مزایده قبرهای بهشت‌زهرا(س)!

وقتی جایی برای دفن مردگان در پایتخت پیدا نمی‌شود مزایده قبرهای بهشت‌زهرا(س)! گروه اجتماعی- مشکل کمبود قبر در تهران؛ مشکلی که همچنان پابرجاست و آخرین اخبار حکایت از این دارد که ظرفیت بهشت‌زهرا(س) تا چند وقت دیگر به پایان می‌رسد و مسؤولان از مدت‌ها قبل نسبت به این موضوع اعلان خطر کرده‌اند. در برخی کشور‌ها […]

وقتی جایی برای دفن مردگان در پایتخت پیدا نمی‌شود

مزایده قبرهای بهشت‌زهرا(س)!

گروه اجتماعی- مشکل کمبود قبر در تهران؛ مشکلی که همچنان پابرجاست و آخرین اخبار حکایت از این دارد که ظرفیت بهشت‌زهرا(س) تا چند وقت دیگر به پایان می‌رسد و مسؤولان از مدت‌ها قبل نسبت به این موضوع اعلان خطر کرده‌اند. در برخی کشور‌ها جنازه‌ها سوزانده می‌شوند و در برخی از کشور‌ها هم مدت زمان معینی برای دفن مردگان وجود دارد اما در کشور ما به دلایل عاطفی و سنتی مردگان برای دهه‌ها و بلکه قرن‌ها در زیرخاک مدفون می‌مانند.

قبرهای میلیونی

طبق آمار خرید‌وفروش قبر در تهران از یک‌میلیون تومان در بهشت‌زهرا(س) شروع و به قیمت‌های چندصد میلیونی و میلیاردی در امامزادگان ختم می‌شود. به‌طور مثال قبوری که در قطعات قدیمی ۷۱، ۷۳، ۷۶ که نزدیک مترو هستند از ۴۱ تا ۷۱میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

آرامگاه‌های خانوادگی میلیاردی!

آمار‌ها حکایت از این دارند که آرمگاه‌های خانوادگی داستان دیگری دارد و تا ۱۵میلیارد تومان هم خریدوفروش می‌شود! حتی مشخصاتی که یک خانه آخرتی را متمایز از دیگری می‌کند، نیز چیزی شبیه خانه‌های دنیاست. دوری و نزدیکی به خیابان، امکانات دسترسی، سهولت در رفت‌وآمد، مکان‌های اصیل‌نشین، تعداد طبقات، مناسب بودن فضای سبز، داشتن منظره مناسب و… عواملی است که می‌تواند قیمت‌ها را میلیونی جا‌به‌جا کند.

تعویض قبر با بی‌ام‌وX4

البته تنها در پایتخت وضعیت چنین نیست و گزارش‌ها حکایت از این دارند که قیمت قبر در خراسان نیز سربه‌فلک گذاشته است. در بهشت‌رضا قبرهای دو طبقه ۴میلیون تومان و قبرهای یک طبقه ۶میلیون‌و۸۰۰ هزار تومان است! گفتنی است؛ سال گذشته معاوضه قبر ۷۰۰ میلیون تومانی با بی‌ام‌و در این استان خبرساز شده بود و شخصی که اگهی خود را در یکی از شبکه‌های اجتماعی گذاشته بود خواستار تهاتر یک قبر در حرم رضوی با یک ماشین بی‌ام‌وX4 شده بود! و این تبلیغ عجیب در یکی از سایت‌های اینترنتی جنجال‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته بود.

مزایده قبرها

از اینها که بگذریم چند سالی است که قیمت قبر در پایتخت ایران به دلایلی که ذکر شده به شدت بالا رفته و می‌توان گفت که حالت مزایده‌ای پیدا کرده است. به‌طور مثال قبری که تا همین چند سال پیش با قیمت یک‌میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون به ارزش میلیون‌ها تومان رسیده است و برخی‌ها هم هستند که رقابت را برای مزایده‌ای جذاب داغ‌تر می‌کنند!

بهشت‌زهرا(س) فقط تا ۵سال دیگر ظرفیت دارد

اما نکته مهم در داغ شدن قیمت قبور در بهشت‌زهرا(س) این است که ظرفیت بهشت‌زهرا(س) رو به پایان است. در همین ارتباط سعیدخال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) با اشاره به رو به پایان بودن ظرفیت بهشت‌زهرا(س) گفت: برای تأمین زمین آرامستان در اطراف تهران نیازمند همکاری دولت هستیم‌. وی درخصوص ظرفیت بهشت‌زهرا(س) برای دفن اموات گفت: در نهایت این سازمان فقط تا ۵ سال دیگر قادر به پذیرش اموات خواهد بود.

دفن روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر

خال با بیان این‌که بهشت‌زهرا(س) محل خاکسپاری‌ یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از اموات مسلمین‌ تهران است، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۳ سازمان بهشت‌زهرا(س) دارای استقلال مالی شده است و تنها آرامستان‌ متمرکز تهران با داشتن ۴۷ سال قدمت است. وی با بیان این‌که روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر در بهشت‌زهرا(س) دفن می‌شوند گفت: سالانه ۳۸ هزار نفر در سازمان دفن می‌شوند و ۱۷هزار نفر هم با آمبولانس به شهرهای دیگر منتقل خواهند شد. خال افزود: از میان ۵۶ هزار فوت شده در سال ۳۲هزار نفر مرد و ۲۳ هزار نفر زن هستند که در مجموع ۵۸ درصد فوت‌شدگان را مردان و ۴۲درصد را زنان تشکیل می‌دهند. وی با اشاره به استقرار پزشک قضایی در مجتمع عروجیان‌ جهت تسریع و تسهیل در امور صدور جواز دفن گفت: حمل‌ونقل سازمان پزشکی قانونی توسط سازمان بهشت‌زهرا(س) انجام می‌شود. خال با اشاره به ظرفیت خدمات پذیرش کفن‌ودفن گفت: قابلیت پذیرش در شرایط عادی با احداث مجموعه جدید عروجیان‌ تا سقف روزانه ۲۴۰ نفر آماده شده است. وی با بیان این‌که سازمان بهشت‌زهرا(س) سالانه‌ ۶۷ هزار و ۵۰۰ مراسم سوگواری‌ برگزار می‌کند گفت: دو هزار مراسم در سال رایگان است و ما برای خدمات‌دهی به شهروندان سالانه ۴۸ آمبولانس‌ را به مأموریت‌های درون‌شهری اعزام می‌کنیم.