سکه؛ از هدیه تا سرمایه‌گذاری!

سکه؛ از هدیه تا سرمایه‌گذاری! گروه بانک، بیمه، بورس- سکه، کالایی که از هدیه دادن تبدیل به سرمایه‌گذاری شده و این نگاه باعث شده تا بسیاری برای داشتن آن سرودست بشکنند. از سرمایه‌داران کلان گرفته که ده‌ها هزار سکه را یکجا می‌خرند و می‌فروشند تا حتی خانم‌های خانه‌داری که با فروختن طلاجات خود سهمی از […]

سکه؛ از هدیه تا سرمایه‌گذاری!

گروه بانک، بیمه، بورس- سکه، کالایی که از هدیه دادن تبدیل به سرمایه‌گذاری شده و این نگاه باعث شده تا بسیاری برای داشتن آن سرودست بشکنند. از سرمایه‌داران کلان گرفته که ده‌ها هزار سکه را یکجا می‌خرند و می‌فروشند تا حتی خانم‌های خانه‌داری که با فروختن طلاجات خود سهمی از بازار را از آن خود کرده‌اند! حال سؤالی که مطرح است این است که آیا سکه‌داران کار غیرقانونی می‌کنند؟

رونمایی از بسته ارزی در دوران سیف

بهمن‌ماه سال گذشته بود که بانک‌مرکزی از بسته جدیدی برای کنترل التهابات پیش‌آمده در بازار ارز رونمایی کرد و براساس آن پیش‌فروش ۶ماهه سکه بهار آزادی به‌قیمت ۱۴میلیون ریال و پیش‌فروش یک‌ساله سکه بهارآزادی با قیمت ۱۳میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک‌ملی آغاز شد. از اواخر فروردین‌ماه با دستورالعمل جدید بانک‌مرکزی، سکه در سررسیدهای یک، ۳، ۶، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه به فروش رسید و در مجموع حدود ۷میلیون‌و۶۰۰ هزار قطعه سکه در این بازه زمانی بهمن تا فروردین‌ماه به فروش رفت. نکته‌ای که پیرامون این پیش‌فروش وجود داشت این بود که فروش سکه‌ها بدون سقف بود یعنی محدودیتی برای خریداران از لحاظ تعداد وجود نداشت.

رونمایی از ۵۰ دانه درشت

بازار پیش‌فروش سکه با حضور خریدارانی با حساب‌های پرپول رونق گرفت به گونه‌ای که سیدمحموداحمدی، دبیرکل بانک‌مرکزی، ۷تیرماه گفت: ۳۸۰هزار قطعه سکه به ۵۰ خریدار بزرگ فروخته شده که به‌طور میانگین سهم هر نفر ۷هزارو۶۰۰ سکه است. دو خریدار اول این خرید بزرگ، این میانگین را بهم ریختند به صورتی که نفر اول لیست ۳۸هزارو۲۵۰ قطعه سکه و نفر دوم لیست ۲۳ هزار قطعه سکه خرید کردند و نفر سوم هم بیش از ۴هزار سکه خریده بود.

ژن خوب!

ششم تیرماه سال‌جاری بود که قاضی‌ناصرسراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور از خرید ۳۸هزارو۲۵۰ سکه در جریان طرح پیش‌فروش سکه خبر داد و گفت: این فرد برای این میزان سکه، رقمی معادل ۵۳ میلیاردو۵۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است. وی همچنین گفته بود: ۷میلیون‌و۶۰۰ هزار ثبت‌نام سکه داشتیم که ۵۰نفر، ۵درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند. این خبر‌ها و این‌که این خریدار یک جوان ۳۱ ساله بوده است موجی از واکنش‌‌ها را بین مردم برانگیخت، این‌که یک جوان ۳۱ ساله ۵۳ میلیارد تومان پول در جیبش داشته و توانسته است این میزان سکه بخرد برای جوانان هم سن و سال او که برای یک وام ۱۰میلیون تومانی دوندگی می‌کنند مصداق تبعیضی ناخوشایند بود، از آن گذشته اعلام این‌که این میزان سکه در دست یک تنها یک نفر است و این فرد با تصمیمات خود می‌توانست به راحتی بازار ملتهب سکه را مشوش‌تر کند، قابل تأمل بود.

نوشدارو بعد از مرگ سهراب!

اوایل تیرماه امسال نمایندگان مجلس خبر از ارایه طرحی دادند که برای خرید سکه سقف و محدودیت ایجاد می‌کرد. در این طرح دیرهنگام طبق گفته علی‌بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس برای مثال اگر کسی ۳۰هزار تا ۴۰ هزار سکه پیش خرید کرده باشد، ۱۰سکه را تحویل می‌گیرد و مابقی پول به آن باز می‌گردد. البته تنها ارایه این طرح رسانه‌ای شد و پس از آن خبری از جزییات بیش‌تر و تصویب فوریت به گوش نرسید.

رونمایی از رییس کل بانک‌مرکزی

وضعیت بازار ارز و سکه آنقدر آشفته شد که ولی‌ا…سیف چندی قبل از کابینه دولت کنار گذاشته شد و به جای او عبوالناصر همتی که جدیداً به عنوان سفیر ویژه ایران در اموراقتصادی در چین انتخاب شده بود، به عنوان رییس کل بانک‌مرکزی معرفی شد. وی که پیشتر ریاست کل بیمه مرکزی را بر عده داشت، از عزمش برای سروسامان دادن به وضعیت بازار ارز و سکه سخن و گفت و این که تمام اعتبار خود را در این راه صرف خواهد کرد.

بسته جدید سیاست‌های ارزی در دوران همتی

دولت هفته گذشته با تصویب بسته جدید سیاست‌های ارزی، کار صرافی‌‌ها را که حدود ۱۸۰ روز متوقف مانده بود، آزاد اعلام کرد و براین اساس، خریدوفروش اسکناس توسط مردم در صرافی‌‌ها مجاز اعلام شده است. این در حالی است که دولت در بسته ابتدایی سیاست‌های ارزی که در فروردین ماه سال‌جاری ابلاغ شد، هر گونه معامله و خریدوفروش اسکناس ارز در صرافی‌‌ها را ممنوع اعلام کرده و این عملیات را مصداق معامله کالای قاچاق دانسته بود. اکنون با بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت، قرار بر این است که معامله آزاد شده و نرخ اسکناس ارز در بازار از سوی صرافی‌ها، کشف شود.

آغاز به‌کار رسمی صرافی‌ها

در اولین روز هفته جاری، صرافی‌ها کار خود را در شرایطی آغاز کردند که بالاخره توانستند نرخ دلار و یورو بازار آزاد را بر روی تابلوهای خود ثبت کنند. صرافی‌‌ها روز شنبه و در اولین ساعات کاری هفته جاری بالاخره توانستند تابلوهای خود را روشن کرده و نرخ هر دلار و یورو را بر روی آن ثبت کنند. براین اساس، نرخ هر دلار آمریکا برای خرید ۱۰هزارو۴۰۰ تومان و برای فروش ۱۰هزارو۵۰۰ تومان بود؛ ضمن این‌که هر یورو برای خرید ۱۲هزارو۱۰۰ تومان و برای فروش ۱۲هزارو۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

کاهش ۲۰۰هزار تومانی وجه تضمین آتی سکه

وجه تضمین سکه آتی بورس کالا با کاهش ۲۰۰ هزارتومانی در مجموع به ۹میلیون‌و۴۵۰ هزار تومان خواهد رسید. بورس کالای ایران پس از اتمام روز معاملاتی بازار معاملات قراردادهای مشتقه، وجه تضمین اولیه برای قراردادهای آتی سکه طلا را معادل با ۷میلیون‌و۶۰۰ هزار تومان تعیین می‌کند. این رقم در مقایسه با وجه تضمین اولیه قبل با کاهش ۲۰۰هزار تومانی مواجه شده که بورس کالا مطابق با بند۱۱ مشخصات قرارداد آتی سکه بهار آزادی طرح امام(ره) در مورد تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال این بازار در روزهای گذشته آن را کاهش داده است. به این ترتیب مجموع وجه تضمین قراردادهای آتی سکه طلا با احتساب وجه تضمین اضافی در مجموع ۹میلیون‌و۴۵۰ هزار تومان تعیین می‌شود. در بازار قراردادهای آتی سکه طلا در ازای پرداخت وجه تضمین اولیه می‌توان وارد قراردادی شد که شامل سه سکه طلا است و معامله گر زمانی که به سود یا زیان دست می‌یابد به ازای بالارفتن یا افت قیمت سکه، از افزایش یا کاهش قیمت سه سکه طلا سود یا زیان می‌برد. این موقعیت از جمله خاصیت اهرمی بودن بازار قرارداد آتی است که در شرایط نوسانی بازار، درجه اهرم از سوی ناظران بازار کم‌تر می‌شود. پیش از این اهرم بازار آتی سکه طلا یک به ۱۰ یا به عبارتی به ازای پرداخت وجه تضمین اولیه معادل با قیمت یک سکه، معامله‌گر وارد قراردادی معادل با ۱۰ سکه طلا می‌شد.