عبور چرخ کامیونداران از دست‌اندازهای اقتصادی!

عبور چرخ کامیونداران از دست‌اندازهای اقتصادی! گروه راه و شهرسازی- وقتی تعامل و آرامش سرلوحه حل مشکلات صنفی باشد آن وقت شاهد خواهیم بود که همه مشکلات حل می‌شود. موضوعی این روز‌ها به کمک همفکری کامیونداران و مسؤولین مربوطه در حال انجام است تا مطالبات اقتصادی آنها حل شود و چرخ حمل و نقل جاده‌ای […]

عبور چرخ کامیونداران از دست‌اندازهای اقتصادی!

گروه راه و شهرسازی- وقتی تعامل و آرامش سرلوحه حل مشکلات صنفی باشد آن وقت شاهد خواهیم بود که همه مشکلات حل می‌شود. موضوعی این روز‌ها به کمک همفکری کامیونداران و مسؤولین مربوطه در حال انجام است تا مطالبات اقتصادی آنها حل شود و چرخ حمل و نقل جاده‌ای مانند سابق به گردش در آید.

تصمیم نهایی برای اجرای سیستم کرایه‌ تن بر کیلومتر این هفته تعیین تکلیف می‌شود

نماینده کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور با بیان این‌که در هفته جاری تصمیم‌گیری‌های نهایی در خصوص سیستم کرایه‌ای تن بر کیلومتر از سوی سازمان راهداری ابلاغ خواهد شد، گفت: این آخرین نشست در خصوص تعیین تکلیف سیستم کرایه‌ای تن بر کیلومتر خواهد بود. مالک نخعی گفت: تن- کیلومتر معیاری است که با در نظر گرفتن تمامی پارامترهای دخیل (استهلاک لاستیک، روغن، گازوئیل، بیمه، سود سرمایه و…) در جابه‌جایی یک کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر حق‌وحقوق راننده و مالک را مشخص می‌کند. اگر محاسبه کرایه‌ها براساس سیستم تن بر کیلومتر باشد راننده متضرر نمی‌شود.

وی با بیان این‌که افزایش درصدی کرایه حمل، دوای درد نیست همچنان که دیده‌شده با افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها رانندگان همچنان مشکلات اقتصادی آنها رفع‌ورجوع نشده است، گفت: به‌ جای افزایش درصدی سالانه نرخ حمل تعیین نرخ پایه حمل هر ساله به‌صورت مهندسی و محاسباتی شده تن بر کیلومتر در واقع یعنی‌ بازیابی ‌مجدد ‌پایه ‌کرایه؛ اگر الآن کرایه اقتصادی برای هر کشنده ۱۵۵ تومان برای هر کیلومتر باشد، برای ۱۰ چرخ ۱۸۰ تومان و برای کامیون ۶ چرخ ۲۰۰ تومان خواهد بود، ظرفیت که پایین می‌آید هزینه نیرو انسانی ثابت است به همین دلیل کرایه در هر تن کیلومتر افزایش می‌یابد. نخعی گفت: این طرح با در نظر گرفتن هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغیر، هزینه‌های متأثر از زمان، هزینه‌های متأثر از جابه‌جایی کامیون، پروفیل طولی راه، مسؤولیت حمل براساس ارزش محموله، شروط ضمن حمل، شرایط ترافیکی (ابعاد و اوزان خارج از استاندارد)، حمل مواد خطرناک و موارد دیگر با شرایط مؤثر و ضرایب موردنیاز در نرم‌افزار تحت اکسل پیاده‌سازی شده است. نخعی گفت: در این روش کرایه حمل مساوی با مسافت بین مبدأ و مقصد X وزن بار به تن X کرایه یک‌تن در یک کیلومتر X ضریب مسؤولیت براساس ارزش کالا و خطر حمل محموله و یا شرایط بزرگ‌تر از وزن استاندارد یا بزرگ‌تر از طول و عرض استاندارد است. این کارشناس با بیان این‌که ضروری است کف ‌کرایه بر مبنای تن بر کیلومتر مشخص شود، گفت: در حال حاضر شرکت‌های حمل‌ونقلی برای ایجاد رقابت بر سر میزان و مقدار کارمزد درخواستی و خدمات بیمه‌ای و شرایط حمل و یا سیستم‌های حمل و سایر خدمات راجعه مناقصه‌های ناعادلانه بر سر جذب بار با حداقل کرایه انجام می‌دهند و متأسفانه جیب کامیون‌داران هزینه این رقابت ناعادلانه را می‌پردازند. نخعی گفت: با پرداخت صحیح کرایه می‌توان به اهداف کلانی مانند بهینه کردن مصرف سوخت و بازسازی ناوگان بدون خرید خودروی فرسوده و فقط با اعطای وام لازم برای خرید خودروی جایگزین، اجرای مدل اروپا و برخی ایالت‌های امریکا و ترکیه در کامیون داری شرکت‌های حمل‌ونقل، اجرای ساعت کارکرد روزانه و محدودیت ترددهای شبانه و هفتگی (۹ ساعت در روز)، تعیین عمر نهایی کامیون و از رده خارج نمودن کامیون بدون پرداخت وجه از منابع دولتی، حذف یارانه‌های بیمه‌ای و سوخت و شناسایی فعالان واقعی صنعت حمل‌ونقل از کسانی که فقط از یارانه و خدمات دولتی سوءاستفاده می‌کنند دست پیدا کرد و عدالت اجتماعی را در بین فعالان صنعت حمل‌ونقل را عملیاتی کرد.

مسایل رانندگان در بخش لاستیک و قطعات حل شده است

مدیرکل دفتر بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با توجه به جلسات مفید مسؤولان وزارت راه و شهرسازی با مسؤولان صنف‌های کامیون‌داران و پیگیری‌های ویژه‌ای که طی دو ماه گذشته در خصوص حل مسایل و مشکلات حوزه حمل و نقل انجام گرفت، توافقات خوبی در این زمینه حاصل شد. با اعلام این خبر ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های مؤثر و جدی رییس سازمان راهداری و سایر مجموعه‌های حمل و نقل، با حضور مقام عالی وزارت راه جمع بندی خوبی در این حوزه انجام شده و مسایل موجود در زمینه لاستیک و قطعات مورد نیاز رانندگان حل شده و دیگر جای نگرانی نیست.

پیشگیری بهتر از درمان است

وی با اشاره به پیامدهای اعتصاب رانندگان کامیون بیان‌کرد: در پی این مسایل، ممکن است به دلیل تأخیر در توزیع کالاها، مردم در زمینه تأمین مایحتاج خود دچار مشکلاتی شوند. اما آنچه مسلم است این‌گونه جریانات خوب نیست و به‌طور قطع باید مدیریت شود. درواقع قبل از آن‌که رانندگان بخواهند به این نحو خواسته‌های خود را مطرح کنند، ما مسؤولان باید این موارد را از قبل رصد کنیم.

نصر با تأکید بر این‌که باید به‌طور مرتب جلساتی را با نمایندگان اصناف آنها برگزار کنیم، گفت: رانندگان و کامیون‌داران هم باید مسایل و مطالبات خود را با شرکت‌ها و صنف‌های خود در میان بگذارند تا این مسایل در این جلسات با گفت‌وگو و مذاکره حل و فصل شود. این مسؤول در پاسخ به این‌که آیا در شرایط کنونی جامعه ظرفیت تحقق خواسته‌های کامیون‌داران را دارد، تصریح کرد: با توجه به این‌که وزیر راه و شهرسازی لزوم توجه به تاب‌آوری جامعه و مردم را مطرح کرده است، بحث تاب‌آوری باید مدنظر قرار گیرد و باید براساس مباحث علمی موضوعات را پیگیری کنیم و انجام دهیم.

رانندگان مراقب افراد سودجو باشند

نصر در همین حال به رانندگان توصیه کرد: ممکن است در این راستا افراد سودجویی باشند که بخواهند از این مسایل به نفع خود استفاده کنند، پس رانندگان باید هوشیار و آگاه باشند که نمایندگان باید خواسته‌های آنها را مطالبه کنند.

وی افزود: در این راستا این مطالبات در سطح سازمان راهداری پیگیری شده و در سطح وزارتخانه راه و شهرسازی، مقام عالی وزارت تمام موضوعات را رصد و احصا کرده است و ما در حال پیگیری و حل مسایل و مشکلات آنها هستیم. نصر خاطرنشان کرد: با هماهنگی خوب بین رانندگان، صنف‌ها، سازمان و وزارتخانه، می‌توانیم مسایل را به بهترین نحو جلو ببریم تا برای هیچ بخشی مشکلاتی را به دنبال نداشته باشد.

تعمیرکاران ماشین‌های سنگین زیر ذره‌بین نیستند

در همین راستا عضو هیأت‌ مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان باری کشور با بیان این‌که در حال حاضر بزرگ‌‌ترین مشکل رانندگان تأمین قطعات با کیفیت و با قیمت متعادل است،گفت: در ابتدای سال جدید قیمت لاستیک حدود ۲۵۰ هزار تومان بود که این وسیله حدود ۷۵۰ هزار تومان شده است و قیمت هر لنت ماشین سنگی از ۸۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. همت علی گنجی گفت: علاوه بر قیمت‌ها نظارت صحیحی در مورد لوازم موردنیاز ماشین مانند روغن یا تعمیر و تنظیم کامیون‌ها نمی‌شود. در یک کلام تعمیرکاران ماشین‌های سنگین زیر ذره‌بین نظارتی نیستند و اغلب مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. گنجی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری کلیه لوازم‌یدکی از موتور گرفته تا گیربکس با رشد قیمت روبه‌رو شده است.

عضو هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان باری کشور گفت: اگرچه حقوق رانندگان ۲۰ درصد رشد داشته اما این رشد در بین افزایش قیمت دستمزد تعمیرکار، لوازم‌یدکی، عوارض اتوبان‌‌ها و… گم‌ شده است. وی در نهایت گفت: در طی ماه‌های اخیر سازمان راهداری فعالیت‌های مطلوبی برای رفع‌ورجوع مشکلات رانندگان داشته و علی‌رغم فعالیت‌های گسترده تمام توان خود را برای رضایتمندی رانندگان به‌کار بسته است.