ابلاغ نقشه راه معادن از سوی وزیر در آینده‌ای نزدیک

کرباسیان خبر داد ابلاغ نقشه راه معادن از سوی وزیر در آینده‌ای نزدیک محمدقره‌داغلی – رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان این‌که در اوایل دولت یازدهم (شهریور ۹۲)، حوزه معدن و صنایع‌معدنی در صحنه اقتصادی چندان پررنگ نبود، گفت: طی سال ۹۲، ایمیدرو سازمانی بی‌پول با بدهی‌های کلان مالیاتی، بانکی و خزانه بود و نقدهای جدی […]

کرباسیان خبر داد

ابلاغ نقشه راه معادن از سوی وزیر در آینده‌ای نزدیک

محمدقره‌داغلی – رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان این‌که در اوایل دولت یازدهم (شهریور ۹۲)، حوزه معدن و صنایع‌معدنی در صحنه اقتصادی چندان پررنگ نبود، گفت: طی سال ۹۲، ایمیدرو سازمانی بی‌پول با بدهی‌های کلان مالیاتی، بانکی و خزانه بود و نقدهای جدی به این حوزه همچون متوقف بودن طرح‌های این حوزه و از جمله ۷طرح فولادی و… وارد می‌شد که البته به حق بود و مسؤولان نیز جایگاه خاصی برای نقش توسعه‌ای این حوزه قائل نبودند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در نشست خبری ادامه داد: اکنون بدهی‌ها پرداخت شده است که در عین‌حال، موجب جذب سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی (۳۲هزار میلیارد تومان) و راه افتادن پروژه‌ها شد. بخش دولتی، بخش‌خصوصی و عمومی، نقش ارزنده‌ای در این توسعه داشتند این بخش مسیر رو به توسعه را طی کرده و به زودی افتتاح‌های جدید خواهیم داشت.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو به تدوین نقشه راه ۴ساله معدن و صنایع معدن به عنوان یکی از اقدامات مطلوب وزیر صنعت، معدن‌وتجارت، اشاره کرد و گفت: این نقشه راه، نهایی شده و در آینده نزدیک از سوی وزیر ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه معدن و صنایع‌معدنی جزو حوزه‌هایی است که به دلیل وجود مواد اولیه، گاز داخلی و فناوری ایرانی در برابر تحریم دچار کم‌ترین خدشه می‌شود. مشکلات تحریم وجود دارد و امیدواریم بتوانیم موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که سال ۹۶، سال مطلوبی برای بخش معدن و صنایع‌معدنی بود، گفت: طی سال گذشته با فعالیت مطلوب همکاران ما در بخش دولتی، خصوصی و عمومی، بیش از ۱۰٫۷ میلیارد دلار صادر محصولات معدنی و صنایع‌معدنی داشتیم که ۲۲درصد از کل صادرات کشور را شامل شد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید فولاد به بیش از ۳۱میلیون تن و میزان تولید فولادخام به حدود ۲۲میلیون تن رسید. طی این سال، تلاش اساسی برای توسعه اقتصاد مقاومتی و کاهش خام‌فروشی برداشته شد.

کرباسیان با بیان این‌که طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶، بیش از ۳میلیارد دلار و در سال ۹۶ نیز ۲٫۳ میلیارد دلار طرح را افتتاح کردیم، گفت: از جمله اقدامات انجام شده، فعال شدن ۷طرح فولادی (افتتاح ۵ پروژه احیای مستقیم و افتتاح دوپروژه دیگر و نیز افتتاح واحد فولاد‌سازی سفیددشت تا پایان امسال)، افتتاح طرح پتاس‌خور و بیابانک پس از سال‌ها و آماده کلنگ‌زنی طرح احداث کارخانه کلرید کلسیم، فعال شدن طرح تیتانیوم کهنوج پس از مدت‌ها و افتتاح فاز نخست بندرپارسیان بود.

وی ادامه داد: افتتاح طرح ۳۰۰ هزار تنی آلومینیم جنوب با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار در سال‌جاری، افتتاح طرح ۴۰ هزار تنی آلومینیم جاجرم تا آبان، فعال شدن طرح‌های سنگان (دوطرح ۵ میلیون تنی گندله در سال گذشته و ۲٫۵ میلیون تنی کنسانتره و ۵میلیون تنی گندله در سال‌جاری) و افتتاح دیگر طرح‌های این منطقه تا سال آینده، از جمله اقدامات پیش‌رو است.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: ۱۸میلیارددلار طرح تا ۱۴۰۰ در دست اجراست که ۳۲هزار اشتغال ایجاد می‌کند.

افزایش تولید ۴ ماهه امسال

کرباسیان با اشاره به تولید محصولات معدن در سال‌جاری گفت: طی ۴ماهه اخیر تولید فولاد خام ۱۵درصد، گندله ۴۱درصد، کنسانتره ۲۲درصد، کاتد مس ۶۰ درصد و صادرات فولاد ۱۳ درصد بیش‌تر شد.

وی افزود: این مسیر روبه جلو است و با تصمیم عقلایی دولتمردان، صادرات و تولید ادامه خواهد یافت.

۲۷۰هزار مترمربع اکتشاف

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با اشاره به اقدام وسیع ملی ایمیدرو در حوزه اکتشاف با اجرای برنامه ۲۷۰ هزار متری در سراسر کشور، تصریح کرد: در این برنامه، ۲۰۰ هزار متر ژئوفیزیک هوایی صورت گرفت که آخرین آن به منطقه کردستان به وسعت ۵ هزار کیلومتر مربع اختصاص داشت.

کرباسیان افزود: نتیجه اقدامات ایمیدرو در اکتشاف، دستیابی به ۴۰۰ نقطه امیدبخش است که برخی از آنها برای ادامه کار به بخش‌خصوصی واگذار شده‌اند.

وی افزود: طی این مدت، ذخایر جدید معدنی از جمله سنگ‌آهن، طلا، باریت، عناصر نادر خاکی و… کشف شد. به عنوان مثال ۲۰۰ میلیون تن به مجموع ذخایر سنگ‌آهن سنگان اضافه شد.کرباسیان همچنین گفت: طی سال گذشته ۱۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد.

توجه به معادن کوچک

کرباسیان با اشاره به اقدام مطلوب انجام شده در حوزه معادن کوچک گفت: با توجه به این‌که تقریباً معادن بزرگ روباز نداریم، برای ظرفیت‌سازی باید به سمت معادن کوچک رویم. از این رو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت میدکو و گل‌گهر و در آینده نزدیک با شرکت ملی مس، موجب اشتغالزایی و توسعه این بخش خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از ۱۰میلیارد به ۱۱۰میلیارد تومان اضافه شد و امیدواریم این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین قرار است از محل وجوه صندوق توسعه ملی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این صندوق اختصاص یابد.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی طی سال گذشته نخستین جشنواره عکس معدن را برگزار کرد و امسال دومین جشنواره برگزار می‌شود. همچنین قرار است در حوزه مستند، در بخش معدن و صنایع‌معدنی، تاریخچه و پیشرفت‌ها مستند شود.

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت در این نشست اعلام بازنشستگی کرد و گفت: در سال ۱۳۸۸ و در ابتدای دولت دهم بازنشسته شدم اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، مجدداً به‌کار دعوت و در این سازمان مشغول به‌کار شدم.

وی افزود: اکنون که قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان به تصویب رسیده است، به این قانون احترام می‌گذارم و اعلام بازنشستگی می‌کنم.

مهدی‌کرباسیان در این مراسم اظهار داشت: خبرنگاران در پیشرفت امور کشور و ایمیدرو نقش ارزنده‌ای داشته و دارند. نقش خبرنگار ایجاد شفافیت و سلامت کشور است و هر چه مطبوعات و رسانه آزاد باشد به‌طور قطع می‌توانیم سلامت جامعه را حفظ و مسیر را ادامه دهیم.