منابع مالی هدفمند به وزارت نیرو تزریق نمی‌شود

مختومه شدن پرونده خاموشی‌ها؛ دو هفته دیگر منابع مالی هدفمند به وزارت نیرو تزریق نمی‌شود گروه انرژی- این روز‌ها قطعی سریالی برق امان مشترکان خانگی و صنعتی را بریده است. اخلال‌های برقی منجر به خوابیدن چند ساعته کار‌ها شده است و همین امر اعتراضاتی را در پی داشت و باعث شد انتقاداتی روانه دفاتر مدیران […]

مختومه شدن پرونده خاموشی‌ها؛ دو هفته دیگر

منابع مالی هدفمند به وزارت نیرو تزریق نمی‌شود

گروه انرژی- این روز‌ها قطعی سریالی برق امان مشترکان خانگی و صنعتی را بریده است. اخلال‌های برقی منجر به خوابیدن چند ساعته کار‌ها شده است و همین امر اعتراضاتی را در پی داشت و باعث شد انتقاداتی روانه دفاتر مدیران برقی شود؛ آتش زدن لاشه‌های مرغی که بر اثر قطعی برق تلف شده بودند و یا نانوایی که خمیر روی پله‌های اداره برق پهن کرد از جمله این اقدامات بود. قطعی‌های برق آن هم بدون زمان‌بندی و خارج از برنامه‌ای که از سوی وزارت نیرو صادر شده است بر این مشکلات دامن می‌زند.

هر چند علت این امر حوادث غیرمترقبه‌ای ذکر شده است که گویا خارج از اختیار مدیران ذی‌ربط بوده است! اما قرار است طی دو هفته آینده دور خاموشی‌ها پایان پذیرد. آنچه که در این بین اهمیت دارد رسیدگی به زیرساخت‌ها در صنعت برق است. در نهایت این بحران نیز پشت سر گذاشته می‌شود اما نباید به راهکارهای مقطعی بسنده کرد و با ریشه‌یابی در علت واقعی بحران به ترمیم آن پرداخت. مگر نه با ادامه این روند ضربه جبران‌ناپذیری در پروسه واردات و صادرات برق نیز وارد خواهد آمد. در حال حاضر مصرف برق از ۵۸ هزار مگاوات گذشته است و بر مبنای سخن مسؤولان ۵ هزار مگاوات کسری وجود دارد با این تفاسیر انتظار می‌رود مصرف برق بیش از پیش کنترل شود.

۵ هزار مگاوات توان تولید از بین رفت

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تأکید بر الزام شرکت‌های توزیع برای رعایت برنامه خاموشی‌‌ها گفت: در تلاش هستیم با هماهنگی بیش‌تر، برنامه احتمالی خاموشی‌‌ها دقیق‌تر اطلاع‌رسانی و اجرا شود.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، تأکیدکرد: به شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور نیز ابلاغ شده است که برنامه احتمالی خاموشی‌‌ها دقیق اطلاع‌رسانی و اجرا شود و هر مشترکی که مشکل یا سؤالی داشت، پاسخگو باشند.

براساس گزارش وزارت نیرو، حائری در پاسخ به سؤالی که چرا قطعی‌های برق براساس جداول اعلام شده از سوی شرکت‌های توزیع اعمال نمی‌شود، پاسخ‌داد: تمام سعی و تلاش ما این است که برنامه‌های احتمالی خاموشی طبق جداول انجام شود و اگر تغییراتی در جداول به ‌وجود آمده باشد، دلیل آن حوادثی است که در داخل شبکه رقم خورده و از قبل پیش‌بینی این حوادث میسر نیست.

۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید روی مدار می‌آید

وی با اشاره به تغییر ساعات اداری اداره‌ها در برخی استان‌های کشور تصریح‌کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی همکاری خوبی با شرکت‌های توزیع برق داشتند و برنامه قطع سیستم‌های سرمایشی تاکنون به‌خوبی انجام شده است و در این خصوص دو هزار مگاوات کاهش مصرف به ‌وجود آمد که بایستی این کاهش همچنان با مدیریت مصرف ادامه پیدا کند.

حائری اضافه‌کرد: اگر مدیریت مصرف به‌ خوبی انجام نشود، قطعاً چند سال دیگر به بحران برمی‌خوریم و مجبور می‌شویم که فقط واردات برق داشته باشیم.

حائری در ادامه مطلب فوق به جلسات متعدد وزارت نیرو با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ظرفیت جدیدی از طریق بخش خصوصی با رقم ۳۰۰ مگاوات تا چند روز دیگر به مدار وارد خواهد شد و امیدواریم همچون گذشته همکاری‌های ما افزایش پیدا کند.

دولت بخش قابل توجهی از انرژی را هدر می‌دهد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما نه تنها در کشور از تکنولوژی‌های لازم برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده نمی‌کنیم بلکه به‌طور نرمال انرژی را هدر می‌دهیم. این هدررفت صرفاً خواست مردم نیست بلکه دولت نیز بخش قابل توجهی از انرژی را هدر می‌دهد.

علی بختیار در خصوص دلیل خاموشی‌های اخیر و متوقف شدن صادرات برق ایران، به ایسنا بیان کرد: ما امروز با معضل بزرگ در بخش انرژی روبه‌رو هستیم؛ یکی از این معضلات آن است که مصرف انرژی در کشور بی‌رویه و بسیار بالاست، ما در بخش‌های مختلف نظیر برق، گاز، حامل‌های انرژی و بنزین با مصرف بی‌رویه مواجه هستیم. مصرف‌زدگی امروز به یک آفت برای کشور تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت: ما نه تنها از تکنولوژی برای بهینه‌سازی مصرف استفاده نمی‌کنیم بلکه به‌طور نرمال انرژی را هدر می‌دهیم، این هدررفت انرژی نیز صرفاً خواست مردم نیست بلکه دولت نیز خود انرژی‌های قابل توجهی را هدر می‌دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید در زمینه سرمایه‌گذاری حرکت جدی‌تری انجام می‌شد. ما چند سالی است که با کاهش سرمایه‌گذاری مواجه هستیم و دلیل آن نیز این است که پول هدفمندی به‌طور درست به وزارت نیرو پرداخت نمی‌شود. هدف از هدفمندی این بود که منابع انرژی را به سمتی ببریم که خودگردان شود و شاهد بهینه‌سازی باشیم اما امروز این اتفاق نیفتاده و منابع هدفمندی صرفاً در جهت پرداخت یارانه نقدی پیش رفته است و منابع آن به سمت تولید و بهینه‌سازی حرکت نکرده است.