تنظیم قیمت ‌گوشت برای عید قربان در گرو واردات دام

تنظیم قیمت ‌گوشت برای عید قربان در گرو واردات دام گروه تجارت- مجتبی قدیری افزایش قیمت گوشت ‌این روز‌ها شاهد افزایش قیمت در بازار گوشت هستیم، به گونه‌ای که ‌علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ادعا دارد: به‌طور یقین قیمت این کالای مصرفی با توجه به مناسبت‌های مذهبی در روزهای آتی روند افزایشی خواهد داشت؛ […]

تنظیم قیمت ‌گوشت برای عید قربان در گرو واردات دام

گروه تجارت- مجتبی قدیری

افزایش قیمت گوشت

‌این روز‌ها شاهد افزایش قیمت در بازار گوشت هستیم، به گونه‌ای که ‌علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ادعا دارد: به‌طور یقین قیمت این کالای مصرفی با توجه به مناسبت‌های مذهبی در روزهای آتی روند افزایشی خواهد داشت؛ بنابراین بازار آرام و متعادلی را برای قیمت گوشت گوسفندی پیش‌بینی نمی‌کنیم. البته هر ساله به مناسبت عید قربان و بعد از آن محرم شاهد شوکی به بازار گوشت بوده‌ایم اما این شوک بسیار خفیف‌تر از امسال بوده و مسؤولان برای این مناسبت‌‌ها برنامه‌ریزی داشتند تا با واردات بتواند جلوی سودجویان این بازار را بگیرند. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در سال گذشته از واردات گسترده گوشت از استرالیا خبر داده بود و گفته بود: طی چند روز اخیر روزانه دو هواپیما معادل ۲۰ تن گوشت وارداتی در اختیار صنوف قرار می‌گیرد که با این وجود دیگر خبری از گرانی گوشت نیست. ملکی با اشاره به وضعیت نرخ دام در آستانه عید قربان سال ۹۶ گفته بود: اگر گوشت‌های وارداتی بتواند خلأ بازار را پر نمایند، پیش‌بینی می‌شود که در آستانه عید قربان مشکل خاصی در بازار پیش نیاید، اما امسال بر خلاف سال‌های گذشته همین فرد ادعا دارد که بازار ناآرامی را برای گوشت گوسفندی پیش‌بینی می‌کنم. وی در خصوص قیمت گوشت گوسفندی اظهارکرد: گوشت گوسفندی با افزایش دو هزار تومانی نسبت به هفته گذشته با قیمت ۵۳ هزار تومان در اختیار مغازه‌داران قرار گرفته است و احتمالاً قیمت شقه ‌بدون دنبه در بازار سطح شهر به مرز ۵۸ هزار تومان رسیده است. ملکی در خصوص روند تغییر قیمت گوشت گوسفندی در بازار تصریح‌ کرد: به‌طور یقین قیمت این کالای مصرفی با توجه به مناسبت‌های مذهبی عید قربان، بازگشت حجاج و پس از آن هم ایام عزاداری ماه محرم و صفر در روزهای آتی روند افزایشی خواهد داشت و بازار آرام و متعادلی را برای قیمت گوشت گوسفندی پیش‌بینی نمی‌کنیم.

برخورد جدی با قاچاقچیان دام

یک مقام مسؤول نوسان قیمت دلار، سودجویی دلالان و رشد قاچاق دام زنده را علت آشفتگی و نوسان بازار گوشت دانست. باید یادآور شد با جهش قیمت دلار شاهد افزایش قاچاق دام هستیم.

ملکی در این گفت: درخواست بنده از مسؤولین مربوطه پیگیری بحث قاچاق دام است و این‌که به صورت جدی با قاچاقچیان و دلالان این حوزه برخورد کنند و جلوی سوء‌استفاده و خروج بی‌رویه دام از کشور را بگیرند چون اگر این روند در کشور پیش برود در روزهای آتی با کمبود چشمگیر دام در میادین روبه‌رو خواهیم بود در نتیجه قطعاً مشکلات زیادی در تأمین گوشت گوسفندی مورد نیاز مردم عزیز کشورمان پیدا خواهیم کرد و به ناچار قیمت این کالای مصرفی به شدت افزایش خواهد یافت. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی اضافه‌کرد: واردات گوشت نیز ادامه دارد اما با توجه به نزدیکی عید قربان، کمبود دام و رشد قیمت دلار که منجر به افزایش قاچاق دام زنده از کشور شده است، نوسانات بازار گوشت تداوم پیدا کرده است. ملکی با تأکید بر این‌که خواستار برخورد با قاچاق دام زنده از کشور به صورت جدی هستیم، گفت: شرایط هفته به هفته بدتر می‌شود و برای عید قربان نیز نگرانی داریم ضمن این‌که تصور ما این است با افزایش بیش‌تر قیمت هم مواجه خواهیم شد. وی با بیان این‌که دام زنده در مناطق مرزی به عراق و ترکیه و از جنوب کشور به کشورهایی مانند‌ امارات، کویت ‌و قطر قاچاق می‌شود، افزود: خواستار نظارت ‌و کنترل خیلی بیش‌تر مسؤولان بر این موضوع هستیم چرا که علاوه بر گوشت گوسفندی بازار گوشت گوساله نیز چندان تعریفی ندارد و همه روزه شاهد افزایش نرخ هستیم.

نرخ گوشت همانند دلار غیرقابل پیش‌بینی است

حسن شکوهی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری نیز نوسان قیمت دلار، سودجویی دلالان و رشد قاچاق دام زنده از جمله عواملی دانست که در آشفتگی و نوسان بازار گوشت طی روزهای اخیر تأثیر به‌سزایی داشته است. شکوهی با اشاره به این‌که نرخ گوشت همانند دلار غیرقابل پیش‌بینی است، بیان‌کرد: با توجه به آن‌که شرایط، روز به روز بدتر می‌شود‌، با ادامه این روند تصور ما این است که افزایش قیمت در بازار ادامه یابد به همین علت خواستار برخورد با قاچاق دام زنده هستیم.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری افزود: با توجه به نزدیکی عید قربان نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت در بازار وجود دارد به همین علت باید از قاچاق دام و سودجویی دلالان جلوگیری شود چرا که ادامه نوسانات بازار موجب شده تا مصرف‌کنندگان توان خرید یک کیلو گوشت را نداشته باشند. وی تصریح‌کرد: از مسؤولان ذی‌ربط تقاضا داریم میزان واردات گوشت از ارمنستان و استرالیا را افزایش دهند و یا اقدام به واردات دام زنده کنند تا نوسان خاصی در عید قربان رخ ندهد چرا که نمی‌توان جلوی واسطه‌ها و سودجویی دلالان در بازار را گرفت.

قاچاق دام با توجه به ممنوعیت صادرات

محمدرضا کلامی، مدیرکل امور برنامه‌ریزی‌ و تنظیم بازار وزارت صنعت با انتقاد از کشتار دام مولد گفت: برای عید قربان دام باید به میزان کافی تدارک دیده شود. ولی اگر ۱۵۰ تن گوشت گرم وارد نشود، قیمت‌ها ‌بالاتر خواهد رفت. مدیر کل امور برنامه‌ریزی ‌و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: در شرایط کنونی که نرخ دلار دچار تغییر می‌شود، از این منظر در بازار دام داخلی با رقبایی طرف هستیم که این گوشت را با قیمت بالاتری می‌خرند. کلامی اذعان‌کرد: بهای تمام شده تولید داخل برای دام سبک در بهترین کیفیت حدود ۱۶ هزار و صد تومان است و خریداران داخلی نیز این گوشت را با قیمت بالاتری می‌خرند. وی تصمیم‌گیری به موقع دولت را مورد تأکید قرارداد و افزود: ما حتی صادرات رسمی دام زنده را ممنوع کرده‌ایم؛ ولی قاچاق از محل رسمی انجام نمی‌شود و به راحتی این دام قابل خروج از کشور است. کلامی با انتقاد از کشتار دام مولد و صادر به خارج از کشور گفت: ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرده باید جلوی این قاچاق گرفته شود.

قاچاق دام زنده به راحتی از مرز‌ها صورت می‌گیرد

عبد‌المجید اجتهادی، مدیر کل نظارت ‌و پیشگیری قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: قاچاق صادراتی امروز با توجه به افزایش نرخ دلار در اکثر کالا‌های تولید داخل وجود دارد و در حال حاضر خروج دام زنده از مبادی مرزی اعم از خشکی ‌و آبی به شکل خیلی ساده رخ می‌دهد. اجتهادی افزود: قاچاقچیان دام‌های زنده را به بهانه‌های مختلف به ویژه «چرا» از مرز‌ها خارج می‌کنند. وی ضمن اشاره به این جمله که صادرات دام در حال حاضر ممنوع است، افزود: دام زنده کالای مجاز مشروط است یعنی برای صادرات علاوه بر تشریفات گمرکی نیاز به کسب موافقت سازمان دامپزشکی و دولت دارد. مدیر کل نظارت و پیشگیری قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق دام قابل کنترل است، گفت: مبارزه با این پدیده از سوی دستگاه‌های متولی همواره در حال انجام بوده و پرونده‌های متعددی نیز تاکنون در حوزه مدنظر تشکیل شده است.