توسعه و تغییر واحدهای معدنی منوط به مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست

توسعه و تغییر واحدهای معدنی منوط به مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست محمد قره‌داغلی- معدن و محیط حاصل از معدنکاری چالشی است که همواره بین معدنکاران و سازمان محیط‌زیست وجود داشته و دارد، البته نباید همه معدنکاران را جزو تخریب‌کننده‌های محیط‌زیست دانست، چرا که وقتی که بهره‌برداران معدنی وارد فاز عملیات بازسازی می‌شوند به دلیل این‌که […]

توسعه و تغییر واحدهای معدنی منوط به مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست

محمد قره‌داغلی- معدن و محیط حاصل از معدنکاری چالشی است که همواره بین معدنکاران و سازمان محیط‌زیست وجود داشته و دارد، البته نباید همه معدنکاران را جزو تخریب‌کننده‌های محیط‌زیست دانست، چرا که وقتی که بهره‌برداران معدنی وارد فاز عملیات بازسازی می‌شوند به دلیل این‌که باید متقبل هزینه ماشین‌آلات، تجهیزات و نیروی کار شوند، دقت و حساسیت بیش‌تری نسبت به میزان تخریب در فعالیت معدنی به خرج می‌دهند و همین می‌تواند الگوی موفقی برای جلوگیری از آسیب به منابع طبیعی و محیطزیست پیرامون معادن باشد.

نبود هماهنگی بین بخش معدن و محیط‌زیست نشان داده گاهی برخی ارزیابی‌هایی که از معادن می‌شود که با اصل واقعیت عملکرد واحد معدنی در زمینه زیست‌محیطی مغایرت دارد و به دلیل نگاه‌های سلیقه‌های چنین گزارش‌های ارزیابی از مجموعه معدنی تهیه می‌شود که همین امر موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای واحدهای معدنی می‌شود.

کارشناسان این حوزه معتقد هستند که باید به معادنی که مشکلات زیست‌محیطی دارند و موجب تخریب منابع طبیعی شده‌اند، فرصت بازسازی داده شود و به جای این‌که واحد معدنی را وادار به پرداخت جریمه مالی کرد، برای او فرصتی تعیین شود تا بازسازی زیست‌محیطی معادن را از سربگیرد و تخریب صورت گرفته جبران شود. چرا که همواره واحدهای معدنی کشور به دلیل مواجه شدن با چنین مشکلاتی از سوی سازمان محیط‌زیست و سازمان منابع طبیعی یا جریمه مالی می‌شوند یا به کل تعطیل می‌شوند.

این در حالی است که اگر نگاه بدنه کارشناسی سازمان‌ها و نهادهای ناظر از جمله سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی به معدنکاری و ارزش‌آفرینی بخش معدن تغییر پیدا کند و تعامل بیش‌تری بین محیط‌زیست و بخش معدن ایجاد شود، می‌توان ریتم آهنگ معدنکاری سبز را در کشور تندتر کنیم.

این در حالی است که چندی حمید جلاوندی، پیش مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست، از ابلاغ مجموعه جدید مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی خبر داد.

 جلاوندی افزود: به استناد مفاد ماده ۱۱ قانون هوای پاک، با این مضمون که هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

محمد رضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران نیز معتقد است انجمن‌ها و تشکل‌های معدنی می‌توانند یکی از مأموریت‌هایشان فراگیر شدن الگوهای بازسازی معادن و تکنولوژی‌هایی برای معدنکاری سبز باشد. زیرا امروزه استفاده از دانش‌های بازسازی محیط‌زیست یکی از راه‌هایی است که معادن ایران را به توسعه نزدیک خواهد کرد. از این رو اگر تشکل‌های معدنی تکنولوژی‌های جدید را بهره‌برداران معدنی معرفی کنند به تدریج این روش‌های علمی فراگیر می‌شود و اقدامات جدی از سوی جامعه معدنی در راستای حفظ منافع ملی صورت خواهد گرفت.

همچنین داریوش اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: باید بهره‌برداری از منابع معدنی با رعایت ضوابط محیط‌زیستی انجام شود.

اسماعیلی تصریح کرد: هنر مدیریت محیط‌زیست، حفاظت از گونه‌های حایز اهمیت گیاهی و جانوری در کنار بهره‌برداری پایدار از منابع معدنی است .

حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بر لزوم تدوین ضوابط و استانداردهای محیط‌زیستی فعالیت‌های معدنی تأکید کرد و خواستار اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت‌های معدنی برای توجه بیش‌تر به منابع محیط‌زیستی شد.

ابلاغ ماده ۱۱ قانون هوای پاک در تهران

در این رابطه کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: در جهت اجرای ماده ۱۱ قانون هوای پاک، ضوابط جدید استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی به ادارات حفاظت محیط‌زیست و دستگاه‌های اجرایی متولی صدور جواز تأسیس و بهره‌برداری اینگونه واحد‌ها ابلاغ شد.

کلانتری با اظهارکرد: هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

وی افزود: کلیه واحدهای سازمان حفاظت محیط‌زیست طبق قانون باید حداکثر ظرف مدت یک ماه به استعلام‌های درخواست جواز تاسیس و بهره‌برداری پاسخ دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان این‌که رعایت ضوابط ابلاغی برای کلیه بخش‌های خصوصی، تعاونی و دولتی الزامی است، تأکید کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط باید برای مراحل استقرار و بهره‌برداری، از محیط‌زیست استعلام کنند.

وی ادامه داد: رعایت ضوابط استقرار به منزله پیشگیری از اثرات نامطلوب محیط‌زیستی واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی در آینده است که باید قبل از احداث اجرا کرد.