آب بر آتش بازار سکه

پیش‌فروش‌ها باعث کاهش قیمت می‌شوند؟ آب بر آتش بازار سکه گروه بانک بیمه بورس- چشم سرمایه‌گذاران سکه به دنبال افزایش قیمت است و چشم مردم به دنبال کاهش قیمت سکه‌ای که بی‌شک تأثیر آن بر زندگی ملموس خواهد بود! قیمت سکه این روز‌ها نوسانات عجیبی را تجربه می‌کند که آدم را به یاد سال ۹۱ […]

پیش‌فروش‌ها باعث کاهش قیمت می‌شوند؟

آب بر آتش بازار سکه

گروه بانک بیمه بورس- چشم سرمایه‌گذاران سکه به دنبال افزایش قیمت است و چشم مردم به دنبال کاهش قیمت سکه‌ای که بی‌شک تأثیر آن بر زندگی ملموس خواهد بود! قیمت سکه این روز‌ها نوسانات عجیبی را تجربه می‌کند که آدم را به یاد سال ۹۱ می‌اندازد، سالی که هر روز قیمت سکه رکورد می‌زد و با افزایش قیمت سکه بقیه اجناس نیز تکان می‌خورد!

دستگیری سلطان سکه

سیزدهمین روز تیر بود که پلیس تهران خبر از دستگیری مردی داد که به او لقب سلطان سکه می‌دادند. سردارحسین‌رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت گفت که «سلطان سکه» فردی که در بازار هر کاری که دوست داشت انجام می‌داد و قیمت سکه را بالا و پایین می‌برد، بعد از ۳-۴ ماه کار اطلاعاتی با تلاش کارآگاهان پلیس دو شب گذشته دستگیر شد. این فرد در طول ۱۰ ماه فعالیت خود، براساس ۵۰۰ سند و مدرکی که در خصوص وی به دست آمده در بحث دلالی سکه نقش اصلی را به عهده داشت و در این مدت حدود دو تن سکه را جمع‌آوری کرده بود. این فرد به افراد و نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین‌کننده نرخ سکه باشد. سلطان سکه فردی ۵۸ ساله است که پیش از این هم به عنوان دلال سکه دستگیر شده بود. او با پسرش در این زمینه همکاری می‌کرده است که در حال‌حاضر پسرش با قید ضمانت آزاد است. محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا نیز در نشست خبری خود درباره بازار ارز و سکه گفت که سلطان سکه پیشتر نیز به همراه پسرش در سال ۹۱دستگیر شده بود!

آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش

اما دیروز دبیرکل بانک‌مرکزی از آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش با سررسید سه ماهه خبر داد. آن طور که محموداحمدی، دبیرکل بانک‌مرکزی اعلام کرده است سکه‌های پیش‌فروش ۳ماهه طبق وعده در شعب بانک‌ملی به صاحبان آن تحویل خواهد شد. احمدی با اشاره به این‌که سکه‌های پیش‌فروش یک ماهه در زمان خود تحویل شد، گفت: اما هر آنچه که دارندگان سکه‌های پیش‌فروش تحویل نگرفتند، نزد بانک امانت باقی مانده و هر وقت که اراده کنند، می‌توانند مراجعه کرده و آن را دریافت کنند. این در حالی است که سکه‌های تحویل ۳ماهه که در ماه جاری تحویل آن شروع می‌شود، به روال قبل بوده و دارندگان می‌توانند آن را تحویل بگیرند، اما اگر در زمان آن مراجعه نکردند نزد بانک امانت باقی خواهد ماند.

پیش‌فروش ۷میلیون و ۶۵۰ قطعه تمام بهار آزادی

باید یادآور شد که سکه‌های پیش‌فروش که درمجموع حدود ۷میلیون‌و۶۵۰ قطعه تمام بهار آزادی بود تا سال ۱۳۹۹ در سررسیدهای مقرر تحویل می‌شود. از این تعداد ۵میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه مربوط به سال ۱۳۹۷ یک‌میلیون‌و۳۴۰ هزار قطعه در سال ۱۳۹۸ و ۴۰۸ هزار سکه در سال ۱۳۹۹ است. برای تیرماه امسال که سکه‌های با سررسید ۳ماهه هستند، حدود ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه تحویل می‌شود. همچنین در مردادماه ۲۹۲ هزار قطعه، شهریور ۳۳۶ هزار قطعه، مهر یک‌میلیون‌و۲۸۷ هزار قطعه، ۹۰۷ هزار قطعه در آبان، ۷۰هزار قطعه در دی‌ماه، ۸۶۵ هزار قطعه در بهمن‌ و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفندماه تحویل خواهد شد. این در حالی است که برای اردیبهشت‌ماه ۷۹۹ هزار قطعه سکه تحویل شده است. در حال‌حاضر قیمت سکه در بازار حدود دو میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و اختلاف قیمت بین سکه‌های پیش‌فروش و نرخ بازار قابل توجه خواهد بود. نرخ قطعی سکه پیش‌فروش در سررسید‌ها از این قرار بود؛ سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ۶ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش می‌تواند آبی بر آتش قیمت سکه بریزد یا همچنان آتش بازی قیمت سکه ادامه خواهد یافت.