ماشین‌آلات راهسازی داخلی پیمانکاران را نمک‌گیر کرده است!

ماشین‌آلات راهسازی داخلی پیمانکاران را نمک‌گیر کرده است! گروه راه و شهرسازی – در حال حاضر ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین است و سنگ‌اندازی‌های ناآگاهانه باعث کاهش ظرفیت و توانایی تولید در این عرصه می‌شود و عمده پیمانکاران داخلی نیز علاقه‌مندند از ماشین‌آلات راهسازی داخلی استفاده کنند، به‌خصوص در شرایطی نرخ […]

ماشین‌آلات راهسازی داخلی پیمانکاران را نمک‌گیر کرده است!

گروه راه و شهرسازی – در حال حاضر ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین است و سنگ‌اندازی‌های ناآگاهانه باعث کاهش ظرفیت و توانایی تولید در این عرصه می‌شود و عمده پیمانکاران داخلی نیز علاقه‌مندند از ماشین‌آلات راهسازی داخلی استفاده کنند، به‌خصوص در شرایطی نرخ ارز رشد قابل ملاحطه‌ای داشته است، به گونه‌ای که به دلیل کیفیت خوب آنها می‌توان گفت که ماشین‌آلات راهسازی داخلی پیمانکاران را نمک‌گیر کرده است. می‌توان گفت ماشین‌آلات راهسازی به عنوان مهم‌ترین ابزار ساخت انواع راه‌ها در کشور به عنوان شریان های اصلی ارتباطی میان شهر‌ها و روستا‌ها است و لازم است صنعت ساخت ماشین‌آلات راهسازی در وضعیت مناسبی بوده و با سرمایه‌گذاری مناسب و ارتقای فناوری ساخت آنها، توانمندی ماشین‌آلات راهسازی را افزایش جدی داد. در این میان بررسی مشکلات صنعتگران راهسازی موضوعی مهم است که باید شنیده شود. به گفته اعضای انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی به دلیل مباحث سیاسی و تجاری تمام مواداولیه محصولات به‌ صورت نقدی تأمین می‌شود درحالی‌که مشتریان دولتی و غیردولتی هزینه کالای دریافتی خود را به‌صورت نقدی ارایه نمی‌دهند. این مبحث باعث خواهد شد در آینده نزدیک دچار مشکلات عدیده‌ای در امر تولید ماشین‌آلات راهسازی شویم.

 

 

می‌توانیم از موتورهای داخلی استفاده کنیم

علی امین‌زاده، رییس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی

 به‌ یقین می‌توان گفت بزرگ‌‌ترین چالش تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی تأمین فولاد است؛ زیرا تنها تولیدکننده قطعات فولادی داخلی ما شرکت اکسین است که تعهدات خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد؛ اما در خصوص تأمین مواداولیه مانند موتور تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان تعلق‌ گرفته و تا این لحظه مشکلی در این خصوص نداریم و اگر تحریم‌ها اعمال شود باید جایگزینی برای موتور‌ها پیدا کنیم. البته اگر تحریم‌ها موجب شود که نتوانیم موتور وارد کنیم می‌توانیم از موتورهای داخلی در برخی از برند‌ها استفاده کنیم. در این میان از آنجایی که برخی از محصولات ایرانی با برند کاملاً ایرانی تهیه می‌شود یعنی از فولاد گرفته تا تمام قطعات آن تولید داخلی بوده و فقط موتور آن از کشورهای دیگر وارد می‌شود، تحریم‌ها می‌تواند نقطه عطفی برای استفاده و حمایت از تولید داخل تلقی شود. همچنین باید گفت تولیدات داخلی مزایایی نسبت به محصولات خارجی دارد. تولید ماشین‌آلات راهسازی فی‌نفسه جایگاه خاصی در جهان ندارد. مهم‌ترین ابزاری که این آهن‌آلات را اقتصادی می‌کند آموزش صحیح به اپراتور و خدمات پس از فروش است. متأسفانه خدمات پس از فروش در ایران همواره تنگنا بوده و از سوی واردکننده‌ها نادیده گرفته ‌شده است. البته تولیدکننده به اقتضای فعالیت خود باید خدمات پس از فروش را مکمل محصولات خود کنند، بنابراین می‌توان گفت یکی از مواردی که این آهن‌آلات را قیمتی می‌کند ارایه خدمات پس از فروش است. به‌هر روی اگر کسی بتواند ماشین‌های اروپایی یا ژاپنی را وارد ایران کند باید تدابیر محکمی برای خدمات پس از فروش آن بیندیشد، کما این‌که در برهه‌ای از زمان ماشین‌های اروپایی وارد ایران شد و به علت نبود متخصص یا خدمات پس از فروش با شکست روبه‌رو شد. به‌طور مثال محصولات کاترپیلار بدون وجود خدمات پس از فروش در ایران موفق نخواهد بود.

واردکنندگان به غلط کیفیت ماشین‌آلات داخلی را پایین تبلیغ می‌کنند

کاظم محبوبی، نایب‌رییس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی

باید گفت برخی از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ماشین‌های راهسازی معتقدند تولیدکننده‌های ما توانایی و ظرفیت تولید برای ماشین‌آلات راهسازی را ندارند، این موضوع جزو مسایلی است که واردکنندگان در بوق و کرنا کرده‌اند تا بتوانند واردات بیش‌تری در کشور داشته باشند. در حالی‌که ما در خصوص تولید ماشین‌آلات راهسازی با ظرفیت خالی روبه‌رو بوده و هر ساله بر کیفیت محصولات ما افزوده می‌شود. به‌ هر روی موضوع عدم تولید با کیفیت با ظرفیت بالا در داخل کشور مورد قبول وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن یا یک مرجع تولیدکننده نیست زیرا در واقعیت تولیدات داخل بسیار باکیفیت بوده و توانایی رقابت با محصولات جهانی را دارد. طبق آماری که به وزارت صنایع ارایه دادیم تولیدکننده‌های داخلی توانایی تولید بیش از ظرفیت بازار مصرف را دارند. از سویی این‌که چرا وزارت راه و شهرسازی ماشین‌های موردنیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی استفاده نمی‌کند، مهم است و در حال حاضر این مورد رفع‌ورجوع شده است شاید در سال‌های قبل استفاده از ماشین‌آلات داخلی روال نبود و سازمان راهداری حمل‌ونقل کشور دید مثبتی به کیفیت ماشین‌های داخلی نداشت اما این مباحث با آزمون‌های متعدد و ارایه خدمات پس از فروش رفع‌ورجوع شده است. به ‌هر حال بعد از جلسات متعدد با سازمان راهداری، آنها نیز به کیفیت محصولات داخلی ایمان آورده‌اند. همچنین قیمت محصولات ایرانی بسیار پایین‌تر از محصولات وارداتی است بنابراین مقررشده سازمان راهداری خریدهای مطلوبی از تولیدکنندگان داشته باشند. البته سازمان راهداری در شرایط فعلی از لحاظ مالی در مضیقه بوده و در حالی‌ که به کیفیت محصولات ایمان‌ دارند با مشکلات مالی روبه‌رو هستند.

عمده‌ ماشین‌آلات مصرفی وزارت راه ایرانی است

ابوالقاسم کاظمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی

بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات مصرف‌شده در وزارت راه و شهرسازی ایرانی است، اگر شما در یک پروژه‌ای مانند آزادراه تهران- شمال ماشین‌آلات برند خارجی می‌بینید، صددرصد این ماشین‌‌ها متعلق به پیمانکاران است نه وزارت راه و شهرسازی. همچنین باید توجه داشت یکی از مهم‌ترین تخصص در این شغل خرید است. نه‌تنها قیمت کالاهای داخلی گران نیست بلکه بخش زیادی از واردکنندگان خریدهای بسیار غلط و گرانی در این حوزه دارند. درحالی‌که هیچ پکیج خدماتی به مصرف‌کننده ارایه نمی‌دهند به هر روی پکیج مدیریت تولید و تأمین باید از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان قوی باشد. از سویی متأسفانه نگاه واردکننده‌ها به اعضای این انجمن منفی و غیرقابل باور است. اگرچه ممکن است واردکننده‌ها برندهای جهانی را در دست خود داشته باشند اما باید نگاه جامعی به بازار یک میلیارد دلاری بازار تولید داشته باشیم. به‌ هر روی انجمن ما دوستانه دست انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات را می‌فشارد و از آنها می‌خواهد همه با هم برای سربلندی کشور گام ‌برداریم. در این خصوص باید به واقعیت بازار توجه شود. ارزیابی صحیحی از نوع نیاز کشور به ماشین‌آلات داشته و حد و حدود خود را بشناسیم و از آنها می‌خواهیم همکاری تنگاتنگی با اعضای تولیدکنندگان داشته باشند تا اگر برندی قابلیت تولید در ایران را دارد، شناسایی کنند تا اعضای هر دو انجمن از سود این فعالیت‌ها منتفع شوند. در حال حاضر ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین است و سنگ‌اندازی‌های ناآگاهانه باعث کاهش ظرفیت و توانایی تولید در این عرصه می‌شود.