سازمان پدافند غیرعامل در موضوع عدم فیلتر تلگرام فارسی‌ها کوتاه نمیاد !

سازمان پدافند غیرعامل در موضوع عدم فیلتر تلگرام فارسی‌ها کوتاه نمیاد ! داستان طبقه نهم ! ! گروه IT پس از انتشار اظهاراتی مبنی بر ماهیت فیلترشکن بودن نسخه‌های داخلی تلگرام، در حالی‌که ادعاهایی مبنی بر حضور سرورهای هاتگرام و طلاگرام در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد، وزیر ارتباطات […]

سازمان پدافند غیرعامل در موضوع عدم فیلتر تلگرام فارسی‌ها کوتاه نمیاد !

داستان طبقه نهم ! !

گروه IT

پس از انتشار اظهاراتی مبنی بر ماهیت فیلترشکن بودن نسخه‌های داخلی تلگرام، در حالی‌که ادعاهایی مبنی بر حضور سرورهای هاتگرام و طلاگرام در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد، وزیر ارتباطات در واکنش به این اظهارات از رسانه‌ها خواست با بررسی این موضوع، صحت نداشتن آن را روشن کنند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پس از ادعای سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص استقرار سرورهای هاتگرام و تلگرام در طبقه نهم ساختمان امام(ره) وزارت ارتباطات گفت: برخی یک بار می‌گویند سرور در طبقه نهم است؛ یک بار می‌گویند اینترنتش را وزارت ارتباطات تأمین می‌کند. خوب، همه اینترنت کشور را ما تأمین می‌کنیم. نمی‌شود حرف‌های بی‌ربط بزنیم و صحبت‌هایی مطرح کنیم که مبنایی نداشته باشد. در بحث نسخه‌های غیررسمی هم کسانی که در این مسأله در مرکز ملی ورود کردند، گفته‌اند اینها در دوران‌ گذار باشند تا توانمندی لازم ایجاد شود. این به ما برنمی‌گردد، ما نظرات خودمان را شفاف گفته‌ایم. نمی‌دانم چرا آقایان هر از چندگاهی می‌آید و صحبت‌های این‌گونه مطرح می‌کنند؛ فضاسازی می‌کنند و با اهداف سیاسی این حرف‌‌ها را می‌زنند.

سرور مخفی در جای دیگر؟!

در بازدید خبرنگاران از ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت؛ مسؤولان این شرکت در پاسخ به این‌که آیا مراکز دیگری که شایعاتی مبنی بر احتمال نگهداری سرور‌ها در آنها وجود دارد، از جمله سالن مرکز انقلاب، اعلام شد که این موضوع هم بنا بر درخواست رسانه‌ها قابل بررسی است اما در حال حاضر تنها به دلیل ادعایی که درباره نگه‌داری سرور‌ها از طبقه نهم ساختمان شرکت زیرساخت شده، این شفاف‌سازی اتفاق افتاده است.

تجهیزات موجود در ساختمان چه بود؟!

سهراب آغ‌بیات، مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت درباره تجهیزاتی که در ساختمان وجود دارند، به خبرنگاران توضیح داد: در این طبقه ارتباطات کابلی و سوئیچ مخصوص تلفن ثابت برای مکالمه بین شهری و سوئیچ بین‌الملل یا خارج از کشور وجود دارد که مکالمات دو صفر را ساپورت می‌کند و برقراری مکالمه از طریق این مرکز انجام می‌شود.

اصلاً این ساختمان مرکز نگهداری سرور است ؟!

مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این‌که آیا هیچ یک از طبقات این ساختمان قابلیت نگهداری سرور را ندارند، گفت: در طبقه ۹ ساختمان میدان امام خمینی(ره) شرکت ارتباطات زیرساخت، تجهیزات، سالن بهره‌برداری و نگهداری و قسمت اداری از منتهی‌الیه شرقی تا غربی طبقه وجود دارند که امکان نگهداری سرور نیست. در طبقات دیگر هم امور استان‌ها و آموزش است و اساساً کل ساختمان مربوط به تجهیزات زیرساختی ارتباطات کشور است و از نظر فنی نمی‌توان در این طبقات سرور نگهداری کرد.

سرور پیام‌رسان‌های داخلی کجاست؟!

مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت درباره نگهداری سرورهای پیام‌رسان‌های داخلی در شرکت زیرساخت هم اظهارکرد: سرورهای پیام‌رسان‌های بومی در سایت خودشان نگهداری می‌شوند. شرکت زیرساخت، ارتباطات آنها را ساپورت می‌کند و نگهداری از سرورهایشان مربوط به شرکت زیرساخت نیست، بلکه برای این‌که ارتباطاتشان فراهم شود، تجهیزاتشان در زیرساخت قرار می‌گیرد.

«ماهر» درباره تلگرام فارسی‌ها چه گفته بود؟!

مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی در بهمن ماه ۹۶، هشدارهای لازم در خصوص عدم استفاده از نسخه‌های غیررسمی تلگرام را منتشر کرده است. در متن هشدار مرکز ماهر آمده است از آنجا که تلگرام برنامه‌ای متن باز است و هر روز چندین نسخه غیررسمی از آن ایجاد می‌شود و از طرفی شناسایی و بررسی همه این نسخه‌ها کار مشکلی است، لذا توصیه می‌شود کاربران از نصب هرگونه نسخه غیررسمی و تأیید نشده تلگرام خودداری کنند.

همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا محدودیت برای این‌گونه نسخه‌ها ایجاد نمی‌شود، همان‌گونه که قبلاً اعلام شده بود مجدداً تأکید می‌شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم‌گیر پالایش و فیلتر سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها نیست.

واکنش سازمان پدافند غیرعامل به اظهارات وزیر ارتباطات

اما پیرو تمام این اتفاقات، روابط‌عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات واکنش نشان داد.

«در این بیانیه آمده است: حسب تصویب مراجع قضایی هرگونه فعالیت تلگرام در کشور غیرقانونی است و همه دستگاه‌ها باید فعالیت در بستر نسخه‌های رسمی و غیررسمی این نرم‌افزار را متوقف کنند.

اولاً درخواست عجولانه وزیر ارتباطات از جمعی از خبرنگاران برای بازدید از یک محل خاص در این وزارتخانه زیاده از حد تبلیغاتی است و بهتر بود ایشان به جای این اقدام جمعی از کارشناسان فنی، قضایی و امنیتی را برای حضور در محل مربوطه دعوت می‌کرد.

ثانیاً، بررسی‌های بیش‌تر نشان‌دهنده این است که ابعاد موضوع بسیار فراتر از چیزی است که در سخنرانی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اشاره شده است و ثالثاً اساساً در این موضوع تردیدی نیست که تداوم فعالیت نسخه‌های غیررسمی تلگرام عامل اصلی صدمه دیدن تلاش‌های شبانه‌روزی تیم‌های جوان جهادی، متخصص داخلی است که در ماه‌های گذشته با انگیزه و اخلاص نسخه‌های کارآمدی از پیام‌رسان‌های داخلی را توسعه داده‌اند.

همانگونه که در مصاحبه با رسانه‌های اعلام شده تلگرام در کشور CDN داشته و بهتر بود دولت محترم همان امکاناتی را که به تلگرام اختصاص یافته بود، در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار می‌دادند تا خدمات بهتر و با کیفیت‌تری ارایه کنند.

اگر همین همت و تلاشی که دوستان برای حفظ تلگرام به هر قیمتی دارند در حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی داشتند، به‌طور قطع خدمات‌دهی این شبکه‌ها قابل رقابت با نسخه‌های خارجی بود.

در انتهای این بیانیه آمده است: سازمان پدافند غیرعامل کشور برخلاف برخی دستگاه‌ها در صیانت از منافع ملی و رعایت قانون با کسی رو دربایستی نداشته و از برگزاری شوهای رسانه‌ای تخریبی نمی‌هراسد.»