یک بام و دو هوای ایرلاین‌های متخلف!

یک بام و دو هوای ایرلاین‌های متخلف! گروه راه و شهرسازی- این روز‌ها برخی ایرلاین‌ها در خدمات‌رسانی به مردم و انجام پروازهای هوایی سازهای جدیدی می‌زنند که از آن جمله بروز تخلفات و گران‌فروشی است و به نوعی سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این در حالی است که همچنان خبری […]

یک بام و دو هوای ایرلاین‌های متخلف!

گروه راه و شهرسازی- این روز‌ها برخی ایرلاین‌ها در خدمات‌رسانی به مردم و انجام پروازهای هوایی سازهای جدیدی می‌زنند که از آن جمله بروز تخلفات و گران‌فروشی است و به نوعی سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این در حالی است که همچنان خبری از انجام پروازهای به موقع و یا دست‌کم جبران ضرر مسافران برای تأخیر‌ها صورت نمی‌گیرد. هر چند ایرلاین‌ها هم دل پر دردی از افزایش هزینه‌ها به خاطر بالا رفتن قیمت ارز دارند اما همه اینها در این میدان اجازه می‌دهد تخلفات ادامه یابد؟ از سویی چرا تفاوت عملکرد ایرلاین‌های متخلف با سایر همکاران آنها به صورت شفاف رسانه‌ای نمی‌شود؟

اسامی ایرلاین‌های گران‌فروش و متخلف رسانه‌ای شود

عضو کمیسیون عمران مجلس، رسانه‌ای کردن نام ایرلاین‌های متخلف و گران‌فروش را راهکاری برای ضابطه‌مند کردن آنها خواند.

شهرام کوسه غراوی با انتقاد از عملکرد ایرلاین‌ها در هفته‌های اخیر همزمان با نوسانات ارزی، گفت: متأسفانه افزایش بی‌ضابطه نرخ بلیت و لغو یک طرفه آن مشکلات عدیده‌ای را برای مردم رقم زده است. نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که لغو یک طرفه بلیت هواپیما آن هم در پروازهای چارتری شائبه احتکار از سوی ایرلاین‌ها را در ذهن ایجاد می‌کند، افزود: دولت به ویژه سازمان هواپیمایی باید در مقابل این نوع تخلفات ایرلاین‌ها بایستد زیرا با ادامه این رویه، حمل و نقل هوایی تنها در خدمت اقشار متمول جامعه قرار خواهد گرفت. وی با تأکید بر این‌که نقش سازمان تعزیرات حکومتی نیز در مقابله با گران‌فروشی بلیت هواپیما غیرقابل کتمان است، تصریح‌کرد: این سازمان باید با رسانه‌ای کردن اسامی ایرلاین‌های متخلف و گران‌فروش فضای رقابتی سالمی را میان شرکت‌های هواپیمایی در راستای حمایت از مسافران ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که ایرلاین‌ها با گران‌فروشی بلیت بازار را به هم ریخته است، گفت: متأسفانه پیش از هر چیزی پروازهای چارتر به بروز مشکل مردم دامن زده، نمونه آن لغو یک طرفه پروازها، گران‌فروشی‌های بیش از حد و همچنین سوخت شدن وجه مردم در اثر کوچک‌‌ترین اشتباه در ثبت مقصد یا مبدأ پرواز است. کوسه‌غراوی همچنین با اشاره به برخی زمزمه‌ها مبنی بر حذف پروازهای چارتری، افزود: حذف این نوع پرواز‌ها به صلاح نیست زیرا برخی از مردم با پروازهای بسیار ارزان مسافرت می‌کنند، در این رابطه بهتر است تعادلی در قیمت‌گذاری‌ها رعایت شود زیرا دیده شده قیمت بلیت در مبدأ حدود ۲۰۰ هزار تومان و در سفر برگشت نزدیک به یک میلیون تومان لحاظ شده است، از این رو واقعی‌سازی نرخ‌ها بهتر است. وی ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس بار‌ها به عملکرد ایرلاین‌ها ورود داشته و طبق آخرین بررسی‌ها تا شهریورماه فرصت در خصوص تغییر رویه‌های فعلی به سازمان هواپیمایی داده است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به‌طور حتم در نشست شهریور ماه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی به معضلات فعلی مسافران در استفاده از حمل و نقل هوایی ورود خواهد شد.

ایرلاین‌های دارای بیش‌ترین تأخیر باید محدود شوند

 رییس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش تأخیرهای پروازی گفت: کمیسیون عمران مجلس فرصت ۶ ماهه‌ای را به وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری داده تا گزارشی از برخورد با ایرلاین‌های متخلف و دارای بیش‌ترین تأخیر‌ها ارایه دهند. محمدرضا رضایی کوچی اظهارداشت: مردم از افزایش میزان تأخیرهای پروازی بسیار گلایه‌مند هستند و این موضوعی است که بار‌ها در مورد آن به وزیر راه و شهرسازی و مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری تذکر داده شده است. وی در ادامه افزود: خواسته کمیسیون عمران مجلس این است که برای ایرلاین‌هایی که بیش‌ترین میزان تأخیر در پرواز را دارند، محدودیت‌هایی ایجاد شود تا مجبور به اصلاح فرایند کاری خود شوند. نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به وجود خرده ایرلاین‌های زیاد در کشور و مشکلات ناشی از آن عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد بی‌قاعده و بی‌حساب و کتاب ایرلاین‌های کوچک در کشور بوده‌ایم که در مورد این مشکل هم تذکرهای زیادی به سازمان هواپیمایی کشوری داده شده اما تاکنون اقداماتی صورت نگرفته است. رضایی کوچی تصریح‌کرد: به نظر می‌رسد تنها راه اصلاح این وضعیت و بهبود خدمات‌رسانی این ایرلاین‌ها، ادغام آنها در یکدیگر است که در نهایت تقویت ناوگان هوایی کشور را هم در پی خواهد داشت. این نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه‌های مربوط به ایجاد ایرلاین‌ها گفت: به نظر می‌رسد در این آیین‌نامه مشکلاتی وجود دارد که زمینه را برای اعطای مجوز به خرده ایرلاین‌ها فراهم کرده و نتیجه آن کاهش کیفیت خدمات‌دهی به مسافران و افزایش میزان تأخیر‌ها و نارضایتی مردم شده است.

مبنای محاسبه بخشی از بلیت هواپیما براساس نرخ روز سامانه سنا خواهد بود

مقام مسؤول سازمان هواپیمایی کشوری به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی به دلیل بخشنامه نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی واکنش نشان داد و گفت: این بخشنامه برای بخشی از قیمت بلیت هواپیما یعنی نوسانات نرخ است نه همه آن. رضا جعفرزاده اظهارکرد: ‌براساس بخشنامه بانک مرکزی محاسبه بخشی از قیمت بلیت هواپیما که به نوسانات نرخ ارز مربوط می‌شود از طریق نرخ اعلامی سامانه سنا محاسبه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که بخشنامه نرخ تسعیر ارز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌های داخلی ابلاغ شده است، افزود: با بخشنامه بانک مرکزی، فروش بلیت از سوی ایرلاین‌‌ها هدفمند خواهد شد.

وی ادامه داد: مبنای محاسبه بخشی از بلیت هواپیما براساس نرخ روز سامانه سنا خواهد بود. مدیر روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تأکیدکرد: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به اجرای بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند و عدم اجرای آن تخلف محسوب می‌شود. به گفته جعفرزاده، مکانیسم‌های برخورد با شرکت‌های هواپیمایی متخلف تعریف شده است.