ترخیص قطعات از گمرک جدید‌ترین مشکل قطعه‌سازان خودرو

ترخیص قطعات از گمرک جدید‌ترین مشکل قطعه‌سازان خودرو مهدی‌قره‌داغلی – بررسی جدید‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در زمینه وضعیت تولید خودرو نشان می‌دهد که در خرداد ماه امسال تولید انواع خودرو ۱۹٫۶ درصد کاهش یافته است. به گزارش مناقصه‌مزایده ضمن آن‌که درصد قابل‌توجهی از خودرو‌ها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در […]

ترخیص قطعات از گمرک جدید‌ترین مشکل قطعه‌سازان خودرو

مهدی‌قره‌داغلی – بررسی جدید‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در زمینه وضعیت تولید خودرو نشان می‌دهد که در خرداد ماه امسال تولید انواع خودرو ۱۹٫۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده ضمن آن‌که درصد قابل‌توجهی از خودرو‌ها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند. برخی تولیدکنندگان، نگران گسترش دامنه خروج قطعات منفصله از شمول دریافت ارز دولتی هستند. این روند، ممکن است به افزایش قیمت برخی قطعات خودرو تا ۳برابر و در نهایت شوک قیمتی جدید و حتی کاهش و توقف تولید برخی مدل‌ها بینجامد. با توجه به این‌که احتمال تغییر دوباره تصمیمات ارزی دولت وجود دارد، قطعهسازان و خودروسازان دچار استیصال در تصمیم‌گیری شدهاند و نگران آن هستند که تخصیص ارز با شرایط فعلی به CKD تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. زیرا بهتازگی مشکلاتی در ترخیص قطعات وارداتی از گمرک به وجود آمده است. از سوی دیگر، درمورد مقررات جدیدی صحبت شده است، در صورت تصویب و ابلاغ آنها، برخی اقلام منفصله CKD از مجموعه ارزهای تک‌نرخی خارج می‌شوند و این بیشتر شامل قطعاتی است که به‌صورت آماده وارد شده و روی خودرو نصب می‌شوند. این عوامل ممکن است شوک قیمتی جدید و حتی کاهش و توقف تولید را در پی داشته باشند.

در این‌باره رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی محمدرضا‌نجفی‌منش گفت: متأسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدید‌ترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است.

وی با بیان این‌که قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد ۱۴ رقمی بانک‌مرکزی را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌برای دریافت کد ۱۴ رقمی به بانک‌مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تأخیر فراوانی همراه است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: بنابراین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که علی‌رغم تأمین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی وجود ندارد.

وی افزود: نتیجه این وضعیت این است که از یکسو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل‌توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد. این وضعیت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از یکسو و تشدید مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان از سوی دیگر خواهد شد.

نجفی‌منش با بیان این‌که امیدواریم با هم‌اندیشی سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن‌وتجارت، گمرک و بانک‌مرکزی، این مشکل به زودی حل شود، تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا برای ضربه زدن به اقتصاد و اشتغال ملی، تحریم صنعت خودرو را به عنوان اولین تحریم‌ها در نظر گرفته است، بروز چنین مشکلاتی در داخل قابل قبول و پسندیده نیست و هرچه زودتر باید حل شود وگرنه وضعیت نزولی تولید خودرو تشدید و مشکلات صنایع قطعه‌سازی افزایش خواهد یافت.

همچنین آرش‌محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن کشور دلیل این شرایط را در دو موضوع مرتبط با یکدیگر خلاصه می‌کند، نخست بدهی ۸۰۰ میلیون دلاری قطعه‌سازان به شرکای خارجی ایشان باعث شده است تا شرکت‌های خارجی اسناد مربوط به بارنامه قطعات موجود در گمرک را در اختیار طرف ایرانی قرار ندهند و همین مسأله برای ترخیص قطعات مشکل‌ساز شده است. مسأله دوم نیز به دسته‌بندی نادرست برای تأمین ارز قطعات CKD و نیمه‌ساخته شده برمی‌گردد که در دسته‌های دوم و سوم اولویت بندی ارزی قرار گرفته‌اند و حالا مشکلاتی برای تأمین ارز و واردات این دست از قطعات ایجاد شده است.

براساس مصوبه‌ای که به تصویب بانک‌مرکزی، گمرک و دولت رسیده تمام مایحتاج صنعت خودرو از جمله قطعه‌سازی باید در گروه یک کالایی قرار گیرد اما از آنجا که همچنان برخی از این مواد در سیستم در گروه یک قرار نگرفته است قطعه‌سازان برای هر کدام آنها باید مجوز بگیرند که این روند زمانبر شده است.