خیز پیمانکاران ایرانی برای برداشت طلایی از ۵ فاز پارس‌جنوبی

خیز پیمانکاران ایرانی برای برداشت طلایی از ۵ فاز پارس‌جنوبی گروه انرژی- فرایند سرمایه‌گذاری ۱۰ساله پیمانکاران ایرانی در پارس‌جنوبی درحال به ثمر نشستن است. پارس‌جنوبی فقط چند گام برای تکمیل پروژه‌های باقی مانده خود فاصله دارد. در مجموع تا پایان سال۹۷ برداشت روزانه ۳٫۵ میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ پارس‌جنوبی […]

خیز پیمانکاران ایرانی برای برداشت طلایی از ۵ فاز پارس‌جنوبی

گروه انرژی- فرایند سرمایه‌گذاری ۱۰ساله پیمانکاران ایرانی در پارس‌جنوبی درحال به ثمر نشستن است. پارس‌جنوبی فقط چند گام برای تکمیل پروژه‌های باقی مانده خود فاصله دارد. در مجموع تا پایان سال۹۷ برداشت روزانه ۳٫۵ میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ پارس‌جنوبی محقق خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در حال‌حاضر ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش از فاز۱۴ پارس‌جنوبی محقق می‌شود و قرار است تا انتهای مهرماه سال‌جاری ظرفیت تولید روزانه از این فاز به یک‌میلیارد فوت‌مکعب افزایش یابد. از سوی دیگر سومین سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی زمستان به‌زودی وارد مدار می‌شود و ظرفیت تولید گاز از این بخش را به ۱٫۵میلیارد فوت‌مکعب افزایش خواهد داد.

 

نقش مهم POGC در مگاپروژه‌های پارس‌جنوبی

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های عظیم پارس‌جنوبی در مقیاس جهانی گفت: بعد از حدود ۱۰سال سرمایه‌گذاری طولانی مدت و زحمات ارزشمند صنعتگران ایرانی، امسال دستاوردهای این تلاش ۱۰ساله به ثمر می‌نشیند.

غلامرضامنوچهری از تلاش ۱۰ساله پیمانکاران اجرایی در فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی قدردانی کرد و گفت: ‌گذار موفق از آزمون توسعه پارس‌جنوبی نتیجه زحمات مدیران، متخصصان و صنعتگران توانمند ایرانی از گذشته تاکنون است.

وی با اشاره به نیاز زمستانی کشور به گاز و تأمین آن از مخزن پارس‌جنوبی افزود: طرح‌های توسعه‌ای این میدان مشترک، در رشد بخش انرژی کشور به ویژه در زمانی که در معرض تحریم قرار گرفته‌ایم، می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد.

منوچهری به نقش شرکت نفت‌وگاز پارس در اجرای مگاپروژه‌های پارس‌جنوبی اشاره کرد و گفت: این شرکت به منظور راهبری اجرای طرح‌های عظیم پارس‌جنوبی، نقش اپراتور را به معنای بین‌المللی ایفا کرد و در اجرای این طرح‌ها فراتر از یک کارفرما ظاهر شد و اکنون نیز برای دستیابی به برنامه زمان‌بندی و اهداف از پیش تعیین‌شده طرح‌های باقی مانده پارس‌جنوبی، فعالیت‌های اجرایی باید شتاب بیش‌تری بگیرند.

معاون شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی تعهد افزایش ظرفیت برداشت روزانه ۳٫۵میلیارد فوت‌مکعبی گاز (معادل صدمیلیون مترمکعب) از مخزن پارس‌جنوبی را نیازمند کار و تلاش شبانه‌روزی عنوان کرد و افزود: پیمانکاران و تیم‌های بهره‌برداری با وجود مشکلاتی که پیش‌رو دارند، آمادگی خود را برای رسیدن به این هدف اعلام کرده‌اند.

استارت طرح افزایش برداشت تا پایان زمستان ۹۷

مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس تحقق برداشت روزانه ۳٫۵ میلیارد فوت‌مکعبی (معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب) از میدان مشترک پارس‌جنوبی را تا پایان زمستان سال‌جاری قابل بهره‌برداری دانست.

 

محمدمشکین فام با ارایه گزارشی از وضعیت بخش خشکی و دریایی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی گفت: در حال‌حاضر دو ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ با گاز فازهای ۶، ۷ و ۸ در مدار تولید قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود دو ردیف شیرین‌سازی دیگر پالایشگاه این فاز تا اواخر آبان ماه سال‌جاری با گاز ترش دریا به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: ‌به این ترتیب زمستان امسال در مجموع ظرفیت تولید روزانه دو میلیارد فوت‌مکعب گاز از این فاز محقق خواهد شد.

بهره‌برداری از ردیف دوم شیرین‌سازی گاز در ۳فاز

مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در توسعه فاز ۲۲-۲۴ پارس‌جنوبی نیز گفت: هم اکنون یک ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه این فاز در مدار تولید قرار دارد و ردیف دوم شیرین‌سازی گاز فاز ۲۲-۲۴ هم به زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس برنامه زمان‌بندی، ردیف شیرین‌سازی سوم این فاز تا آبان ماه سال‌جاری آماده بهره‌برداری می‌شود و در تلاش هستیم تا آخرین ردیف فرآورش گاز ترش هم تا پایان امسال وارد مدار تولید شود.

مشکین‌فام به فعالیت‌های صورت گرفته در توسعه بخش دریایی فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی هم اشاره کرد و با بیان این‌که تا پایان سال‌جاری از هر فاز دو سکو به‌طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: تمرکز بخش فراساحلی بر روی عملیات حفاری، تکمیل و آماده‌سازی چاه‌های گازی قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسؤول، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با نصب و ورود ۳عرشه جدید به بخش عملیات تولید تا انتهای آبان ماه سال‌جاری، یک میلیارد فوت‌مکعب گاز به ظرفیت تولید روزانه هر یک از این فازهای پارس‌جنوبی و در مجموع به ظرفیت تولید روزانه ۳میلیارد فوت‌مکعب گاز می‌رسیم.