عدم شماره‌گذاری ۴۲ مدل موتورسیکلت به دلیل نداشتن استانداردهای لازم

از سوی سازمان ملی استاندارد گروه خودرو-۴۲مدل موتورسیکلت به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۲۵گانه با عدم تأیید از سوی سازمان ملی استاندارد و توقف شماره‌گذاری روبه‌رو شدند. به گزارش مناقصه‌مزایده، با اضافه شدن ۸عنوان استاندارد برای موتورسیکلت‌‌ها از ابتدای دی‌ماه سال گذشته، تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیکلت‌‌ها از ١٧ به ۲۵ مورد افزایش یافت و […]

از سوی سازمان ملی استاندارد

گروه خودرو-۴۲مدل موتورسیکلت به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۲۵گانه با عدم تأیید از سوی سازمان ملی استاندارد و توقف شماره‌گذاری روبه‌رو شدند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با اضافه شدن ۸عنوان استاندارد برای موتورسیکلت‌‌ها از ابتدای دی‌ماه سال گذشته، تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیکلت‌‌ها از ١٧ به ۲۵ مورد افزایش یافت و اعلام شد که هر موتورسیکلتی نتواند تا ابتدای فروردین‌ سال ۱۳۹۷ این تعداد استاندارد را رعایت کند، شماره‌گذاری نخواهد شد. با این حال در ابتدای سال‌جاری مجدداً از سوی سازمان ملی استاندارد ایران مهلتی ۳ماهه برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شد تا آنها بتوانند استانداردهای مربوطه را رعایت کنند.

در نهایت اما با اعلام سازمان ملی استاندارد، تعداد ۴۲ مدل موتورسیکلت از ۱۶ واحد تولیدی در سراسر کشور به علت عدم رعایت ۲۵ استاندارد در نظر گرفته شده و عدم وجود تأییدیه‌های استانداردهای از ابتدای تیرماه سال‌جاری از فهرست مدل‌های مورد تأیید سازمان ملی استاندارد حذف و شماره‌گذاری آنها متوقف شد.

از ۸عنوان استاندارد اجباری اضافه شده برای موتورسیکلت‌ها، ۵مورد مختص به همه موتورسیکلت‌‌ها بوده و ۳ مورد مربوط به موتورسیکلت‌های ۳چرخ و ۴چرخ است. ۵مورد استاندارد لحاظ شده از ۸مورد استاندارد اجباری مذکور که مربوط به همه موتورسیکلت‌هاست به ترتیب مربوط به باک موتور، سازگاری الکترومغناطیسی، آینه، عدم دستکاری و برجستگی بیرونی است. همچنین ۳مورد از ۸مورد استاندارد مذکور که مربوط به موتورسیکلت‌های ۳چرخ و ۴چرخ است مربوط به شیشه‌شوی، کمربند و کوپلینگ است.

در بین ۸عنوان استاندارد جدید اضافه شده به ۱۷ مورد استاندارد اجباری قبلی موتورسیکلت‌ها ۵ مورد از استانداردهای که انواع این وسیله نقلیه ملزم به رعایت آن هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به‌طور حتم بسیاری از موتورسیکلت‌ها را با تغییراتی در بخش قطعات، شاسی، بدنه، باک، آینه، مخزن سوخت و اتصالات الکتریکی رو‌به‌رو خواهد کرد.

دستورالعمل مربوط به رعایت استانداردهای ۲۵گانه موتورسیکلت‌‌ها در همان زمان به اطلاعات تولیدکنندگان این بخش رسید و اعلام شد که هر موتورسیکلتی نتواند تا ابتدای فروردین ماه سال‌جاری تأییدیه استانداردهای ۲۵ گانه را اخذ کند از شماره‌گذاری آن ممانعت به عمل می‌آید؛ هرچند در نهایت این فرصت زمانی ۳ماه تمدید و پایان خردادماه سال‌جاری به عنوان آخرین موعد زمانی برای رعایت استانداردهای ۲۵گانه موتورسیکلت‌ها منظور شد.