ریل‌گذاری جدید وزارت‌نیرو در حوزه مدیریت آب

سیلاب در کمین ۳۵۰ شهر ریل‌گذاری جدید وزارت‌نیرو در حوزه مدیریت آب گروه انرژی- ۳۵۰ شهر ایران در معرض خطر سیلاب قرار دارند، این جریان در صورت عدم مدیریت می‌تواند به دامنه مشکلات و بحران‌های نفتی و آبی کشور اضافه کند و خسارات غیرقابل جبرانی را از لحاظ مالی و جانی وارد کند. از همین […]

سیلاب در کمین ۳۵۰ شهر

ریل‌گذاری جدید وزارت‌نیرو در حوزه مدیریت آب

گروه انرژی- ۳۵۰ شهر ایران در معرض خطر سیلاب قرار دارند، این جریان در صورت عدم مدیریت می‌تواند به دامنه مشکلات و بحران‌های نفتی و آبی کشور اضافه کند و خسارات غیرقابل جبرانی را از لحاظ مالی و جانی وارد کند. از همین روی مدیران و دست‌اندرکاران برای مدیریت بهتر این بحران همایشی دوروزه تحت عنوان ششمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب و چهارمین همایش سالانه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت‌نیرو برگزار کردند.

 

نقش سازمان هواشناسی در مدیریت آب

به گزارش مناقصه‌مزایده، رضااردکانیان در این کنفرانس با بیان این‌که موضوع سیلاب یکی از برنامه‌های مهم و مورد توجه وزارت‌نیرو است، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی حکایت از اهمیت موضوع سیلاب در شرایط کنونی کشور دارد و باید برنامه‌ریزی‌های جامع و تأثیرگذار در این باره اتخاذ شود.

وی افزود: چه در موضوع سیلاب و چه در زمینه‌های دیگر که با آب مرتبط است، وزارت‌نیرو نقش کلیدی و هماهنگ‌کننده با دستگاه‌های مختلف را دارد که باید این هماهنگی به شکل منظم و متداول صورت پذیرد.

اردکانیان به نقش سازمان هواشناسی و ارایه آمار و اطلاعات پایه این سازمان در آب و هوا اشاره داشت و گفت: این آمار نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت آب کشور و در ادامه آن مدیریت سیلاب خواهند داشت.

وی افزود: در حال‌حاضر کشور ما یکی از خشک‌‌ترین سال‌ها را نسبت به ادوار گذشته تجربه خواهد کرد که موضوع سازگاری با کم‌آبی می‌تواند ما را از این وضعیت فعلی دور کند.

وزیرنیرو با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های اصلی وزارت‌نیرو موضوع سازگاری با کم‌آبی است، اظهار داشت: در اسفندماه گذشته هیأت‌وزیران نسبت به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اقدام کرد که در این کارگروه ۴وزیر، دو معاون رییس‌جمهوری، کمیته‌های استانداری و عضویت تعدادی از مدیران سازمان‌های مربوطه حضور دارند.

تدوین تصویب‌نامه اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی

وی در ادامه مطالب خود گفت: بحث و گفتمان اصلی ما در این دوره همین موضوع سازگاری با کم‌آبی است، اگر چه این گفتمان با یک دهه تأخیر شکل گرفته، اما می‌طلبد هر چه سریعتر همگان به سازگاری با کم‌آبی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اردکانیان با بیان این‌که موضوع سازگاری با کم‌آبی به رسمیت شناختن ماهیت چندانضباطه آب در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: وزارت‌نیرو با همکاری سازمان‌های مرتبط در دولت تصویب نامه‌ای را برای اجرای این طرح در هیأت وزیران تدارک دید که اساس و پایه آن همین ماهیت چندانضباطه آب است.

وزیر نیرو با پرداختن به این مهم که مدیریت صحیح آب یک امر ضروری است، اضافه کرد: توسعه جمعیت و شهرنشینی و تغییر اقلیم باعث شده که پرداختن به مدیریت مصرف به عنوان پیش‌زمینه مدیریت تقاضا امری ضروری را شکل دهد.

وی ادامه داد: حضور دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی تحقیقاتی و همکاری مؤثر آنها در زمینه مدیریت مصرف یک ضرورت است و ما نیازمند همکاری بیش‌تر آنها هستیم و انتظار وزارت‌نیرو از سازمان‌ها و نهادهای دولتی این است که نقش پررنگ‌تری را در این مهم ایفا کنند.

ضرورت مهندسی سیلاب‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت‌نیرو با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی خشکسالی کشور وقوع سیلاب رحمتی الهی برای منابع آبی کشور است، گفت: هم‌زیستی با سیلاب باید به عنوان یک هدف در پیش روی ما قرار بگیرد.

میثم‌جعفرزاده در این کنفرانس با بیان این مطلب افزود: امروزه سیلاب در کشور ما با توجه به توزیع نامتناسب بارش‌‌ها نه تنها به عنوان بلای طبیعی، بلکه رحمتی الهی برای منابع آبی کشور است.

رییس شورای سیاستگذاری ششمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب سیل را بخشی از مدیریت منابع آب کشور دانست و افزود: هم‌زیستی با سیلاب باید به عنوان یک هدف در پیش روی ما قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در طی ۳سال اخیر به‌طور متوسط کشور هر ۸روز یکبار با حوادثی همچون سیل، زلزله، طوفان، غبار و ریزگرد و… به صورت پیاپی مواجه شده است.

جعفرزاده با تأکید بر این‌که با رویکرد جدید وزارت‌نیرو ریل‌گذاری جدیدی در حوزه مدیریت مصرف و تقاضا رخ داده است، عنوان کرد: هم‌اکنون این فرصت ایجاد شده است تا با اتکا به توان داخلی و روحیه جهادی یک فصل و رویش جدید در مجموعه وزارت‌نیرو ایجاد کنیم.

رییس کارگروه تخصصی سیل و مخاطرات دریایی، آب، برق و فاضلاب خاطرنشان کرد: ما دیگر نمی‌توانیم شرایط تولید منابع را به این شکل ادامه دهیم.

گفتنی است؛ این همایش روز گذشته توسط کارگروه تخصصی سیل، مخاطرات دریایی- آب و فاضلاب و برق وزارت‌نیرو با همکاری پژوهشکده سوانح طبیعی در وزارت‌نیرو آغاز به‌کار کرد و امروز به‌کار خود پایان خواهد داد.