چانه‌زنی مهاراجه‌ها برای گرفتن تخفیف ادامه دارد

اماواگرهای مذاکره با هندی‌ها در صنعت انرژی چانه‌زنی مهاراجه‌ها برای گرفتن تخفیف ادامه دارد گروه انرژی- همیشه در معاملات کلان گازی و پتروشیمی می‌توان ردپای مشتری قدیمی ایران یعنی مهاراجه‌ها را در صنعت انرژی رصد کرد. پس از آن‌که هند در قرارداد فرزاد‌بی ‌با گذشت چند سال مذاکره برسر تصاحب این میدان گازی با ارایه […]

اماواگرهای مذاکره با هندی‌ها در صنعت انرژی

چانه‌زنی مهاراجه‌ها برای گرفتن تخفیف ادامه دارد

گروه انرژی- همیشه در معاملات کلان گازی و پتروشیمی می‌توان ردپای مشتری قدیمی ایران یعنی مهاراجه‌ها را در صنعت انرژی رصد کرد. پس از آن‌که هند در قرارداد فرزاد‌بی ‌با گذشت چند سال مذاکره برسر تصاحب این میدان گازی با ارایه یک پیشنهاد مالی که برای طرف حساب خود یعنی ایران چندان جذاب جلوه نکرد به صورت غیرمستقیم از موضع خود پا پس کشید، پرونده توسعه و برداشت از این میدان گازی بلاتکلیف به حال خود ر‌ها شد. در حالی مسؤولان از ادامه مذاکره با هند بر سر این میدان خبر می‌دادند که اگر این مذاکرات به نقطه عطفی منجر نمی‌شد میدان به روش EPCF توسط یک شرکت داخلی توسعه پیدا می‌کرد. با گذشت پروسه طولانی‌مدت مذاکرات، اوایل سال‌جاری زنگنه در دیداری که با دارامندراپرادهان وزیرنفت هند داشت از رفع اختلاف دو کشور خبر داد.

مذاکره یا مناقشه مسأله این است

اما در این بین یک نقطه‌عطفی که در معامله با هندی‌ها خودنمایی می‌کند این است که این کشور خود را آماده سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها نشان می‌دهد، اما پس از پیشرفت مذاکرات و جدی شدن ماجرا، مسأله تخفیف را مطرح می‌کند؛ آن هم تخفیف برای گرفتن گاز ارزان چه در طرح‌های پتروشیمی چه در جریان قرارداد فرازدبی‌.

موضوع اختلاف ایران و هند در بلوک فارسی به‌عنوان حوزه‌ای سرشار از منابع گازی و میعانات گازی، بر روی قیمت‌گذاری گاز بود نه بر سر سرمایه‌گذاری، چرا که در سرمایه‌گذاری در میدان با گازی که استحصال و فروخته می‌شود، میزان سرمایه قابل‌توجیه و بازپرداخت آن از طریق فروش گاز انجام می‌شود.

باتوجه به این‌که پیش شرط ایران در مذاکرات این بوده که شرکتی که گاز را استخراج می‌کند باید آن را خریداری کرده و تبدیل به LNG یا صادر کند، هند را وادار کرد تا مانور بیش‌تری در پیشنهاد مالی خود بدهد.

این اختلاف با پیشنهادی که از سوی هند به ایران مطرح شد ظاهراً نتوانسته بود رضایت ایران را جلب کند اما در نهایت زنگنه در اوایل سال‌جاری از رفع اختلاف هند با ایران خبر داد. با این تفاسیر می‌توان اینگونه استنباط کرد که یا ایران در جریان مذکور راضی به ارایه تخفیف شده یا هند از موضع خود پا پس کشیده است. اما در شرایط کنونی مشخص نیست با فشار آمریکا هند مجبور به گرفتن تصمیم دیگری برای ادامه همکاری با ایران خواهد گرفت و یا همچنان بر عهد خود وفادار باقی می‌ماند.

محمد‌مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام و تأثیر افزایش تحریم‌های اقتصادی بر حضور هندی‌ها در پروژه توسعه فرزاد بی‌گفته بود: بعید می‌دانم طرف هندی تحت‌تأثیر اقدامات ترامپ قرار گیرد. اگر هندی‌ها کار را با ما ادامه ندادند، گزینه‌های دیگری داریم و براحتی با پیمانکاران داخلی کار می‌کنیم زیرا تقویت فشار نیاز ندارد و به‌طور طبیعی می‌توان از این میدان به تولید رسید.

گاز در ایران گران است!

پرواضح است هر کشوری برای انجام معامله به دنبال بیش‌ترین منفعت و کم‌ترین هزینه است، هند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. از همان ابتدا هندی‌ها به دنبال یک تجارت ارزان بودند تا تخفیف کلانی را عاید خود کنند. بنابراین همین امر مذاکرات را با کندی همراه می‌کند امری که در صنعت پتروشیمی نیز درحال تکرار شدن است.

«حسین‌علیمراد» درباره آخرین وضعیت مذاکره با هندی‌ها برای اجرای طرح‌های پتروشیمی در کشور، به ایرنا گفت: میزان تخفیفی که هندی‌ها برای گاز می‌خواهند بسیار زیاد است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برای ارایه گاز به پروژه‌های مناطق محروم، تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است، اما نمی‌توان قیمت گاز را نصف کرد.

علیمراد یادآور شد: هندی‌ها همیشه پس از چند دور مذاکره، به مرحله‌ای می‌رسند که می‌گویند قیمت گاز بالاست.

وی افزود: البته باید توجه داشت که بالا بودن بهای گاز در ایران، ادعای هندی‌هاست و ما معتقد هستیم که قیمت گاز برای پروژه‌ای که آنها دنبال می‌کنند، مناسب و بازده طرح مورد نظر مطابق با استاندارد‌ها و عرف جهانی است.

۸سنت؛ نرخ پیشنهادی هند

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این‌که هندی‌ها رفته‌اند تا در این باره فکر کنند، ادامه داد: آنها تاکنون به صورت شفاهی و نه مکتوب نرخ‌هایی مانند ۶ تا ۸سنت را برای گاز پیشنهاد داده‌اند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: ادعای هندی‌ها مبنی بر گران بودن قیمت گاز در ایران در حالی مطرح می‌شود که چینی‌ها با همین قیمت‌ها، حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور هستند.

عباس‌شعری‌مقدم، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این درباره تمایل هندی‌ها برای خرید گاز ارزان از ایران گفته بود: آنها تاکنون چندین بار آمده و صحبت کرده‌اند. من به آنها گفته‌ام که شما می‌آیید چرخی می‌زنید، قیمتی می‌گیرید و می‌روید و در کار خود جدی نیستید.

شعری‌مقدم با اشاره به پیشنهاد هندی‌ها برای برخورداری از خوراک دو سنتی، افزود: آنها یکبار پیشنهاد خوراک دو سنتی را مطرح کردند و حتی یکبار هم گفتند که از یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، خوراک را مجانی گرفته‌اند.