بلاتکلیفی سهم ۸۰درصدی CNPC چین از قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

بلاتکلیفی سهم ۸۰درصدی CNPC چین از قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی سمیه‌مهدوی- ماندن یا رفتن مسأله این است! چندی است که پس از اعمال تحریم‌ها از جانب آمریکا و با تنگ شدن عرصه بر مشتریان و طرف معاملات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، شرکت‌های بین‌المللی که قرار بود با ارایه پروپوزال‌ها و طرح‌های مطالعاتی خود […]

بلاتکلیفی سهم ۸۰درصدی CNPC چین از قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

سمیه‌مهدوی- ماندن یا رفتن مسأله این است! چندی است که پس از اعمال تحریم‌ها از جانب آمریکا و با تنگ شدن عرصه بر مشتریان و طرف معاملات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، شرکت‌های بین‌المللی که قرار بود با ارایه پروپوزال‌ها و طرح‌های مطالعاتی خود کلنگ توسعه میادین نفتی و گازی را به زمین بکوبند، دیگر تمایلی برای ماندن نشان نمی‌دهند. اما در این بین برخی با بیان جملاتی از پشت تریبون خود مواضع یک بام‌ و دوهوایی را اتخاذ می‌کنند که گویا برای گرفتن تصمیم و بیان آن برسر دوراهی قرار گرفته‌اند.

قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که پس از گذشت اما‌واگرهای متعدد سرانجام سال گذشته با ترک تشریفات به شرکت توتال فرانسه واگذار شد در رده پروژه‌هایی قرار گرفته که سرنوشت نامعلومی را برای خود انتخاب کرده است.

طرح توسعه این میدان به ارزش ۴میلیاردو۸۰۰ میلیون دلار به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس درحالی واگذار شد که امید آن می‌رفت لیدر این کنسرسیوم یعنی توتال تجربه تلخ گذشته را تکرار نکند و پروژه تحویل گرفته را به امان خدا ر‌ها نکند، اما فشار تحریم‌ها سرنوشت دیگری را برای فاز ۱۱ رقم زد.

بالازدن آستین‌ها برای برگزاری مناقصات فرعی

براین اساس مقرر شده بود تا سهم توتال در این کنسرسیوم ۵۰٫۱ درصد، سهم شرکت چینی CNPC 30 درصد و سهم پتروپارس ۱۹٫۹درصد تعیین شود. در این راستا توتال شروع به اجرای پروژه کرد و با زدن آستین‌های خود برای برگزاری مناقصات تجهیزات، فاز نخست را آغاز کرد. در این بین نیز حرف‌وحدیث‌هایی به صورت سریالی در جهت این‌که توتال در برگزاری مناقصات کم‌کاری می‌کند به گوش می‌رسید. براساس نظر مسؤولان طراحی‌های پایه و اولیه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در شهریورماه پایان یافت و اسناد مناقصه قراردادهای فرعی تهیه شده بود و انتظار می‌رفت این مناقصات تا پایان سال (دی‌ماه) برگزار شود.

این امر برای پیمانکاران ایرانی به‌قدری حیاتی بود که توتال برای مناقصات کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد تا الزامات خود برای توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی تشریح کند. این امر می‌توانست سهم شرکت‌های ایران را در اجرای طرح‌های بین‌المللی در حوزه انرژی افزایش دهد. هرچند به گفته مسؤولان مناقصات فاز ۱۱ برگزار شده و کار در آن طرح با سرعت بیش‌تری در حال پیگیری است.

تا اینجای کار همه چیز بروفق مراد بود و ایران برای افزایش برداشت‌های خود نسبت به قطر خیز اساسی برداشته بود که بازگشت دوباره تحریم‌ها نقشه‌ها را نقش‌برآب کرد و بیرق دلواپسانی را که نگران پشت کردن توتال به ایران بودند را برافراشت.

مجبوریم ایران را ترک کنیم

تیرماه سال‌جاری پاتریک‌پویان، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام فرانسه، با تأکید بر این‌که راه دیگری جز خروج از این پروژه نداشته است، گفت: شما نمی‌توانید بدون دسترسی به سیستم مالی آمریکا در ۱۳۰ کشور جهان فعالیت داشته باشید؛ بنابراین در حقیقت ما قوانین آمریکا را اجرا می‌کنیم و مجبوریم ایران را ترک کنیم.

وی افزود: شرکتی مثل ما باید به قوانینی که در موردش به اجرا گذاشته می‌شود، احترام بگذارد؛ بنابراین ما باید از ایران خارج شویم که براین اساس، توتال به دلیل خروج از طرح توسعه فاز۱۱ میدان گازی پارس‌جنوبی در خلیج‌فارس ۴۰میلیون دلار متضرر شده است.

پویان با ابراز امیدواری درباره این‌که یک روز بتوانیم به ایران برگردیم گفت: برای شرکتی در مقیاس توتال که سالانه ۱۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد، زیان ۴۰میلیون دلاری چندان قابل‌توجه نیست.

با این تفاسیر درصورت ترک توتال، مجری طرح شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین خواهد شد و سهم ۸۰درصدی را از آن خود می‌کند. درحالی که این جایگزینی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است همچنان حرف‌وحدیث‌هایی پیرامون ماندن یا ترک توتال بیان می‌شود که با توجه به موضعی که پویان اتخاذ کرده بود و شرط ماندن را گرفتن معافیت تحریمی از سوی آمریکا گفته بود خیلی بعید به نظر می‌رسد که توتال گزینه دوم یعنی ماندن با سختگیری‌های آمریکا را انتخاب کند.

توتال به‌طور رسمی پارس‌جنوبی را ترک نکرده است

موضع توتال برای همگان واضح و مبرهن است اما گویا باید تشریفات ترک ایران به صورت کامل برگزار شود.

محمدمصطفوی؛ مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران در این خصوص گفت: ایفای نقش اعضای کنسرسیوم در طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی مطابق مفاد قرارداد است و هنوز به‌طور رسمی تغییری در آن ایجاد نشده است.

همچنین معاون وزیر در امور حقوقی و مجلس وزارت‌نفت نیز گفت: توتال به‌طور رسمی از قرارداد طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی خارج نشده است.

شجاع‌الدین بازرگانی به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: توتال به‌طور رسمی از قرارداد طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی خارج نشده است و اگر این شرکت از قرارداد خارج شود از طریق وزارت نفت اعلام می‌شود.

وی افزود: طبق مفاد قراردادی و حقوقی این شرکت از قرارداد طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی خارج نشده است.

بازرگانی تصریح کرد: سهم توتال به شرکت چینی انتقال می‌یابد و CNPC پروژه را اجرا می‌کند، زیرا این شرکت چینی یکی از ۳شرکت مشارکت‌کننده در کنسرسیوم فرانسوی-چینی- ایرانی توتال، سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس است.