افزایش قیمت قطعه‌سازان خودرو منطقی است

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس افزایش قیمت قطعه‌سازان خودرو منطقی است   مهدی‌قره‌داغلی -پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، قطعه‎سازان کشور با پیش‎بینی محدودیت‎های آتی، در صدد افزایش واردات قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود و افزایش قیمت بر آمدند. به گزارش مناقصه‌مزایده، قطعه‌سازان آینده مناسبی را برای صنعت خودرو پیش‌بینی نمی‌کنند و این در […]

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس

افزایش قیمت قطعه‌سازان خودرو منطقی است  

مهدی‌قره‌داغلی -پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، قطعهسازان کشور با پیشبینی محدودیتهای آتی، در صدد افزایش واردات قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود و افزایش قیمت بر آمدند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، قطعه‌سازان آینده مناسبی را برای صنعت خودرو پیش‌بینی نمی‌کنند و این در حالی است که ظاهراً حتی متمایل به افزایش قیمت‌های بیش از پیش در این بازار هستند. قطعه‌سازان به دنبال افزایش ۴۰درصدی قطعات خودرو هستند. استدلال این قطعه‌سازان این است که می‌گویند به هر حال اگر افزایش قیمت نداشته باشیم هزینه‌های ما بالاست و ما نمی‌توانیم ادامه دهیم.

محمدعزیزی، عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس نماینده مردم ابهر و خرمدره در این باره معتقد است که این‌که هزینه آنها بالاست چرا هزینه آن را مردم باید پرداخت کنند این‌که شرکت‌ها ناکارآمد هستند و بهره‌وری ندارند و یا هزینه‌های آنها بالاست و ماشین‌آلات آنها مشکل دارد مردم باید این هزینه را با افزایش قیمت پرداخت کنند؟ این درست نیست.

وی افزود: به اعتقاد بنده وزارت بازرگانی و سازمان تعزیرات باید فعالیت و دقت خودشان را بیش‌تر کنند. قطعه‌سازان نباید خودسرانه این گونه عمل کرده و افزایش قیمت اعمال کنند. این‌که جار و جنجال کنند و بگویند همه چیز گران شده و ما هم باید افزایش قیمت داشته باشیم.

اما در باره افزایش قیمت قطعه‌سازان سیدمهدی‌مقدسی، عضوکمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس، گفت: این‌که باید درخواست افزایش قیمت منطقی و افزایش هزینه‌های واقعی قطعه‌سازان دیده شود تا متضرر نشوند و از کیفیت کم نکنند زیرا تمامی این موارد برای صنعت خودرو کشور زیان محسوب می‌شود.

مقدسی در خصوص درخواست افزایش ۴۰درصدی قیمت قطعات خودرو توسط خودروسازان، اظهار داشت: خودروسازان بعد از فشارهای آمریکا و مشکلاتی که در زمینه افزایش قیمت ارز پیش آمد، مدعی افزایش هزینه‌های خود شدند و به این دلیل از ابتدای ماه جاری خود آنها ۵٫۵ تا ۷٫۵درصد قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان افزایش دادند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از ساخت خودرو به قطعات آن مربوط است همان‌گونه که خودروسازان افزایش قیمت داشتند بر قطعه‌سازان نیز این فشار وارد شده، گفت: خودروسازان کمتر مشکلات قطعه‌سازان را مورد توجه قرار داده‌اند برای این‌که خودروسازان داخلی قوام داشته باشند و کیفیت قطعات خودرو ارتقا داده شود باید هزینه‌های منطقی قطعه‌سازان را دید.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که باید درخواست افزایش قیمت منطقی و افزایش هزینه‌های واقعی قطعه‌سازان دیده شود تا متضرر نشوند و از کیفیت کم نکنند زیرا تمامی این موارد برای صنعت خودرو کشور زیان محسوب می‌شود، ادامه داد: همزمان با دیدن مشکلات خودروسازان در شرایط فعلی و تأثیراتی که بر روی بازار خودرو گذاشته شده باید توجه خاصی به مشکلات قطعه‌سازان داشته باشیم.

وی با بیان این‌که باید قطعه‌سازان داخلی را باور کنیم، به آنها بهاء دهیم، استانداردهای لازم را تعریف و اداره کل استاندارد و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند، تصریح کرد: تحویل‌گیرنده‌های قطعه از جمله خودروسازان باید ناظرین مقیمی را در واحدهای تولیدی داشته باشند و مرتب شرایط را کنترل کنند.

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که باید به مشکلات قطعه‌سازان نگاه واقع‌بینانه داشته و صورت مسأله را پاک نکنیم، خاطرنشان کرد: به صورت طبیعی اگر هزینه‌های تمام شده قطعه‌سازان افزایش یابد هزینه تمام شده خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند، اعتقاد داریم قطعه‌سازان و خودروسازان باید با اصلاح ساختارهای مالی و اداری هزینه‌های تمام شده خود را کاهش دهند زیرا هزینه‌های بالا سری و قیمت تمام شده تولید خودرو بسیار زیاد است.