مبارزه با فساد از شعار تا عمل!

مبارزه با فساد از شعار تا عمل!   گروه اقتصاد کلان- مبارزه با فساد از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی و اتفاقاً یکی از ریشه‌های مهم شکل‌گیری نهضت مردمی سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی(ره) بود و همچنان پس از ۴ دهه از اهدافی است که از سوی دولت‌ها و با رهنمون‌های مقام‌معظم‌رهبری پی‌گیری می‌شود. فساد […]

مبارزه با فساد از شعار تا عمل!

 

گروه اقتصاد کلان- مبارزه با فساد از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی و اتفاقاً یکی از ریشه‌های مهم شکل‌گیری نهضت مردمی سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی(ره) بود و همچنان پس از ۴ دهه از اهدافی است که از سوی دولت‌ها و با رهنمون‌های مقام‌معظم‌رهبری پی‌گیری می‌شود. فساد مالی و اداری از چالش‌هایی است که باید هر چه سریعتر کمرنگ‌تر شود و با اداره جدی و وحدت ملی در جهت ریشه‌کن شدن آن اقدامات عاجل انجام شود.

باید هزینه تن دادن به فساد برای افراد زیاد شود

احمد توکلی گفت: آنچه که در شرایط فعلی کشور باعث می‌شود سیاستمدارانی که آلوده به رانت نشده‌اند، دور هم جمع شوند، مبارزه با فساد است. اکنون احزاب و گروه‌ها سر این توافق دارند که فساد دارد ریشه انقلاب را می‌سوزاند. احمد توکلی، رییس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، یکی از چهره‌هایی است که صحبت‌های اخیر اسحاق جهانگیری را حساب شده می‌داند و می‌گوید اگر درباره مفسدان واضح صحبت شود باعث می‌شود هزینه تن دادن به فساد برای افراد زیاد شود و این کار اثر بازدارنده دارد. وی تصریح کرد دولت باید دقت کند که اسناد غیرقابل انکار داشته باشد تا افراد نتوانند مدعی دروغ بودن آن شوند. من شخصاً از پیشنهاد آقای جهانگیری استقبال می‌کنم و به نظرم این کار به نفع شرایط کشور است. او با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی کشور بحث مبارزه با فساد می‌تواند وحدت‌بخش باشد، ادامه می‌دهد: آنچه که در شرایط فعلی کشور باعث می‌شود سیاستمدارانی که آلوده به رانت نشده‌اند، دور هم جمع شوند، مبارزه با فساد است. اکنون احزاب و گروه‌ها سر این توافق دارند که فساد دارد ریشه انقلاب را می‌سوزاند. نماینده ادوار مجلس می‌گوید: اگر آقای روحانی مشی خود را که اخیراً اعلام کرده، پیش بگیرد و حرمت منتقدان را حفظ و از صاحبنظران برای کمک دعوت کند به نظر من در مبارزه با فساد موفق خواهد شد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تجربه خود من این است که دولت موضع خوبی در قبال سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گرفت و از طریق آقای جهانگیری برخورد مثبت و خوبی صورت گرفت که این موضوع جای تقدیر دارد. اگر در قبال سایر منتقدان هم این موضع را داشته باشند، جای امیدواری خواهد بود.

دستور وزیر اقتصاد به گمرک و سازمان مالیاتی برای مبارزه با فساد

وزیر اقتصاد به سازمان امور مالیاتی و گمرک برای مبارزه با فساد دستور داد تا قاطعانه با آن برخورد کنند.

وزیر اقتصاد در ادامه اقدامات اجرایی این وزارتخانه برای مبارزه با فساد، طی جلسه‌ای فوری با مسؤولان گمرگ جمهوری اسلامی و سازمان امور مالیاتی، با تأکید بر لزوم برخورد جدی با تخلفاتی چون کم‌اظهاری مالیاتی و تخلفات گمرکی، با ابلاغ بخشنامه‌ای، این دو سازمان را موظف به همکاری کامل با بخش خصوصی شناسنامه‌دار کشور برای مبارزه با فساد کرد. مسعود کرباسیان در مورد جلسه مهم خود که با مسؤولان گمرگ جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، طی یادداشتی نوشت: امروز برای بررسی روند اجرای دستورات اخیر، جلسه‌ای فوری با تمام مدیران گمرک برگزار شد. طی این جلسه، با تأکید بر عزم جدی دولت برای مبارزه خدشه‌ناپذیر با فساد و با توجه به تأکیدات صورت گرفته در مورد شفاف‌سازی و نظارت دقیق بر انواع فرایندهای تجاری کشور، عنوان شد که گمرک جمهوری اسلامی هم باید تمام ابزار‌ها و امکانات خود برای مبارزه با فساد را به‌کار گیرد. وی افزود: از تمام مدیران گمرک جمهوری اسلامی خواسته‌ام که در این مسیر، با نهایت توان و قدرت، ایستادگی کنند و کوتاه نیایند. وزیر اقتصاد گفت: در این جلسه، همچنین به صورت فوری در مورد شیوه برخورد و مقابله با انواع بیش‌اظهاری که نمونه‌هایی از آن را پس از بحران ارزی کشور مشاهده کردیم، تصمیم‌های لازم اتخاذ شد که از همین امروز نیز در گمرکات سراسر کشور اجرایی می‌شوند. براساس اصلاحات سیستمی به عمل آمده در گمرک، ورود هر کالا به کشور با هر شکل و رویه از مبدأ ورود تا انتقال به انبار و رسیدن به مقصد رصد و بررسی می‌شود و وزارت اقتصاد به کمک سامانه جامع هوشمند گمرکی می‌داند، چه کالایی دقیقاً توسط چه کسانی وارد شده و اکنون کجاست.کرباسیان تصریح دارد: ما در مبارزه با فساد، همراه بخش ‌خصوصی واقعی کشور هستیم و می‌دانیم آنهایی که سرمایه‌هایشان را به‌ کارخانه و کار تبدیل کرده‌اند، دل پردردی دارند. وزیر اقتصاد با تأکید بر این‌که وزارت اقتصاد از موضوع مبارزه با فساد کوتاه نمی‌آید، گفت: برای نظارت هر چه بیش‌تر بر این فرایندها، گزارش کار و عملکرد آنها به صورت هفتگی به من ارایه می‌شود و شخصاً بر آن نظارت می‌کنم.

انسداد روزنه‌های فساد اقتصادی مطالبه عمومی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت برخورد با مسببین تخلفات اقتصادی گفت: مبارزه مؤثر با فساد اقتصادی، نیازمند اقدام و عمل است. سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به بیانات مقام‌معظم‌رهبری درباره ضرورت برخورد قاطع با متخلفان اقتصادی، گفت: بدیهی است برای توسعه و پیشرفت اقتصادی باید از هرگونه رانت و فساد اقتصادی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مقام‌معظم‌رهبری اشاره کردند برخی دستگاه‌ها و افراد در مسایل اخیر سکه و ارز تخلف کرده‌اند بنابراین باید ضمن برخورد با مسببین تخلفات اقتصادی، از مسؤولان مربوطه خواسته شود تضمین‌های لازم را ارایه کنند که اقدامات لازم برای جلوگیری از تخلفات را انجام دهند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی، تصریح کرد: مقام‌معظم‌رهبری در چند سال قبل که همایشی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار شد، تأکید داشتند نتیجه همایش‌ها و برنامه‌ها باید در عمل مشهود باشد بنابراین مبارزه با فساد اقتصادی، نیازمند اقدام و عمل است.

ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص فسادهای اقتصادی

موسوی لارگانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت، افزود: در همایش روز ملی صنعت، صنعتگران کشور نیز جلوگیری از فساد و رانت را امری ضروری دانستند. اولویت جلوگیری از فساد اقتصادی است و در صورت تخلف اقتصادی باید عملکرد دستگاه نظارتی و قضایی به نحوی باشد که تخلف تکرار نشود. اطلاع‌رسانی در خصوص فسادهای اقتصادی اثبات شده باید انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در بحث سکه، ارز و خودرو تخلفات محرزی وجود دارد که باید با فسادهای اقتصادی شفاف و مؤثر باشد.