حباب بازی سکه ادامه دارد…!

شایعه میلیون تومانی و مردم دست به نقد حباب بازی سکه ادامه دارد…! گروه بانک، بیمه، بورس- بعد از روز‌ها رکوردشکنی توسط بازار سکه، طی هفته گذشته و با رونمایی از بسته جدید ارزی دولت قیمت سکه رو به سقوط گذاشت به‌طوری که قیمت سکه بهار آزادی در روز چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، به زیر […]

شایعه میلیون تومانی و مردم دست به نقد

حباب بازی سکه ادامه دارد…!

گروه بانک، بیمه، بورس- بعد از روز‌ها رکوردشکنی توسط بازار سکه، طی هفته گذشته و با رونمایی از بسته جدید ارزی دولت قیمت سکه رو به سقوط گذاشت به‌طوری که قیمت سکه بهار آزادی در روز چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، به زیر ۳میلیون تومان رسید. اتفاقی بی‌سابقه بعد از حباب بی‌سابقه!

حباب ۶۸۰ هزار تومانی

با سقوط قیمت سکه در بازار، محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا گفت که سکه ۶۸۰ هزار تومان حباب دارد. در بسته جدید ارزی بانک‌مرکزی، قیمت سکه از ۴میلیونو۶۰۰ هزار تومان به ۳میلیون‌و۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت. البته به جز نوساناتی که به‌طور طبیعی داشتیم می‌توان گفت؛ حدود یک‌میلیون‌و۴۰۰ هزار تومان به‌طور متوسط قیمت سکه از هفته گذشته تاکنون کاهش داشته است. با توجه به واگذاری نوبت دوم سکه‌های پیش‌فروش شده بانک‌مرکزی قسمتی از حباب سکه روبه کاهش گذاشته است.

۲۴ ساعت تا طوفان

اما تنها ۲۴ ساعت کافی بود که قیمت سکه به صورتی دیوانه‌وار مرز ۴میلیون‌و۲۰۰هزار تومان را رد کند! در آخرین روز هفته گذشته و در حالی که تنها ۲۴ ساعت از کاهش قیمت سکه به زیر ۳میلیون تومان نگذشته بود، به ناگهان افزایش دیوانه‌کننده سکه را شاهد بودیم: ۴میلیون‌و۲۰۰ هزار تومان! ! این افزایش قیمت باعث واکنش کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا شد. وی گفت که نوسانات نرخ دلار بر قیمت سکه و طلا تأثیرگذار بوده است. رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه با اشاره به دلیل این افزایش قیمت تصریح کرد: این افزایش ناشی از افزایش قیمت ارز است البته با توجه به این‌که دستورالعمل‌های نرخ ارز بسیار متنوع بود ارز را با افزایش مواجه کرد. تغییرات اصلی بازار روز شنبه(امروز) مشخص خواهد شد.

شایعه میلیون تومانی!

حال سؤالی که مطرح است این‌که آیا واقعاً افزایش قیمت ارز دلیل اصلی بالارفتن قیمت سکه در بازار و در آخرین روز هفته گذشته بوده است؟ و این‌که چرا با وجود روند کاهشی روزهای اخیر و ورود عرضه سکه توسط مردم در روزهای قبل به ویژه روز گذشته به بازار و از همه مهم‌تر اعلام آغاز عرضه بخشی از سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک‌مرکزی از روز چهارشنبه هفته‌گذشته، شاهد جهش قیمت‌ها در آخرین روز هفته گذشته بودیم؟ براساس شنیده‌ها در آخرین روز هفته گذشته شایعه شده بود که بانک‌مرکزی تمامی سکه‌های پیش‌فروش شده در موعدهای مختلف را بر مبنای نرخ روز محاسبه می‌کند و سپس تفاوت قیمت پیش‌فروش و نرخ روز را از متقاضی دریافت می‌کند و سپس سکه مورد نظر را تحویل می‌دهد. همین کافی بود تا سیگنال افزایشی به بازار سکه وارد شود و افراد با این تصور که قرار نیست سکه‌های پیش‌فروش شده با نرخ قطعی تحویل داده شود، شروع به بالا بردن نرخ سکه تمام کردند و همچنین با افزایش دوباره نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در بازار غیررسمی، شیب افزایش نرخ سکه بیش‌تر از ابتدای روز شد.

داستان از چه قرار بود؟

در سال۹۶ بانک‌مرکزی در یک طرح با عنوان پیش‌فروش ودیعه‌ای، با دریافت یک‌میلیون تومان از متقاضی، سکه را در دو حالت ۶ماه‌ و یک‌ساله، به صورت پیش‌فروش عرضه کرد. نکته مهم در این طرح این بود که متقاضی در زمان موعد تحویل (۶‌ماه و یا یک‌سال) باید به نرخ روز و با تخفیف ۴ درصد برای ۶ماهه و ۹درصد برای یک ساله، باقی مانده آن یک میلیون تومان را به بانک پرداخت و سکه را دریافت کند. (نرخ روز بازار سکه براساس نرخ دلار و طلا محاسبه می‌شود. این نرخ امروز ۳میلیون و ۷۹ هزار تومان بوده است) این طرح پیش‌فروش ودیعه‌ای، از هفدهم بهمن ۹۶، به مدت یک هفته طول کشید و از امروز موعد تحویل این سکه‌هاست. در این بازه‌زمانی یک هفته، حدود ۵۰ هزار قطعه سکه تمام طرح جدید، ثبت نام و پیش‌فروش شد، که از این ۵۰ هزار سکه، حدود ۲۵ هزار قطعه سکه در طرح ۶ماهه بود و از آنجایی که این طرح از هفدهم بهمن سال گذشته آغاز شد، الان در هفدهم مرداد ۹۷، موعد ۶ماه اول رسیده است.