صنایع کوچک در سودای رویاهای بزرگ!

صنایع کوچک در سودای رویاهای بزرگ! رونق صنایع کوچک میان‌بر عبور از بحران   رامین شاهی – صنایع کوچک و رشد و توسعه آن در اقتصاد کشورهایی مثل ایران می‌توانند بسیار کارگشا و اثربخش باشند، به گونه‌ای که بسیاری از مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی کشور به کمک صنایع کوچک پویا است. در این خصوص و […]

صنایع کوچک در سودای رویاهای بزرگ!

رونق صنایع کوچک میان‌بر عبور از بحران

 

رامین شاهی – صنایع کوچک و رشد و توسعه آن در اقتصاد کشورهایی مثل ایران می‌توانند بسیار کارگشا و اثربخش باشند، به گونه‌ای که بسیاری از مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی کشور به کمک صنایع کوچک پویا است. در این خصوص و براساس آمار‌ها شرکت‌های کوچک و متوسط ۹۲ درصد از صنایع ایران را تشکیل می‌دهند؛ این شرکت‌ها ۴۵ درصد از اشتغال و ۲۸درصد از ارزش افزوده کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند؛ در حالی‌که در دنیا، سهم شرکت‌های کوچک و متوسط در اشتغال ۶۰ درصد و در ایجاد ارزش افزوده ۴۰ درصد است، لذا صنایع کوچک کشورمان همچنان باید رشد کنند. در واقع صنایع کوچک به دلیل ریسک کم‌تر در سرمایه‌گذاری و همچنین نیاز کم‌تر به فناوری‌های جدید می‌توانند گره‌گشای روزهای سخت اقتصادی در‌ گذار به دوران رونق و شکوفایی باشند. موضوعی که بدون توجه به نیازها و حل مشکلات قانونی و حمایت‌های مالی و تسهیلاتی و مالیاتی از آنان امکان‌پذیر نیست. ضمن آن‌که مبارزه با انواع فساد و کالای قاچاق می‌تواند فروش و رشد تولیدات آنان را تضمین کند.

پیشنهاد صفر شدن مالیات بر ارزش افزوده صنایع کوچک به مدت یک سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط فعلی تولید و بازار، مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط باید به مدت ۶ ماه تا یک سال صفر شود. محمد شریعتمداری افزود: با توجه به مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی ایجاد شده، بسته «حمایت از تولید» به زودی تقدیم دولت می‌شود که در آن تمهیداتی برای کمک به صنایع مورد توجه قرار گرفته است. وی اضافه کرد: مالیات امری لازم است اما در شرایط فعلی تولید و بازار، باید به‌طور خاص برای یک دوره کوتاه‌مدت تعدیل شود.

وزیر صنعت با بیان این‌که «یکی از دلایل استفاده اهرمی از منابع بودجه، همین شرایطی است که با آن مواجه هستیم»، افزود: ما به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالیات ارزش افزوده را یک‌جا حذف کنیم بلکه پیشنهاد داده‌ایم که مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که حجم قابل توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند، ۶ ماه تا یک سال صفر شود. شریعتمداری، «افزایش خط اعتباری واحدهای تولیدی» و «تأمین سرمایه در گردش با نرخ‌های مناسب» را از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در بسته حمایت از دولت ذکر کرد و گفت: در موضوع سازمان تأمین اجتماعی، ما مخالف پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی نیستیم اما آیا در شرایط خاص کنونی دریافت همه مطالبات معوق از صنایع کوچک و متوسط امری لازم است؟ این عضو هیأت وزیران کابینه دوازدهم در حضور رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای همه این پیشنهاد‌ها نیازمند وضع قانون است اما با تمهیدات رهبر‌معظم‌انقلاب، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تصمیم‌گیری‌های موقت و حل مشکلات آنی فعالان اقتصادی تشکیل شده است که این شورا می‌تواند بخشی از چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی را برطرف کند.

تشکیل بانک تخصصی صنایع کوچک

وی همچنین پیشنهاد ایجاد بانک تخصصی صنایع کوچک را مطرح کرد و گفت: مذاکراتی با وزیر امور اقتصادی و دارایی داشته‌ایم که با تغییر اساسنامه یکی از بانک‌های فعلی یا ایجاد بانک جدید، یک بانک تخصصی برای صنایع کوچک ایجاد شود.

شریعتمداری اظهارداشت: این نشان می‌دهد باید ظرفیت‌هایی در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایجاد کنیم و به قابلیت‌های صادراتی این واحد‌ها بیش از گذشته توجه داشته باشیم. وی گفت: «تاب‌آوری» یکی از شاخص‌های صنایع است و همه دنیا معتقدند که صنایع کوچک و متوسط کم‌تر از صنایع بزرگ است؛ به عبارتی دیگر، تکانه‌های اقتصادی و غیراقتصادی نخستین ضربه را به صنایع کوچک و متوسط وارد می‌کند. وزیر صنعت اضافه‌کرد: در شرایط کنونی، ما با یک عدم قطعیت در خارج از اقتصاد مواجه هستیم؛ این عدم قطعیت، تکانه‌هایی در برخی بازار‌ها از جمله بازار ارز ایجاد کرد که به دنبال آن، مسایل و مشکلاتی برای واحدهای صنعتی به وجود آورد.

باید تسهیلات موردنیاز صنعت را تأمین کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش صنعت نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد و باید تسهیلات موردنیاز آن را تأمین کنیم.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی با بیان این‌که مسأله نقدینگی کارخانه‌ها مهم است و بانک‌ها باید به آنها کمک کنند، صنایع کوچک مشکلاتی از قبیل تأمین اجتماعی نیز دارند، گفت: وظیفه مهم در چالش جدید قیمت ارز مراقبت از کارخانه‌ها است تا زمین نخورند، بعد از گذشت از شرایط فعلی این واحدهای تولیدی می‌تواند روی پای خود بایستد.

لاریجانی با اشاره به این‌که باید تسهیلاتی قائل شویم تا مابه‌التفاوت ارزی وارد‌کنندگان و تولیدکنندگان را تأمین کنیم، نمی‌توانیم مجدداً به ارز ۴۲۰۰ تومان برگردیم، ادامه‌داد: از راه حقوقی نمی‌توان مشکل را حل کرد باید منطق اقتصادی آن را در نظر بگیریم، نمی‌توان یک کالا را با دو نرخ در بازار به فروش برسانیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بخش صنعت نیاز به مراقبت زیادی دارد و تسهیلات موردنیاز آن باید تأمین شود، در صورتی‌که به آنها توجه نکنیم به هدف اشتغالزایی دست پیدا نمی‌کنیم، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز در زمینه صادرات بسیار مفید است و باید بخش‌هایی که می‌تواند به کشورهای اطراف صادرات داشته باشد تقویت کنیم.

لاریجانی با اشاره به این‌که باید با توجه به بحث اشتغال و جهش موجود بررسی جامعی در زمینه اشتغال داشته باشیم و پیشنهادهای خود را در سطح کل کشور ارایه و از ظرفیت استعداد استان استفاده کنیم، اضافه‌کرد: پیشنهاداتی ارایه کنیم که مشکل اشتغال در استان قم و تمامی کشور برطرف شود. رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان‌کرد: اگر به افرادی که وام دریافت کرده‌اند اعلام کنید در صورتی که تا پایان سال وام دریافتی خود را پرداخت کنند جرایم را می‌بخشیم به نفع بانک است و یا این‌که بدهی‌ها تلنبار شود و بانک‌ها را راکد کند.

 

حمایت از صنایع کوچک، راه برون‌رفت از بن‌بست‌ها

مدیران و فعالان صنعتی و اقتصادی عقیده دارند که با حمایت صحیح و حرفه‌ای از بنگاه‌های کوچک صنعتی، می‌توان علاوه بر ارتقای توانمندی صنایع، از بازارهای جهانی نیز سهم گرفت.

نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، افزود: با استقبال چشمگیر صنعتگران و فعالان اقتصادی، نمایشگاه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه ۱۴۰۰ واحد صنعتی از ۸۴ هزار واحد دارای پروانه حضور داشتند و با این‌که این نمایشگاه تنها دو درصد آنها را شامل می‌شود، اما گردهمایی آنها کار بزرگی را نشان داد که همین واحدهای کوچک با در کنار هم بودن، صورت داده‌اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: هدف ما این بود که مردم از نزدیک توانمندی‌های تولید‌کنندگان داخلی را ببینند و صنعتگران نیز با همکاران خود و توان آنها آشنا شوند.

ابوالفضل روغنی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز با قدردانی از فعالیت‌های این چنینی برای معرفی صنایع کوچک، تصریح‌کرد: یکی از عمده‌‌ترین مشکل‌های صنایع ما این است که تکلیف رویکردهای کلان روشن نیست.

روغنی افزود: ما هنوز نمی‌دانیم که حرکتمان باید به سمت بنگاه‌های بزرگ صنعتی باشد، یا در مسیر گسترش بنگاه‌های کوچک حرکت کنیم.