وجود حداقل ۱۶ محدوده طلایی در کشور

وجود حداقل ۱۶ محدوده طلایی در کشور محمدقره‌داغلی – طلا از آغاز تاریخ مکتوب بشر همواره فلزی گرانبها و محبوب باارزش و یکی از سحرانگیز‌ترین فلزهای جهان بوده و است و به همین دلیل سالیان سال است که ارزش خود را حفظ کرده است. از طلا برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری استفاده […]

وجود حداقل ۱۶ محدوده طلایی در کشور

محمدقره‌داغلی – طلا از آغاز تاریخ مکتوب بشر همواره فلزی گرانبها و محبوب باارزش و یکی از سحرانگیز‌ترین فلزهای جهان بوده و است و به همین دلیل سالیان سال است که ارزش خود را حفظ کرده است. از طلا برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری استفاده می‌شود. این در حالی است که سیاست مالی بسیاری از کشور‌ها بر پایه قیمت طلا استوار است و به همین دلیل است که اقتصاد جهانی اغلب بر پایه افزایش و یا کاهش قیمت طلا رقم می‌خورد.

طلا علاوه بر کاربرد سرمایه‌ای و استفاده در جواهرات کاربردهای گوناگون دیگری از جمله در دندان‌پزشکی، تولید شیشه‌های رنگی و به علت رسانایی بالا در صنایع الکترونیک کاربرد دارد. اما بیش‌ترین استفاده طلا در کشور ساخت جواهرات است.

در حال‌حاضر ذخایر قطعی طلا در معادن ایران ۲۵۰تن است که توسط بخش‌خصوصی، دولتی و سرمایه‌گذاری خارجی در حال استخراج است هم‌اکنون اکتشافات طلا در بیش‌تر استان‌های کشور از جمله آذربایجان‌شرقی و غربی، کردستان، کرمان، خراسان‌رضوی و جنوبی، اصفهان، یزد، مرکزی، قم و همدان، ارغش نیشابور، سقز، طرقبه مشهد و سیستان و بلوچستان در دست اجراست.

با توجه به غلظت بسیار پایین طلا در بیش‌تر معادن، استخراج این فلز معمولاً در ذخایر بزرگی که به راحتی قابل معدن‌کاری هستند، مقرون به صرفه است. به‌طور کلی سنگ‌هایی که نیم میلیگرم در هر کیلوگرم (یک قسمت در هر دو میلیون قسمت) طلا داشته باشند می‌توانند برای استخراج اقتصادی باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد استان کردستان و آذربایجان‌غربی را می‌توان به عنوان استان‌های طلایی کشور معرفی کرد و در حقیقت آذربایجان‌غربی روی کمربند طلازایی جهان قرار دارد که از اروپا آغاز شده و از ترکیه به ایران و سپس پاکستان می‌رسد.

ذخایر طلای جهان بالغ بر صدهزار تن است که از این رقم ۴۷ هزار تن آن قطعی بوده و می‌توان گفت: نیم‌درصد ذخایر قطعی جهانی این فلز در استان آذربایجان‌غربی واقع است.

معدن زرشوران یکی از بزرگ‌ترین معادن ذخیره طلا کشور در کلاس جهانی است که توانایی افزایش تولید ۳تن طلا در سال را دارد، . بعد از معدن زرشوران، معدن ساریگونی در صورت تکمیل اکتشاف، جزو ذخایر بزرگ کشور محسوب می‌شود که این معدن از سال گذشته به تولید سالانه ۳تن طلا رسیده‌ است.

چین، استرالیا و روسیه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا در جهان هستند. در حال‌حاضر سالانه در دنیا ۳۲۰۰ تن طلا استخراج می‌شود و ۱۲۱ کشور در امر استخراج طلا مشارکت دارند که در این میان چین با تولید ۴۴۰ تن، اولین تولیدکننده و مصرف‌کننده این فلز گرانبهاست، و ایران در رتبه ۴۳ جهان قرار دارد.

در این زمینه بهروزبرنا، عضو هیأت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به وجود حداقل ۱۶ محدوده طلایی در کشور، گفت: به زودی به استخراج ۸تن طلا در سال می‌رسیم و احتمال کشف طلا تا هزار تن وجود دارد.

وی با بیان این‌که بیش از هزار محدوده امیدبخش برای طلا توسط سازمان زمین‌شناسی کشف شده که از این هزار محدوده، در زمینه ۱۰۰ محدوده کار اکتشافی انجام شده است.

وی افزود: طبق نتیجه اکتشافات این ۱۰۰محدوده، در ۲۱استان وجود معدن طلا محرز شده است و از این ۲۱ استان ۱۲ استان به گواهی کشف و معدن رسیده‌اند.

برنا در توضیح وضعیت فعلی ذخایر طلا در کشور گفت: اکنون ۲۴ معدن طلا فعال در کشور داریم که ذخایر قطعی آنها ۲۵۰ تن و ذخایر احتمالی‌شان ۳۴۰ تن است که به زودی به استخراج ۸تن طلا در سال نزدیک می‌شوند.

ایران جزو ۶کشور بزرگ مصرف‌کننده طلاست

این عضو هیأت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همچنین با تأکید بر این‌که ایران جزو ۶کشور بزرگ مصرف‌کننده طلا است، گفت: در حال‌حاضر صادرات طلا نداریم.

وی همچنین درباره حضور دو کشور خارجی برای سرمایه‌گذاری در معادن طلا اظهار کرد: در معدن داشکسن یا ساریگونی، قزاقستان با همکاری یک شرکت ایرانی و با سهم ۷۰ به ۳۰ مشغول به‌کار است. همچنین یک شرکت چینی در منطقه شرف‌آباد و زرترشت کرمان سرمایه‌گذاری کرده است.

این عضو هیأت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همچنین از حضور بخش‌خصوصی در اکثر معادن کشور خبر داد و گفت: فقط معادن زرشوران، کوه‌دم، هیرد و موته دست بخش دولتی هستند.