هیچ شرکت واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی مشکل تأمین ارز ندارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران هیچ شرکت واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی مشکل تأمین ارز ندارد زهراقره‌داغی- در حالی که بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که با آغاز تحریم‌ها، وضعیت سلامت و به خصوص تأمین دارو به مشکل بر خواهد خورد و در شرایطی که هاشمی، وزیر بهداشت از تأثیر طوفان تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده، […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران

هیچ شرکت واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی مشکل تأمین ارز ندارد

زهراقره‌داغی- در حالی که بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که با آغاز تحریم‌ها، وضعیت سلامت و به خصوص تأمین دارو به مشکل بر خواهد خورد و در شرایطی که هاشمی، وزیر بهداشت از تأثیر طوفان تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته هیچ شرکت واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی مشکل تأمین ارز ندارد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مسعودناصری‌پور با اشاره به وضعیت اقتصادی فعلی کشور و محدودیت‌های ایجاد شده تأکید کرد: مردم از تکنولوژی و داروهای جدید محروم نمی‌شوند بلکه این کالا‌ها تابع پروتکل‌ها و راهنماهای بالینی هستند. تدوین این دستورالعمل‌ها برای کاهش هزینه و استفاده بهینه از منابع است.

وی با اشاره به تدوین پروتکل درمانی برای داروهای بیماران سرطانی اظهار کرد: به دلیل وجود تفاوت میان نرخ بازار آزاد با نرخ ارز مصوب برخی مراکز داروی تک نسخه‌ای وارد می‌کردند. به همین دلیل شاهد ورود بی‌رویه داروهایی بودیم که در کم‌تر کشوری این اتفاق می‌افتاد. با توجه به بحثی که در زمینه کاهش هزینه‌ها مطرح است با کمک انجمن‌های علمی مربوط، راهنماهای بالینی در این زمینه تدوین شده است. برای برخی از اقدامات درمانی نیز محدودیت‌هایی قرار دادیم که مشخص شود این دارو‌ها تحت چه شرایطی و به چه صورت تجویز شود. تمام آنها نیز به مراکز درمانی ابلاغ شده است.

وی تأکید کرد: مردم از تکنولوژی و داروهای جدید محروم نمی‌شوند بلکه این کالا‌ها تابع پروتکل‌ها و راهنماهای بالینی هستند. تدوین این دستورالعمل‌ها برای کاهش هزینه و استفاده بهینه از منابع است. ما سعی می‌کنیم از تجویز سلیقه‌ای این کالا‌ها جلوگیری کنیم.

ناصری‌پور درباره برنامه دانشگاه برای علوم پزشکی ایران پیشگیری از مشکلات دارویی و تجهیزات پزشکی پس از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران توضیح داد و گفت: از جمله اقداماتی که وزیر بهداشت نیز به جدیت آن را دنبال می‌کند تهیه کردن ارز مورد نیاز برای دارو است. تا این لحظه هیچ شرکت واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی مشکل خاصی برای ارز نداشته است. اگرچه ممکن است با مشکلاتی نیز روبه‌رو شویم.

وی با بیان این‌که تا این لحظه کمبود خاصی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نداشته‌ایم، گفت: نمی‌گوییم شرایط آسان و به روال گذشته است اما در زمینه تهیه دارو و تجهیزات از شرکت‌ها مشکل خاصی نداشته‌ایم. این اقلام از جمله کالاهایی هستند که ارز مورد نیاز خود را با نرخ مصوب دریافت می‌کنند. در زمینه تهیه دارو و تجهیزات پزشکی با دستور وزیر بهداشت سعی کردیم ذخیره مناسبی را داشته باشیم تا در مواقع بحران مشکلی ایجاد نشود.

ناصری‌پور اضافه کرد: با همراهی ستاد تعرفه استان تهران به‌صورت مرتب رصد تعرفه‌های بخش‌های مختلف را انجام می‌دهیم. افزون بر آن سعی می‌کنیم که مردم برای تهیه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان هدایت نشوند. مجموعه مدد به‌صورت متمرکز این خرید‌ها را پیگیری می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به روند روبه بهبود نقدینگی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: با تمهیداتی که از ابتدای سال اندیشیده شد بیمه سلامت ۷۰درصد تعهدات خود را ابتدای ماه به صورت علی‌الحساب و تا ۴۵ روز بعد از آن مابقی طلب‌‌ها را می‌پردازند سازمان تأمین‌اجتماعی نیز تفاهم‌نامه خوبی با وزارت‌بهداشت داشته است و امیدواریم مشکل خاصی در زمینه پرداخت بدهی‌ها ایجاد نشود.

ناصری‌پور با اشاره به منظم شدن روند بازپرداخت بدهی‌های پرسنل مراکز درمانی دانشگاه ایران تصریح کرد: پرداخت کارانه‌ها تقریباً به‌صورت ماهیانه انجام می‌شود و با توجه به قول سازمان برنامه و بودجه در زمینه بازپرداخت بدهی‌های گذشته بیمه‌ها امیدواریم شاهد بازپرداخت بدهی شرکت‌های دارویی نیز باشیم چون فقط تأمین ارز برای این شرکت‌ها مهم نیست بلکه تأمین نقدینگی نیز اهمیت زیادی دارد. در عین حال بدهی شرکت‌های دارویی نیز به صورت متمرکز در حال بازپرداخت است. این موضوع سبب شده است چرخش نقدینگی در این شرکت‌ها به وجود آید.

روند رو‌به رشد فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با اشاره به روند روبه رشد پژوهش‌های کاربردی در این دانشگاه اظهار کرد: ما در این زمینه محدودیت‌هایی نیز داریم. دانشکده داروسازی ما حدود دو سال است که آغاز به‌کار کرده و دانشکده دندانپزشکی نیز به تازگی مجوز گرفته که این موضوع کمی در رتبه‌بندی پژوهشی تأثیرگذار است. در عین حال در طول چند سال گذشته نسبت رشد خوبی داشتیم. امیدوارم در سال‌های آینده وقفه‌ای که به دلیل ادغام با دانشگاه تهران ایجاد شده بود، جبران شود و به جایگاه پیش از آن برگردد.

ناصری‌پور اضافه کرد: در بهترین حالت نیم‌درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش اختصاص پیدا می‌کند. قرار بود تا سال ۱۴۰۰ به رتبه اول منطقه از نظر پژوهش دست پیدا کنیم اما این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ به این جایگاه رسید. با وجود این‌که بودجه کمی دریافت کردیم اما می‌توان ادعا کرد که فعالیت‌های پژوهشی ما کارآمدتر بوده است اما از نظر کیفی کمی با شاخص‌های استاندارد فاصله داریم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ از نظر کیفی قدم‌های مؤثری ‌برداریم.

وی تأکید کرد: ما چاره‌ای به جز حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم، نوآوری و ایجاد تکنولوژی نداریم. زیرساخت‌های آن در حال ایجاد است و معاونت تحقیقات و فناوری نیز معیارهای ارزیابی را بر همین مبنا تغییر داده است. اگر به شعار اقتصاد بدون نفت اعتقاد داریم یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق آن توجه به نقش بی‌بدیل دانشگاه‌ها در زمینه کارآفرینی و خلق ثروت است.

پیگیری جدی تخلفات تعرفه‌ای در استان تهران

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که تعرفه‌های درمانی به نسبت تورم جامعه بسیار اندک بوده است، اظهار کرد: از ابتدای دولت دوازدهم وزیر بهداشت مسؤولیت نظارت بر تعرفه‌ها را به صورت جدی به دانشگاه‌های علوم پزشکی محول کرد. ما با توجه به شکایاتی که دریافت می‌کنیم نظارت‌های مکرری از مراکز خصوصی، دولتی و خیریه‌ها انجام می‌دهیم. کمیته تعزیرات نیز همکاری خوبی با ما دارد.

وی ادامه داد: آمار تخلفات تعرفه‌ای به جز یکی دو ماه اخیر روند رشد زیادی نداشته است. ما نیز به همان نسبت فعالیت کارشناسان خود را افزایش داده‌ایم. ۲۰درصد هزینه‌هایی که مردم در حوزه سلامت پرداخت می‌کنند بابت هزینه‌های دندانپزشکی است. ستاد نظارت بر تعرفه به این قضیه نیز ورود جدی پیدا کرده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم نظارت بهتری در زمینه خدمات دندانپزشکی داشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه درباره مهم‌ترین اقدامی که می‌توان در شرایط اقتصادی فعلی در حوزه سلامت انجام داد، گفت: در این شرایط همه بازار‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. ما هم تلاش می‌کنیم حوزه سلامت را از این تنش‌‌ها دور نگه داریم. سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها، گروه‌های مختلف دانشجویی و خیریه می‌توانند به بیماران مستمند خدمات خوبی ارایه دهند و مددکاری‌ها نیز سعی می‌کنند بیشترین همکاری را با بیماران بی‌بضاعت داشته باشند.

مراودات علمی مانند گذشته ادامه دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت تعاملات علمی همچنین امکان ورود و خروج دانشمندان ایرانی و خارجی توضیح داد و گفت: مراودات علمی مانند گذشته انجام می‌شود. اگر مشکلاتی در زمینه رفت و آمد اعضای هیأت علمی وجود داشته باشد، در قبال آن سعی می‌کنیم که ورود دانشمندان خارجی را به ایران تسهیل کنیم. ما با فرستادن دانشمندان خود به خارج از کشور و دعوت از دانشمندان خارجی به ایران توانسته‌ایم دیدگاه‌های آنان را تغییر دهیم. جامعه علمی توانسته به عنوان یکی از موفق‌‌ترین زمینه‌ها برای بی‌نیاز کردن مردم به خارج از کشور عمل کند. ما امروز میزبان ارایه خدمات هستیم و برای توریسم درمانی برنامه‌ریزی می‌کنیم.