ایجاد توازن در صنایع معدنی با رونمایی از نقشه راه توسعه معادن

ایجاد توازن در صنایع معدنی با رونمایی از نقشه راه توسعه معادن محمدقره‌داغلی -اوایل شهریور‌ سال‌گذشته بود که متولیان بخش معدن کشور با توجه به جایگاه مهم معادن در پیشبرد برنامه ششم توسعه و همچنین اولویت این بخش استراتژیک در ارتقای اقتصاد کشور اقدام به تهیه بسته علاج بخش معدن و صنایع معدنی تا ۱۴۰۰ […]

ایجاد توازن در صنایع معدنی با رونمایی از نقشه راه توسعه معادن

محمدقره‌داغلی -اوایل شهریور‌ سال‌گذشته بود که متولیان بخش معدن کشور با توجه به جایگاه مهم معادن در پیشبرد برنامه ششم توسعه و همچنین اولویت این بخش استراتژیک در ارتقای اقتصاد کشور اقدام به تهیه بسته علاج بخش معدن و صنایع معدنی تا ۱۴۰۰ کردند.

براساس پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی در ۴سال آینده و دولت دوازدهم در ۹ بخش نسخه‌ای برای پیشنهاد به دولت جهت برطرف کردن چالش‌های بخش معدن تدوین شده است که در قالب یک طرح ملی به کمک وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و سایر وزارتخانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه، سایر سازمان‌ها، مجلس شورای‌اسلامی و … باید اجرا شود تا اهداف تعیین شده برای آن محقق شود.

در این برنامه ۹سرفصلی که در این برنامه به آن اشاره شده است، شامل جذب سرمایه‌گذاری و گسترش تأمین مالی و افزایش ظرفیت، توسعه اکتشاف، توسعه بازار، صادرات غیرنفتی و مدیریت بازار، ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی و اطلاعاتی بخش معدن و صنایع معدنی، افزایش بهره‌وری، بازسازی و نوسازی معادن و صنایع معدنی، رشد تولید و ارتقای کیفیت محصولات معدنی و صنایع معدنی، اصلاح ساختار بخش معدن و صنایع معدنی، بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه پژوهش‌های کاربردی، صنایع دانش‌بنیان و ارتقای فناوری می‌شود.

از سوی دیگر در این نسخه ۹بندی توسعه اکتشاف به عنوان یکی از جدی‌‌ترین نیاز‌های معدن ایران طرح شده است و در آن سرفصل‌های افزایش دانش و فناوری بخش اکتشاف، پوشش ریسک و تأمین مالی یعنی افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به ۵۰۰ میلیون دلار و گسترش کمی‌وکیفی خدمات (شامل معادن کوچک و اکتشاف) و افزایش هزینه‌کرد در طرح‌های اکتشافی، تشکیل بانک اطلاعات اکتشاف استانداردسازی گزارش‌دهی فعالیت‌های اکتشاف، اجرای استاندارد JORC که مورد نیاز سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی است.

گفتنی است که چندی پیش داریوش‌اسماعیلی، رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی، گفت: نقشه راه معدن و صنایع معدنی که توسط مجلس و دولت در حال تهیه است و امیدواریم طی چند ماه آینده این نقشه راه نهایی و توسط وزیر ابلاغ شود.

در همین زمینه محمدشریعتمداری، وزیر صنعت، ‌معدن‌وتجارت از رونمایی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی در آینده نزدیک خبر داد.

شریعتمداری اظهار داشت: یکی از وعده‌های من در شروع دولت دوازدهم این بود که برنامه ۴ساله‌ای را برای توسعه معدنی کشور تهیه و به اجرا در بیاورم و به لطف‌ الهی با نظرخواهی از همه اصحاب فکر و اندیشه، نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی پیش‌روی ماست و به زودی رونمایی می‌شود.

وی افزود: با استفاده از این نقشه، می‌دانیم در چه زمین‌های با چه اهداف و سرعتی در این حوزه حرکت کنیم. بدون نقشه راه، حرکت خطاست و در حوزه صنایع معدنی- که به گفته رهبری یکی از پتاسیل‌های جایگزین نفت است- زیبنده نبود که بدون نقشه راه قدم ‌برداریم.

شریعتمداری تصریح کرد: توجه ویژه‌ای بر استفاده از ذخایر و معادن کوچک در این نقشه راه داشته‌ایم و راه‌حل‌هایی را برای استفاده از ذخایر معادن کوچک برای توسعه معدنی پیش‌بینی کرده‌ایم.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: نبود نقشه جامع حوزه معدن و صنایع معدنی باعث ایجاد بی‌توازنی در زنجیره حوزه صنایع معدنی اعم از حوزه کنسانتره، آهن‌اسفنجی گندله و… شده بود که به تدریج و با دسترسی به این سند جامع برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از تأکیدات ما برای توسعه فعالیت‌های معدنی، توجه به موضوع اکتشاف است که این فعالیت‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با همه ادوار فعالیت اکتشافی در حوزه معدن (هم ژئوفیزیک هوایی و هم ژئوشیمی) در سطح و عمق است.

وزیر صنعت، معدن‌وتجارت تأکید کرد: با تهیه نقشه جامع راه ۴ساله توسعه معدنی ایران، ما برای اولین بار در تاریخ، تقسیم کار روشنی بین فعالیت‌های سازمان‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران و ایمیدرو داریم که با استفاده از همه توان بخش‌خصوصی برای توسعه اکتشاف -که پایه توسعه معدنی هست- قدم‌های اساسی‌تری برمی‌داریم.

گفتنی است که پیشتر سمیه‌خلوصی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با بیان این‌که تصویب نقشه راه معدن و صنایع معدنی در مراحل پایانی قرار دارد، این طرح هم‌اکنون در دبیرخانه دولت و مجلس است و پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال به تصویب نهایی برسد.

 خلوصی با اشاره به این‌که سیاست‌های کلی توسعه‌ای معادن و صنایع معدنی از سوی وزارت صنعت ابلاغ می‌شود، اظهارداشت: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای با تهیه نقشه راه معادن و صنایع معدنی در صدد بهبود فضای کسب‌وکار با تکیه بر استراتژی اقتصادی برای توسعه معدن در بخش‌خصوصی است.

وی تصریح کرد: در این نقشه تأکید زیادی بر توسعه بازار صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بخش‌های معدنی شده است تابه دنبال آن افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی به وجود آید.