هزار معتاد هستیم، البته برای غربالگری جای کمی داریم و پیشنهاد استفاده از بازداشتگاه کهریزک، در صورت تشخیص ضوابط و شاخص‌ها، به عنوان مرکز غربالگری بهزیستی مناسب است.

انتقال بیش از یکهزار نوزاد معتاد متولد شده به بهزیستی

کم‌تر از یک‌درصد کودکانی که به عنوان فرزندخوانده واگذار شده‌اند، به بهزیستی عودت داده می‌شوند.

بندپی از انتقال ١٠٣٠نوزاد متولد شده به بهزیستی به دلیل اعتیاد مادر از سوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: نیمی از این کودکان بعد از درمان مادر به خانواده وی منتقل شده‌اند و برای سایر آنها نیز به دنبال اطمینان از درمان مادر آنها هستیم.

وی با تأکید بر این‌که بهزیستی تلاش می‌کند تا مرکز نگهداری کودکان به خانواده واقعی شبیه شوند تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد واگذاری کودکان به شکل «امین موقت» نسبت به نگهداری کودکان در مراکز بهزیستی بهتر است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که کم‌تر از یک‌درصد کودکان واگذار شده به خانواده‌ها بازگشت داده می‌شوند، گفت: حدود ۵٠ هزار کودک دوقلو به بالا تحت پوشش بهزیستی هستند و با دریافت شیرخشک از وزارت بهداشت به افراد تحت پوشش شیر خشک رایگان داده می‌شود. همچین به این خانواده‌ها کمک‌های موردی نیز تعلق می‌گیرد.

پیشنهاد پرداخت حق پرستاری به خانواده‌های دارای بیش از ۳ فرزند

بندپی با اشاره به سیاست‌های اخیر جمعیتی کشور افزود: پیشنهاد سازمان بهزیستی به مجلس و نهادهای دیگر پرداخت حق پرستاری به خانواده‌های دارای ٣قلو به بالا است.

محسنی‌بندپی با بیان این‌که براساس ماده ۷۹ برنامه ششم توسعه هر ساله مستمری مددجویان افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: تا پایان سال ۹۵ به خانوارهای یک نفره ۵۲ هزار تومان، دو نفره ۶۳ هزار تومان، پنج نفره حدود ۱۰۰هزار تومان پرداخت می‌شد. این در حالی است که از سال ۹۶ این مستمری نزدیک به ۳٫۴ برابر شده است و برای حفظ این افزایش در سنوات آتی نیز هر ساله این مستمری بیش‌تر خواهد شد.

وی از افزایش ۱۴ درصدی مستمری مددجویان از تیر ماه ۹۷ خبر داد و اظهار کرد: برای کاهش فقر مطلق نیز ۲۲۰۰میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کرده است. این بودجه به افراد پشت نوبتی که تنها از کمک‌های موردی برخوردار می‌شدند اما تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار نداشتند پرداخت می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: این افراد پشت نوبتی به مرور براساس آزمون وسع تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار خواهند گرفت. این آزمون برای ۳۲۹ هزار خانواده پشت نوبتی برگزار می‌شود و موضوع پیچیده‌ای نیست بلکه قرار است تنها با کسب اجازه از افراد به میزان درآمدهای بانکی آنها دسترسی پیدا کنیم.

بندپی با بیان این‌که ۲۳۰ میلیارد تومان نیز برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار تخصیص داده شده است اعلام کرد: به این ترتیب پیشنهاد بودجه ۷۰۰۰ میلیاردی دولت، پرداخت ۴۴۵۰ میلیارد مستمری برای مستمری‌بگیران و ۲۲۲۰میلیارد برای افراد تحت پوشش و ۲۳۰میلیارد بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تفاهمنامه ۵جانبه بین وزارت رفاه، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی مسکن و زمین، خیرین مسکن‌ساز و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد مسکن معلولان نیز گفت: براساس این تفاهمنامه برای خانوارهای دارای دو معلول بیش‌تر در مناطق شهری ۱۵ میلیون تومان از سوی بنیاد مستضعفان، ‌۱۰میلیون از سوی سازمان بهزیستی و ۱۰میلیون از سوی خیرین مسکن ساز پرداخت می‌شود. همچنین برای خانوارهای روستایی نیز ۱۰میلیون از سوی بنیاد مستضعفان، ۸میلیون سازمان بهزیستی و دومیلیون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که در مرحله نخست شناسایی معلولان ۷۶۰۰ خانواده دو معلول به بالا در شهر‌ها و ۴۲۰۰ نفر خانواده معلول در روستا‌ها شناسایی شده و در سازمان بهزیستی ثبت‌نام کردند ادامه داد: همان‌طور که بار‌ها اطلاع‌رسانی شده است افراد متقاضی می‌توانند همچنان در سامانه ثبت‌نام کنند و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد. همچنین در بودجه ۹۷ نیز ۳۸میلیارد تومان برای پرداخت مابه‌التفاوت وام ۱۶درصدی و ۱۴درصدی بین وام مناطق شهری و روستایی در نظر گرفته شده است.

افزایش رقم وام تأمین مسکن معلولان

بندپی با بیان این‌که وام تأمین مسکن معلولان از سال ۹۴ به بعد افزایش یافته است گفت: این میزان در سال ۹۴، ۴میلیون تومان بود که در سال ۹۵ به ۶میلیون تومان رسید اما با تفاهم انجام شده این رقم در شهر‌ها به ۳۰ میلیون تومان و در روستا‌ها به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

خریدوفروش نوزادان جرم و خریداران نمی‌توانند برای نوزاد شناسنامه بگیرند

رییس سازمان بهزیستی با بیان این‌که خرید و فروش نوزادان قابل رد نیست اما به شکل موردی اتفاق می‌افتد تأکید کرد: خریدوفروش کودک جرم بوده و این افراد در آینده نمی‌توانند برای این کودکان شناسنامه و دفترچه بیمه بگیرند. همچنین در مورد جمع‌آوری کودکان کار و خیابان بنا داریم که از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنیم.

وی با اشاره به تفاهمنامه با خانه صنعت‌ومعدن نیز اظهار کرد: قرار است در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار معلول و معتاد بهبود یافته در بنگاه‌های اقتصادی مشغول به‌کار شوند. همچنین برای تأمین مسکن نیز ۱۱هزار نفر ثبت‌نام کردند.

راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق در ۱۱ استان از مردادماه

بندپی همچنین با اشاره به سامانه ثبت الکترونیکی طلاق نیز توضیح داد: با توجه به نقش این سامانه در کاهش طلاق قرار است این طرح در ۱۱ استان از مردادماه راه‌اندازی شود.

وی با تأکید بر این‌که در مورد توانمندسازی زنان تلاش می‌کنیم از پرداخت مستمری به سمت توانمندسازی آنان حرکت کنیم، افزود: به ۱۰۵هزار زن سرپرست خانوار بیمه اجتماعی پرداخت می‌شود و برای طرح تأمین مالی خود سه‌هزار گروه و زنجیره تشکیل شده است.

وی با اشاره به عوض شدن پروتکل درمان معتادان در سال ۹۵ نیز گفت: اقدامات خوبی در مورد درمان اجتماع مدار و تراپی سنتر‌ها انجام شده، این طرح پیش از این متوقف شده بود اما تا کنون ۳۸ مرکز TC افتتاح شده است و دست‌کم ۳۰ درصد درمان موفق در تراپی سنتر‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که در سال ۹۵ و ۹۶ نیز ۳۰۰۰ معتاد به شکل مورد به مورد پذیرش شده‌اند، گفت: در همکاری با شهرداری ۱۵ مرکز جامع توانمندسازی و حمایت اجتماعی راه‌اندازی شده است.